Denník N

Vládna strana by mala vyučovať marketing na školách

SMER – SD je ukážkou prvotriedneho marketingu v spojení produkt – cieľová skupina – trh.

Aj vás fascinuje rovnako ako mňa, že ste ešte naživo nevideli voliča vládnej strany a napriek tomu má stále v prieskumoch okolo 40 percent? Ako je to možné sa snažím pochopiť už dlhodobo. Buď sa pohybujem v úplne inej skupine ľudí, alebo sa k tomu tí, ktorých som stretla boja priznať, alebo som doteraz videla len zvyšných 60 % voličov.

Keďže som účtovník a aj bakalár z marketingu, pokúsila som sa aspoň sčasti vyriešiť túto záhadu logicky alebo marketingovo. V marketingu je základom mať dobrý produkt a pre tento produkt nájsť a osloviť tú pravú cieľovú skupinu. Ak to zvládnete, kombinácia produktu a cieľovej skupiny vám prinesie zaručený úspech.

Produktom Smeru sú nami všetkými ostatnými tak veľmi „obľúbené“ sociálne balíčky. Nič koncepčné, stačí populizmus a marketing. Je jedno, že opatrenia druhého balíčka bez ladu a skladu búrajú tie z prvého balíčka a podobne, podstatné je, že sú zamerané bez rozdielu na jednu úžasnú cieľovú skupinu – dôchodcov. Moji rodičia, našťastie, patria k tým dôchodcom, ktorí ešte aktívne pracujú, používajú sociálne siete a mail majú aj v mobile. Keďže obidve ich deti podnikajú, tak sa aj oni snažia zamyslieť nad tým, že to tu raz musí niekto zaplatiť a tiež, že podnikateľ nie je len niekto ako Boris Kollár, ale napríklad aj ich deti, ktoré podnikajú dlhé roky a napriek tomu žijú klasický štandardný život a na dovolenku chodia na chalupu. K novembru 2015 bolo u nás viac ako jeden milión poberateľov starobného dôchodku, čo je v porovnaní so všetkými oprávnenými voličmi tejto krajiny 25 %.

Ďalšou dobrou cieľovou skupinou vládnej strany sú štátni zamestnanci. Vďaka úžasnému zákonu o štátnej službe sa vo veľkej miere nehľadí na ich odbornosť a profesionalitu, ale na štátnu príslušnosť ich nadriadeného a dôležitosť ich funkcie v prípade výmeny. Strach o pracovné miesto je to, čo veľkú časť z nich núti chtiac-nechtiac voliť vládnu stranu, ak nechcú žiť hneď po volebnej noci v strachu, dokedy ešte budú pracovať na svojom mieste. Keďže Slovensko patrí na druhé miesto v počte úradníkov a štátnych zamestnancov, ich počet sa podieľa na skupine všetkých oprávnených voličov až 9 %.

Bez toho, aby som musela ďalej analyzovať a prepočítavať (a tiež pri zohľadnení faktu, že nie všetci dôchodcovia volia túto stranu, a že existujú skupiny štátnych zamestnancov, ktorí vedia vyjadriť svoj nesúhlas, ale tiež s ohľadom na to, že štátni zamestnanci majú aj svojich rodinných príslušníkov), si viem už konečne odpovedať na otázku odkiaľ sa stále berú tie percentá voličov.

SMER – SD je ukážkou prvotriedneho marketingu v spojení produkt – cieľová skupina – trh. Oveľa závažnejšou otázkou ale pre mňa ostáva, prečo pomaly rovnaké percento občanov nie je presvedčených, že pôjde voliť, a čo by bol marketingový produkt, ktorý by ich dokázal presvedčiť. Určite to nebudú lacné vládne balíčky, ale veľký kus poctivej práce a argumentov.

Ak sa Vám blog páči, môžete zaň hlasovať na vybrali.sme.sk. Ďakujem.

Teraz najčítanejšie

Jaroslava Lukačovičová

Poradkyňa Združenia podnikateľov Slovenska, prezidentka účtovnej asociácie a expertka na dane, odvody a podnikateľské prostredie.