Blog
utorok

Verejná doprava v Bratislave sa zlepšuje a Dopravný podnik si škodí tým, že o tom nehovorí

Marketing môže pomôcť presádzať ľudí z áut do električiek a stojí menej ako nové vozidlá.

Sedadlá z 38 nových autobusov DPB, ktoré práve začínajú jazdiť.

Aj šofér, ktorý odmieta prestúpiť z auta do autobusu či električky, musí strácať v Bratislave aspoň jeden dôležitý argument. Preferencia MHD na cestách je slabá, zastávky sú stále hnusné, ale je zjavné, že vozový park bratislavského Dopravného podniku sa v posledných rokoch výrazne zlepšil.

Ani nie pred desiatimi rokmi to vyzeralo zle. Ešte sa len dávalo zbohom maďarským Ikarusom 280, ktoré boli v Bratislave synonymom autobusovej dopravy od konca 70. rokov. Väčšinu vozového parku tvorili novšie Ikarusy. Dožívali a výrazne kontrastovali s tým, čo sa dalo vidieť v zahraničí. O nízkopodlažných električkách ešte nikto konkrétne nerozprával.

Dnes je väčšina autobusov nová a máme 60 moderných električiek, ktoré v rozbitej Bratislave pôsobia ako pojazdné uistenie, že nie sme na úplnej periférii súčasnosti. Nedávno Dopravný podnik oznámil dodávku ďalších 90 nových autobusov do apríla budúceho roka. Je to obrovské množstvo vozidiel k už výrazne vynovenému vozovému parku.

Napriek tomu, ak Dopravný podnik alebo mesto Bratislava informuje o nových vozidlách, výsledkom je len spŕška agresie cestujúcich: „MHD drahá, nekvalitná a nespoľahlivá“. Veľa z toho je pravda, veľa z toho nezávisí len od Dopravného podniku a veľa toho sa hýbe len pomaly. Je pravda, že nové vozidlá riešia veľa, ale nie všetko.

Reakcie cestujúcich sa však zdajú prehnane negatívne a zdá sa, že ide skôr o zotrvačnosť, keďže nadávať na verejnú dopravu dávalo zmysel niekoľko dekád.

V poslednom období sa totiž medzi službami Dopravného podniku objavilo niekoľko noviniek, ktoré nepôsobia ako nevyhnutnosť, ale skutočné zlepšovanie služieb. Dopravný podnik s mestom o tom hovoria len na Facebooku a svojich stránkach.

Napríklad elektronické transparenty so živými časmi odchodov spojov spolu s čerstvými písanými informáciami z dispečingu je intergalaktická zmena. Od vzniku MHD sa vylepovali na zastávky papiere, teraz konečne ide o živé digitálne informácie. Pár riadkov s reálnymi odchodmi spojov, nie ako luxus na dvoch veľkých zastávkach v meste, ale bežná súčasť rušných zastávok.

Na vozidlách, vo vozidlách a na zastávkach môžu napríklad visieť reklamy – „Živé informácie o odchodoch spojov do konca roka na 20 najrušnejších zastávkach“ a dpb.sk/lepsiezastavky s pár informáciami o tom, prečo sú praktické a koľko a kde ich bude.

Momentálny riaditeľ Dopravného podniku sa podujal riešiť čistotu zastávok, pričom vlajkovým projektom je 200 nových, väčších košov, ktoré aj častejšie vyprázdňujú Je to veľmi málo v porovnaní s tým, čo zastávky potrebujú celkovo (pravidelnú údržbu), ale treba oceniť dobrý začiatok.

Tak isto, reklama môže hovoriť o „Menej neporiadku vďaka 200 novým košom a častejšiemu čisteniu“ a dpb.sk/cistota.

Zavádzajú sa aj bezkontaktné platby za lístky. K žltým retroautomatom, ktoré vydávajú lístky MHD, stačí priložiť kartu s povolenou bezkontaktnou platbou. Namiesto pol minúty tak automat obslúži človeka do 10 sekúnd, aj preto, že tieto automaty sú väčšinou rekonštruované a vypadnú okamžite, nie za 20 sekúnd. Podnik opäť môže ťahať kampaň „Plaťte za lístky bezkontaktne v prvých 50 žltých automatoch“ a dpb.sk/bezkontaktne.

👉 Ak čítate tento článok, možno vás zaujíma viac o podobných témach: sledujte ma na Facebooku

Jedna z posledných viet v tlačovej správe o 90 nových autobusoch odznie: „Pre cestujúcu verejnosť sa v nových vozidlách nachádza wifi pripojenie a na madlách sú umiestnené USB nabíjačky.“ Dá sa tiež povedať, že cestovanie MHD patrí medzi najlacnejšie v Európe. Ako s informáciou naložiť lepšie, ako zašiť ju v poslednom odstavci tlačovej správy, už opakovať nebudem.

Samozrejme, nejde o nič nové. Transport for London napríklad pred sto rokmi presviedčalo Londýnčanov, že je OK zájsť si na muzikál na Liverpool street station metrom. Ikonické ilustrované kampane propagujú každú novinku vo verejnej doprave v Londýne. (Keďže doprava je zásadnou agendou primátora, všetky kampane nesú okrem dopravného podniku aj logo úradu primátora.)

Nové vozidlá? Transport for London vie, že ľudia vnímajú tlačenicu v metre ako problém, a tak hovorí najmä o priestornejších vozidlách.
Jedna z najnovších väčších kampaní: spustenie prvej linky metra nonstop. Komunikácia nemusí byť obmedzená na úradnú tlačovú správu a vylepenie iného poriadku, môže vyzerať ako propagácia verejnej dopravy ako spôsobu, ako ísť cez víkend večer von a dostať sa domov.
Novinka, ktorú zavádzal nedávno Dopravný podnik Bratislava, elektronické transparenty s reálnym časom príchodu vozidiel, si zaslúži spropagovať ako zlepšenie verejnej dopravy taktiež.
Problémy s parkovaním pri Železnej studničke? Hovorme o tom, ako ľahko sa tam dostať verejnou dopravou.

DPB by mal kampaň o inováciách (nehovoriac o inováciách samých) robiť permanentne, plošne a cez všetky by sa mala konzistentne ťahať informácia o neustálom zlepšovaní. Disponuje obrovským množstvom reklamnej plochy, s ktorou denne príde do kontaktu väčšina obyvateľov mesta, na a vo vlastných vozidlách a zastávkach (čo by však vo vlastných silách nemal určite robiť, je inzeráty si sám kresliť).

Existujúci cestujúci dostanú pocit, že sa niekto skutočnými zlepšeniami stará o ich komfort, že verejná doprava v Bratislave sa zlepšuje. Ašpirujúcim cestujúcim sa postupne do hlavy dostane myšlienka, že cestovanie hromadnou dopravou nie len len pre sociálne prípady a možno to treba skúsiť.

Informácie o zlepšovaní verejnej dopravy nie sú len ďalšou reklamou, ale pozitívnou informáciou v éteri, ktorá sa nesnaží predať niečo zákazníkovi, ale vo väčšine len povedať, že za tú istú cenu dostane viac. V rozbitej Bratislave je tiež dobré, aby odznievali informácie, že aspoň niečo v rukách mesta sa zlepšuje.

Marketing verejnej dopravy nie je záchranca superhrdina, ale pomerom cena–výkon môže byť veľmi efektívnym nástrojom pri presádzaní cestujúcich z áut do MHD, ktorý by nemal Dopravný podnik prehliadať.

(P.S.: Samozrejme, najprv treba vyriešiť, aby niečo vôbec chodilo.)

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Pozorovateľ z východných teritórií EÚ. Projektový manažér webu a aplikácií Denníka N.

Blogy

|

Už viac ako 103949 z vás dostáva správy e-mailom