Denník N

Šikulová na prajde nebola, varila plnenú papriku a piekla posúchy

Foto - Peter F. ´Rius Jílek
Foto – Peter F. ´Rius Jílek

Kto nežije len v realite, ale aj na facebooku, si iste všimol búrlivú diskusiu, ktorú spustil komentár v denníku Pravda napísaný Veronou Šikulovou. Vyjadrila v ňom postoj, že síce podporuje politické požiadavky osôb s inou sexuálnou orientáciou, no na bratislavský prajd nepôjde, lebo „okoloidúcim by sa z neho nemal dvíhať žalúdok ani rázporok“. Na reakciu aktivistov a sympatizantov LGBTI komunity nebolo treba dlho čakať.

Viem, že Šikulová nie je homofóbna, má zdravé názory na to, ako by mala fungovať západná občianska spoločnosť. V tomto však prestrelila a chybu si nepriznala. Zaslúžená studená sprcha ju neprebrala, naopak, tvrdohlavo svoj názor obhajovala a akýkoľvek iný odignorovala a považovala za útok na seba. Nasledovalo blokovanie.

V diskusii na spomínanej sociálnej sieti napokon i vysvetlila, čo ju irituje. Fotografiami z pochybných zdrojov a vytrhnutých z kontextu chcela poukázať, že jej prekáža, ak sa pochodov účastnia muži v ženskom oblečení, indivíduá v koži, nebodaj latexe. To by vraj mohlo uškodiť vývoju jej neplnoletej dcéry. Hoci si osobne myslím, že konkrétne v slovenskom priestore je oveľa nebezpečnejší zelený polyester, chápem, promile trochu inakšie vyzerajúcich ľudí môže malomestských a vidieckych intelektuálov medzi Dunajom a Tatrami pobúriť rovnako ako primitívnych polygamných narkozbohatlíkov s tuctom detí alebo ráčkujúcich či zajebákovaných fašistov.

Problém je v tom, že Šikulovú dobehli osobná prudérnosť a neznalosť. Nebudem sa rozpisovať o tom, čo sa vlastne za pojmom queer skrýva, to si môže každý prečítať minimálne na anglickej verzii Wikipédie. Faktom zostáva, že prajd historicky nie je iba protestná akcia, ale tak trochu aj karneval. Preto treba brať časť tej pestrosti s nadsádzkou a nekrútiť moralisticky hlavou nad zopár kostýmami a maskami, ktoré – mimochodom – nikomu neubližujú, minimálne plnia svoj účel, keď trochou travestie podpichnú obmedzencov a puritánov.

Pochody prvoplánovo nesexualizujú, otvorene hovoria o ľudskej prirodzenosti, poukazujú, že je oveľa komplikovanejšia, že nie všetko musí byť okamžite čierne a biele, vanilkové a úchylné, mužské a ženské. Lebo dúhová zástava nereprezentuje len gejov a lesby, patria sem takisto transrodové osoby a intersexuáli. Možno sa táto informácia do Modry ešte nedostala. No vybrať si plnenú papriku a posúchy v deň, keď môžete podporiť svojich kamarátov a známych, je obdobná zadubenosť ako sa sedemnásteho novembra chvastať kachličkovaním kúpeľne.

Teraz najčítanejšie

Peter F. 'Rius Jílek

Som vyštudovaný filológ so zameraním na slovakistiku a tiež absolvent medzinárodných vzťahov. Pôsobil som na viacerých vysokých školách v Bratislave, v súčasnosti som zamestnancom Inštitútu západoslovanských jazykov a literatúr Filozofickej fakulty Univerzity v Záhrebe. Venujem sa hlavne literárnej kritike. A občas si zablogujem.