Denník N

Vláda dotuje pracovné miesta, ktoré obsadia cudzinci. Bravóóó!

Vláda Roberta Fica dlhodobo odmietala uľahčiť prijímanie pracovníkov mimo Európskej únie. Bránili im v tom rôzne administratívne obštrukcie a byrokracia. Pretože jej to vyhovovalo.

Ako sme ale už u predsedu vlády Roberta Fica zvyknutí, flexibilný spôsob myslenia mu vôbec nie je cudzí. Koncom minulého roka sa jeho rétorika zmenila. „V slovenskom automobilovom priemysle začal kanibalizmus,“ vyhlásil v decembri 2016. Podľa neho najviac na to dopláca trnavský Peugeot Citroën, ktorému stovky zamestnancov odídu do prichádzajúceho Jaguaru Land Rover. Ten má do Nitry prísť do dvoch rokov. (Nemýlite sa, výstavbu tejto fabriky podporila nemalou sumou práve Ficova vláda). „Je tu oficiálna požiadavka priviezť do Trnavy 400 ľudí zo Srbska. Pravdepodobne budeme musieť vyhovieť,“ povedal premiér na margo problémov s nedostatkom pracovnej sily, s ktorou bojujú slovenské automobilky.

Stalo sa. Vláda v januári 2017 schválila výhodu pre cudzincov. Ľudia z tretích krajín získajú prácu aj bez prechodného pobytu.

Potom sa stalo niečo nevídané. Do ostrej polemiky s predsedom vlády sa pustil odborový zväz KOVO, ktorý s ním za normálnych okolností neodškriepiteľne kooperuje. Koncom apríla dokonca odborári zorganizovali protestný pochod na podporu domácej zamestnanosti a zrovnoprávnenie pravidiel. Reakcia vlády? Ficov minister práce Richter v duchu pravidla „poviem, čo chcete počuť“ vyhlásil, že je proti dovozu pracovnej sily a zamestnávanie ľudí z tretích krajín musí byť regulované.

Ak si v tomto okamihu myslíte, že klbko je už dostatočne zamotané, ešte stále nie sme na konci.

V máji tohto roku schválila vláda Roberta Fica materiál z tvorivej dielne ministra hospodárstva Žigu – investičnú pomoc automobilke Peugeot Citroën vo výške viac ako 18,6 milióna eur. Celá štátna pomoc, ktorá je určená pre nový investičný projekt rozšírenia výroby, bude vo forme daňových úľav. A teraz pozor, vzniknúť by malo 420 nových pracovných miest! Presne tých štyristo pracovných miest, ktoré Ficovi ešte v decembri 2016 chýbali a navrhol ich riešiť dovozom pracovných síl zo Srbska. Po rozšírení výroby bude chýbať 2×400 ľudí? Alebo už v decembri vedel, že ide schváliť dovoz Srbov, na ktorých pracovné miesta následne poskytne dotáciu? Akokoľvek, toto si zaslúži jedno veľké „bravóóó!“.

Príklad automobilky PSA Peugeot Citroën v Trnave jasne poukazuje na to, že Ficova vláda dotuje investičnými stimulmi pracovné miesta, na ktoré bude potrebné dovážať zamestnancov zo zahraničia. Fabrika má vytvoriť 420 miest, čiže na vytvorenie jedného pracovného miesta sa poskladáme sumou viac ako 44 300 eur. Na túto dotáciu sa neskladá vláda ani minister Peter Žiga či premiér Fico, ale každý jeden občan Slovenska. Na stimuly veľkým a silným prispieva aj nezamestnaný z východu či mamička na materskej, pretože platia DPH a spotrebnú daň a, samozrejme, každý jeden zamestnanec, živnostník a podnikateľ.

Nehovoriac o tom, že Trnavský kraj je kraj s najnižšou nezamestnanosťou na Slovensku. V marci tam dosiahla nezamestnanosť hodnotu 3,66 %, čo je menej ako v Bratislave, kde to v marci bolo 3,85 %. Keď sa už teda vláda rozhodla dávať investičnú pomoc, prečo zase na západné Slovensko a prečo do automobilového priemyslu, kde je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily?

Strana Smer-SD, ktorá je veľkým fanúšikom oligarchov, sa inšpirovala Jánošíkom. Len presne naopak. Plošne všetkým berie a potom selektívne niektorým konkrétnym dáva. Je to jánošíkovstvo naruby. Môžem len skonštatovať, že ide o mimoriadne nesystémový a škodlivý model, a tiež nespravodlivý a demotivujúci pre podnikanie. Úľavy by sa mali robiť plošne a pre všetkých, napríklad znížením daňového a odvodového zaťaženia či zlacnením a zjednodušením zamestnávania.

Zdá sa, že aj niektorí členovia vlády si uvedomili, že rétorika o zvyšovaní pracovných miest v situácii, keď je nedostatok ľudí, je naozaj skvostný nezmysel. Alebo aspoň to, že je to čím ďalej tým viac problematické vyargumentovať. Približne mesiac od schválenia investičnej pomoci pre trnavskú automobilku sa na stole vlády objavil návrh nového zákona o investičnej pomoci, ktorý pripravil rezort hospodárstva pod vedením Petra Žigu. Štátna pomoc už nebude viazaná na vytvorenie nových pracovných miest, podporovať, samozrejme opäť len vyvoleným, sa bude technologický rozvoj a inovácie. A rozdávať sa bude veselo ďalej! Z cudzieho.

Pre tých, ktorí sa v tom stratili, ponúkam krátke zhrnutie:

Do člna tečie voda. Keďže posádka nemá pumpu na odčerpanie vody, požičia si ju z cudzieho člna. Posádka vyzbiera od cestujúcich peniaze, za ktoré kúpi novú sekeru. Tou plukovník spraví ďalšiu dieru do člna. Keďže vody pribúda a hrozí potopenie, posádka schváli nákup ďalšieho člna. Ten je, žiaľ, tiež deravý. A tak začnú znovu odčerpávať vodu, ktorú vypúšťajú rovno do toho prvého člna.

Kocúrkovo? Nie, Slovenská republika, rok 2017.

Teraz najčítanejšie

Jana Kiššová

V súčasnosti pracujem v komerčnej sfére ako výkonná manažérka a vo voľnom čase sa venujem obchodovaniu na burze. V minulosti som pôsobila ako poradkyňa ministra hospodárstva, poslankyňa Národnej rady SR a zároveň predsedníčka Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti. V strane Sloboda a Solidarita som zastávala pozíciu podpredsedníčky. V septembrových voľbách kandidujem za stranu SaS. Venujem sa hlavne podnikateľskému prostrediu a jeho zjednodušovaniu. Mojím cieľom je odbúrať z neho nezmyselné povinnosti a šikanu, finančnú záťaž, byrokraciu a škodlivé bariéry. Poukazujem na potrebu rovnakého metra pre štát a podnikateľov a potrebu podporovať strednú vrstvu. Slobodu považujem za jednu z najvyšších hodnôt. Rovnako ekonomickú aj osobnú. Som presvedčená, že sú to nevyhnutné podmienky na to, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť. O tomto všetkom píšem. Verím, že aj moje príspevky si tu nájdu svojich čitateľov :-).