Denník N

V čom spočíva neschopnosť slovenských vyšetrovateľov?

Je ľahké skonštatovať, že vyšetrovateľ či iný policajt pochybil a je poplatný tej-ktorej vláde, prípadne neschopný dotiahnuť prípad do úspešného konca. V čom tkvie neschopnosť vyšetrovateľov, prečo nevedia veci dotiahnuť? Je skutočne chyba v nich, alebo je pes zakopaný niekde inde ?

Je ľahké skonštatovať, že vyšetrovateľ  či iný policajt  pochybil a je poplatný tej-ktorej vláde, prípadne neschopný dotiahnuť prípad do  úspešného konca. V čom tkvie neschopnosť vyšetrovateľov a  prečo nevedia veci dotiahnuť?

Kto z bežných ľudí sa  zamyslí nad tým v akom, legislatívnom aj inom, prostredí vyšetrovatelia pôsobia a prečo  konajú tak, ako konajú?

Skutočne je dvetisíc vyšetrovateľov a ďalšie tisíce policajtov skorumpovaných, poplatných dobe či neschopných? Nie je problém aj niekde inde?

Pred pár rokmi sme sa smiali na rumunských policajtoch, ich korupcii a systéme. A čo dnes? Ticho závidíme. Áno, slovenskí  policajti závidia rumunským boj proti korupcii. Myslíte si, že keď to u nás nejde, problém je vo vyšetrovateľoch? …

Policajt sa pri svojej  službe riadi Ústavou, ústavnými zákonmi, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi. Každý  policajt môže robiť len to, čo mu tieto predpisy určujú a umožňujú. Aké budú tieto predpisy, čo sa bude alebo nebude trestne stíhať, o tom vôbec nerozhoduje policajt. O tom rozhoduje trestná politika štátu a tú policajti skutočne netvoria.

Na každom stupni policajnej hierarchie sa deklaruje, že vyšetrovateľ vykonáva procesy samostatne, tak to ale v skutočnosti  nie je. Vyšetrovateľ totiž nemôže vydať žiadne uznesenie bez dozorujúceho  prokurátora. Prípadne ho vydať môže a následne mu ho prokurátor zruší. Keďže pokyn prokurátora je  záväzný, vyšetrovateľ niekedy rozhodne aj proti svojej vôli na základe tohto pokynu.Často sa tiež stáva, že prokurátor zruší uznesenie o obvinení konkrétnej osoby alebo zastaví trestné stíhanie, lebo  má iný právny názor ako vyšetrovateľ. V zmysle platnej legislatívy má v takomto príde pravdu vždy prokurátor, bez diskusie! Neviňte teda vyšetrovateľov za ich uznesenia, lebo žiadne uznesenie nenadobudne právoplatnosť, kým sa s ním nestotožní dozorujúci prokurátor.  Na obranu prokurátorov dodajme, že sú tiež viazaní legislatívou, ktorú sami netvoria.

V čom teda spočíva  neschopnosť slovenských vyšetrovateľov dotiahnuť mnohé veci do úspešného konca? Z vlastnej viny v ničom.

Celý marazmus spočíva v nesprávne nastavenej trestnej politike štátu s mnohými sovietskymi prvkami. Určite by boju so zločinnosťou prospelo, keby zanikol monokraticky riadený systém prokuratúry.

Rovnako pozitívnym príspevkom k boju proti zločinu by bolo oddelenie vyšetrujúcich zložiek Policajného zboru SR od tých ostatných. Teda návrat k určitej modifikácii systému, ktorý už v tejto oblasti fungoval a väčšia nezávislosť vyšetrujúcich orgánov od tej – ktorej aktuálne vládnúcej moci.

Určite  by prospel aj nezávislý audit využitia ľudského potenciálu, ktorý sa v polícii ako takej nachádza, ktorý by odstránil často duplicitne vykonávané činnosti a ušetrený potenciál by nasmeroval na boj so skutočným zločinom, ktorý škodí spoločnosti.

  Kým sa mechanizmy trestnej politiky nezmenia a nezbavia sa určitých prvkov spred roka 1989, budeme našim rumunským kolegom podmienky ich práce naďalej závidieť.  A pokiaľ sa tieto zmeny neuskutočnia tak  ľudia budú ešte menej dôverovať  polícii a veriť v jej schopnosť  odhaľovať skutočný  zločinu a podieľať sa na jeho eliminácii.

A samozrejme, všetko záleží aj toho, čo verejnosť od polície očakáva  a či jej to dá primeraným spôsobom najavo …

 

Teraz najčítanejšie