Denník N

VÚC potrebujú reformu a nie „hurá“ riešenia

O VUC sa začína hovoriť, čo by bolo dobré, keby sa problém VUC riešil systémovo. Vláda prichádza iba s minimálnou zmenou a niektorí poslanci naopak, prichádzajú s „hurá“ riešením.

Vláda rieši dvoj-kolovosť voľby župana a nič viac. Je zrejmé, že na serióznejšiu reformu vládna koalícia rezignovala, čo je výčitka najmä smerom k strane Most-Híd, ktorá mala vo volebnom programe túto tému rozpracovanú celkom seriózne.

Okrem vlády sa VUC venujú aj poslanci okolo Miroslava Beblavého, ktorí prišli s návrhom zrušiť VUC v podstate ihneď tak, aby sa tohtoročné voľby už nekonali. Na to, že ide o zásadné „prekopanie“ štátnej správy, ide o nápad už na hranici hazardu.

Organizácia štátu, nie je jednoduchý projekt a jej zmeny nie sú jednoduché. Prirovnám to k stavbe domu. Dnes máme už vytiahnuté múry, položenú strechu, vymaľované, zavesené záclony, natiahnuté siete v celom dome. Ak sa nám dom nepáči, je potrebná rekonštrukcia. V poriadku. Ale nie taká, že pod ním vykopeme nové základy. To by skončilo chaosom, v lepšom prípade.

Problém VUC sa dá rozdeliť na tri časti. Kompetencie. Obsadenie orgánov. Územné členenie.

Kompetencie.

Kompetencie nie sú rozdelené správne. Zmena v prerozdelení kompetencií je nutná. Chce to diskusiu a skutočný záujem. Rozdelenie kompetencií by malo prebiehať smerom zdola hore, čo znamená, že činnosti, ktoré nie je ideálne riešiť na úrovni miestnych samospráv, budú posunuté na regionálne samosprávy, čiže VUC. Ďalej, činnosti, ktoré nie je ideálne riešiť na regionálnej úrovni, posunú sa štátu. Princíp odovzdávania kompetencií zdola hore je kľúčový.

VUC by mali plniť úlohu koordinátorov rozvoja regiónu, starať sa o niektoré komunikácie, zabezpečovať regionálnu dopravu. Mali by menej kompetencií, ako dnes, ale robiť by naozaj mali čo.

Napríklad cesty II. a III. triedy, o ktoré sa dnes má starať VUC, by v intraviláne obce a mesta mala na starosti obec alebo mesto a na území medzi obcami, by sa o ne staral VUC. Výsledkom by bolo, že starostovia a primátori by mali „svoje územie“ ešte viac pod kontrolou. 

Obsadenie orgánov VUC.

Obsadenie orgánov VUC, t.j. voľba predsedu VUC a poslancov zastupiteľstiev, sa neteší záujmu voličov. Dôvodov je viac. Jedným z možných riešení môže byť iná metóda obsadzovania týchto funkcií. Nie je, podľa mňa, nutné, aby išlo o funkcie volené priamo. Zastupiteľstvo VUC môžu tvoriť starostovia a primátori miest a obcí daného kraja alebo obecní poslanci, ktorých delegujú obecné a mestské zastupiteľstvá. VUC by mali najmä koordinovať niektoré regionálne politiky a tie je dobré robiť priamo s predstaviteľmi obcí a miest. V prípade predsedu VUC nie je úplne nutná priama voľba. Predsedu by mohlo voliť krajské zastupiteľstvo. 

Územné členenie, čiže počet a veľkosť VUC.

Tretím problémom VUC je ich počet a hranice, ktoré kopírujú záujmy politikov, ale nie občanov. VUC musia kopírovať prirodzené regióny tak, ako ich vnímajú občania, inak sa s nimi nikdy nestotožnia. Tieto zmeny nie sú jednoduché, ale sú možné.

VUC treba riešiť, ale nie rušiť. Reformu verejnej správy treba zrealizovať, ale až po serióznej diskusii a po dohode všetkých zúčastnených, aby sa nestalo to, čo s pôvodnou reformou, ktorú na ceste od autorov až do zbierky zákonov, politici zmenili takmer na nepoznanie.

Doteraz sa o VUC hovorilo iba mesiac pred a mesiac po voľbách do VUC. Dnes sa o nich začína hovoriť viac, čo môže byť svetielkom nádeje, že sa niečo zmysluplné časom naozaj udeje.

 

Teraz najčítanejšie