Denník N

V osemsto kulturákoch sa po Desmode a súťaži heligonkárov môžete tešiť na diskusiu o eurofondoch. Vstupné? 7,5 milióna eur.  

Úrad vlády hľadá firmu, ktorá prostredníctvom TV spotov a prednášok v 803 kultúrnych domoch motivuje širokú verejnosť pri čerpaní eurofondov.

Podľa vládnych materiálov vie o možnostiach podpory z eurofondov 74 % ľudí na Slovensku. Štát chce, aby tento ukazovateľ stúpol do roku 2023 na 80 %. Aby sa tak stalo, v operačnom programe Technická pomoc (OP TP) je vyčlenených 16,5 miliónov eur na “zabezpečenie účinného informovania a publicity”.

Úrad vlády, ktorý je zodpovedaný za OP TP, už v oblasti komunikácie eurofondov realizoval niekoľko projektov. Teraz chystá ďalší, ktorého súčasťou je veľké obstarávanie “Regionálnej informačnej kampane”. Celková odhadovaná hodnota tendra je 7 471 867,73 EUR bez DPH. Kampaň má byť realizovaná v Bratislave a 803 mestách a obciach Slovenska. V pondelok 21. Novembra 2016 vyprší termín, do ktorého záujemcovia môžu podávať ponuky.

803 spotov v 803 obciach

V popise zákazky Úrad vlády uvádza, že “predmetom zákazky je poskytnutie komplexných služieb zabezpečenia informačnej a komunikačnej kampane pre širokú verejnosť/obyvateľov miest a obcí zameranou na poskytnutie informácií pre širokú verejnosť/obyvateľov miest a obcí o úlohe EÚ, partnerstve, ako aj o celkovej pomoci zo štrukturálnych fondov a kohézneho fondu v programovom období 2007 – 2013 a štrukturálnych a investičných fondoch v programovom období 2014 – 2020.”

Podľa súťažných podkladov “regionálna informačná kampaň” znamená trojhodinové prednášky o eurofondoch spojené s konzultáciacmi v 803 obciach, ktoré majú 800 až 5000 obyvateľov a kultúrny dom s kapacitou aspoň 100 miest na sedenie. Ale pozor, kultúrny dom musí okrem iného splniť aj podmienku, že v ňom počas posledných 3 rokov bolo realizovaných aspon 5 verejných podujatí. Tieto obce a kulturáky má nájsť úspešný uchádzač.  

Pred každou takouto prednáškou má byť v okresnej televízii odvysielaný 60 sekundový TV spot s dátumom a miestom stretnutia – čo znamená výrobu 803 TV spotov. Nepôjde ale o žiadnu kreatívu, keďže štruktúra a obsah spotov je už súčasťou zadania. Mení sa v nich vždy iba miesto a čas konanie akcie.

Z každého stretnutia má byť vytvorené a v okresnej televízii odvysielané “audiovizuálne publicistické dielo” s dĺžkou 20 minút – čo znamená výrobu 803 audiovizuálnych publicistických diel. Opäť sa nehľadá veľká kreatíva, podklady už obsahujú presnú synopsu “dokumentu”: napríklad “nájazdy na historické a súčasné dominanty obce, detail pred miestom Podujatia” majú trvať 40 sekúnd.

comamedostat

Čo by sme mali dostať za 7,5 milióna eur: 803 60sekundových TV spotov, 803 trojhodinových prednášok, 803 20minútových dokumentov, 160 600 informačných brožúr.

Realizácia počas 9 mesiacov za 7 471 867,73 EUR.

V čom je problém

1. Pomôže to niečomu?

Oficiálny eurofondový projekt, ku ktorému toto obstarávanie patrí, zatiaľ podľa Vestníka neexistuje. Nevieme teda ani povedať, ako sa bude merať jeho úspešnosť. Nedávno realizované komunikačné projekty z OP TP dávajú indíciu, že nijak. Súťažné podklady k obstarávaniu naznačujú osem viac či menej konkrétnych “cieľov” tejto kampane, no nič k ich vyhodnocovaniu.ciele

2. To isté, len horšie a drahšie

Vysvetľovať zmysel eurofondov a možností pre občanov a obce je legitímna aktivita. Čím menej prekážok zúčastniť sa na nej, tým lepšie. To si uvedomuje aj štát, ktorý sa nedávno chválil zriadením šiestich regionálnych informačno-poradenských centier. Ich úlohou má byť „zabezpečiť efektívne informovanie a komunikáciu o európskych štrukturálnych a investičných fondoch v regiónoch, prostredníctvom systematického a koordinovaného poskytovania včasných, aktuálnych, komplexných, presných a jednotných informácií, vrátane zabezpečenia podpory pre potenciálnych žiadateľov, žiadateľov a prijímateľov poskytovaním odborného poradenstva”. Na budovanie kapacít a aktivity šiestich regionálnych centier, ktoré majú fungovať do konca roku 2018, ide (zatiaľ) 1,8 milióna eur – štvrtina toho, čo na jednorazovú “informačnú kampaň”.

3. Komplikovane a rýchlo.

Ak by sme hypoteticky uznali, že tento štýl kampane je na niečo dobrý, ostáva otázka či je potrebné súťažiť regionálnu kampaň celoslovensky. Úrad vlády na toto odpovedá v Prílohe 5 súťažných podkladov: “Verejný obstarávateľ má taktiež za to, že na to, aby bol predmet zákazky úspešne dodaný, bude potrebné vykonať viacero služieb, ktoré sa budú zabezpečovať expertmi z rôznych oblastí, ktorých výstupy musia preukázať odbornosť, komplexnosť a inovatívnosť, čo si vyžaduje úzku spoluprácu, vzájomnú koordináciu a súčinnosť týchto expertov. … Z pohľadu verejného obstarávateľa sa preto javí jeden zodpovedný riešiteľ, ktorý nesie čiastkovú aj celkovú zodpovednosť (a teda jeden dodávateľ) ako jediná záruka riadneho a včasného splnenia predmetu zákazky. ” Veľký rozsah a komplexnosť zákazky sa premieta aj v podmienkach účasti na obstarávaní. Keďže Úrad vlády pripravil komplikované zadanie, hľadá niekoho, kto už má s niečím takým skúsenosť:

 comamedostat

Okrem argumentu “komplikovanosťou” Úrad vlády hovorí, že rozdelenie zákazky by mohlo ohroziť včasné plnenie. Komplikovanosť je ale zapríčinená zadaním Úradu vlády, nie nejakými externými faktormi, s ktorými sa nedá nič robiť a je nutné ich iba akceptovať. Nie je napríklad jasné prečo je obcí práve 803 alebo prečo musí mať kulturák minimálne 100 miest na sedenie (aj v obciach s 800 obyvateľmi).

To, že sa projekty na obdobie 2014-2020 začínajú riešiť až koncom roka 2016, je tiež zodpovednosťou štátu a nemôže ísť o dostačujúce ospravedlnenie pre výber nejakého postupu. Hoci tento typ “vysvetlenia” budeme vidieť stále častejšie.

Z dostupných informácií to zatiaľ vyzerá tak, že “regionálna informačná kampaň” je presne ten typ projektu, ktorého hlavným zmyslom je vyčerpať peniaze a o zvyšok sa nestarať. Ak sa k tučnej zákazke dostane nejaký klon firmy Zamedia a trojhodinové diskusie o eurofondoch pritiahnu do kulturákov iba pár zblúdilcov (čo bude s tými 200 pagáčmi, ktoré na každú diskusiu víťaz súťaže musí dodať?), skepsa z toho, ako sa na Slovensku plytvá peniazmi európskych daňovníkov, sa len zvýši. Áno, bude to originálny spôsob, ako zvýšiť povedomie o využívaní eurofondov na želaných 80 %. Ale dosť drahý.  

Matej Hruška

Ilustrácia: Shooty/Denník N

 

Tento článok nebol financovaný z eurofondov. Ale množstvo projektov za 18 miliárd eur bude. Pomôžte nám kontrolovať ich využívanie, podporte Nadáciu Zastavme korupciu. Ďakujeme!

BUTTON4

Teraz najčítanejšie

Zastavme korupciu

Veríme, že Slovensko môže byť krajina, v ktorej čestné konanie nie je rarita, ale spoločenská norma a podvody nie sú prehliadané, ale trestané.