BLOG
Miroslava Kernová
Miroslava Kernová
33 324

Ako je to vlastne so správou o utopení dcéry, ktorú jej otec nedovolil zachrániť?

Mráz po chrbte mi prešiel, keď som si čítala článok o tom, ako sa zachoval otec dievčaťa na verejnej pláži v Dubaji, keď kričala o pomoc, lebo sa topila. Otec pôvodom z Ázie bránil záchranárom, ktorí jej bežali pomôcť. Vysvetľoval to tým, že jeho 20-ročná dcéra by bola zneuctená, ak by sa jej dotkli cudzí muži. Takto aspoň znela správa, ktorá za pár dní obletela celý svet a vyvolala množstvo reakcií, ktoré sa netýkali len súcitu, hrôzy ale aj úvah o moslimských pravidlách, ženách.

Podľa blogu na The Guardian tento príbeh sa možno niekedy stal, ale nie teraz, ale pred 20 rokmi a médiá šíria nepravdivú správu.

O nešťastnom príbehu informoval pred niekoľkými dňami web emirates247.com. Článok si všimla francúzska agentúra AFP a od nej to prebrali svetové médiá ako MailOnline, Tribune, Metro, Sky News, Telegraph a mnohé ďalšie. Správu pravdepodobne od AFP prebrala aj agentúra ČTK a od nej mnohé české a slovenské médiá. „Incident vyvolal v Dubaji vlnu pobúrenia a zdesenia. Otec dievčaťa je teraz stíhaný za to, že zavinil smrť svojej dcéry,“ napísala ČTK.

Pôvodný článok, na ktorý sa všetci odvolávajú ako na zdroj informácie na Emirates247.com, je povrchný. Je to prepísaný rozhovor so zástupcom riaditeľa dubajskej polície, ktorý rozprával o extrémnych prípadoch, s ktorými sa stretol. "To je jedna z udalostí, ktoré nemôžem zabudnúť,“ povedal policajt o prípade nezachráneného dievčaťa. Hoci titulok aj článok web postavil na úmrtí dievčaťa, web už nepíše, kedy sa prípad stal alebo že ide o pomerne výraznú minulosť.

Prípadov, keď kvôli striktnému dodržiavaniu náboženských zásad, dochádza k podobným tragédiám, je určite veľa. Informácia z Dubaja je však nedôveryhodná.

Médiá, ktoré preberajú informácie od známych svetových agentúr, ich už neoverujú, vo väčšine prípadov sa to ani nedá. Agentúry majú rokmi overený kredit, pracujú pre nich najlepší profesionáli na celom svete a tak sa médiá na dôveryhodnosť ich správ spoliehajú, podobne je to aj v prípade spomínanej AFP. No tento prípad je ukážkou, že aj oni môžu vypustiť minimálne nedôveryhodnú informáciu. The Guardian informáciu  spochybnil - podľa jeho zdroja sa udalosť nestala teraz ale v roku 1996 - ale tiež už viac neoveroval. Hoci smutný príbeh sa šíri po celom svete, okrem citátu spomínaného policajta som nenašla v médiách žiaden iný oficiálny zdroj, ktorý by potvrdil aktuálne úmrtie alebo úmrtie pred rokmi.

Zaujímavé je sledovať, ako sa k informácií médiá teraz zachovali: niektoré sa opravili, napríklad idnes.cz, iné článok zmazali, alebo len dopísali, že prípad sa asi stal pred 20 rokmi. Vo väčšine prípadov však ostala pôvodná informácia bez úprav, napríklad na pravda.sk, dennikn.sk, topky.sk, tiež na mnohých našich aj zahraničných weboch a žije si ďalej.

Aktualizácia 17:25: Topky.sk zverejnili ďalší článok o prípade, ale pôvodný nechali bez úprav, dennikn.sk vydal opravu.

Prečítajte si aj ďalšie články, hodnotiace médiá. Sledujte články aj na Facebooku.

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Tento mediawatchblog hodnotí etiku v žurnalistike, prešľapy novinárov, zásahy do ich práce. Jeho cieľom je prispieť k väčšej slobode, etike a profesionalite slovenských médií.
V minulosti som pracovala pre SME a Trend. Manžel je redaktorom Denníka N. Vediem web OMEDIACH.com.
Staršie komentáre hodnotiace médiá nájdete aj na http://omediach.blog.sme.sk/.

Blogy

|