Denník N

Vyskúšali sme prototyp novej hry Rozprávkari

Spoločenské hry sú u nás vítaná kratochvíľa, najmä syn je ich veľkým fanúšikom. Hrali sme už kadečo, máme s čím porovnávať. Tvorcovia novej slovenskej hry Rozprávkari, vychádzajúcej z našich rozprávok, nám zverili prototyp, aby sme ho vyskúšali. Takto to dopadlo.

Okamžite vám udrie do očí dizajn hry Rozprávkari – štvorcová hracia plocha je ako temná hviezdna obloha, v ktorej sa zrkadlí rozprávkový zámok a letiaci drak. Atmosféra čohosi tajomného, spojeného s dávnymi príbehmi a hrdinskými činmi sa dostavila ešte kým sme začali hrať. Výborný začiatok.

Krásne sú aj hracie karty. Tvorcovia výtvarnú stránku zverili mladej slovenskej ilustrátorke Tine Minor, ktorá vyštudovala reklamu a má skúsenosť aj ako copywriterka, ale nakoniec sa rozhodla vykročiť na vlastnú cestu a uchytiť sa ako ilustrátorka. V prototype ešte neboli všetky karty ofarbené, iba séria s Trojružou, ale aj „polotovary“ sľubujú v porovnaní s hotovým dielom výnimočný výsledok. Hoci medzi spoločenskými hrami sa dajú nájsť aj artové a výtvarne odvážne dizajny, u nás sú stále raritou.

Rozprávkari sú kartová hra. Pravidlá sú jednoduché, po prvom kole sa k nám bez problémov pridala aj päťročná dcéra, museli sme jej pomôcť len s akčnými kartami, inak presne vedela, čo treba robiť. V troch radoch ukladáte tri typy kariet – zelené Rozprávky, červených Zloduchov a modré Zbrane. Zloduchovia a Zbrane majú v pravom dolnom rohu určenú silu, od jednej po sedem. Aby ste zachránili rozprávku, zloducha môžete poraziť len rovnocennou alebo silnejšou zbraňou. Postupujete pritom zdola hore. V ideálnom prípade budzogáňom vytrieskate obra a získate Janka Hraška. Zaujímavé to začína byť, keď nemáte dostatočne silnú zbraň, vtedy prichádzajú na rad dukáty a želania, ktorými môžete zbrane spájať či robiť výmeny. Cieľom je nazbierať čo najviac rozprávok, ideálne celé série, ktoré tvoria vždy tri karty. Kým na začiatku beriete, čo sa dá, po chvíľke musíte začať uvažovať strategicky a celá hra naberie celkom novú dynamiku.

Keďže počet kariet ešte v prototype nebol kompletný, bojovali sme len o štyri sady rozprávok. Hra prebehla nezvyčajne rýchlo a aby bola hráčska vášeň našich detí uspokojená, museli sme otočiť vždy aspoň päť kôl, kým boli ochotní dať si pauzu. Kým ich to stále rovnako bavilo, my s manželom sme po treťom kole už zapadli do rutiny. Určite pomôže, ak bude viac rozprávok, o ktoré sa bude dať zabojovať. Pomôže to aj nadobudnúť rovnováhu pri používaní akčných kariet, ktorých sme mali v porovnaní s možným ziskom rozprávok príliš mnoho a nebolo ich ani kedy minúť. Nie všetky boli v návode dostatočne vysvetlené a niekedy sme improvizovali. Svoje poznatky som napísala tvorcom, aby ich mohli zhodnotiť.

Najzaujímavejšie momenty sa dostavili, keď sme Rozprávkarov mali už viac – menej pevne v rukách. Okrem rozprávok totiž bojujete aj o rôzne odmeny. Ak zabijete draka, získate štít. V hre sú štyri, čím ich máte viac, tým si prirátate viac bodov. Za najsilnejších zloduchov získate korbáč, zlaté vajce a kosu a s nimi body, ktoré môžu rozhodnúť o vašom víťazstve. Navyše vám akčné karty dovoľujú kadejako oberať svojich súperov o rozprávky, dukáty a bodové zisky, čím sa do hry vmiešajú emócie a nie raz sa situácia môže vyhrotiť na záchvaty hnevu či výbuchy radosti – samozrejme, všetko v rámci zábavy a hráčskej vášne. To, že máte na začiatku šťastie na zisk celej série z rozprávky vám ešte nič nezaručuje a po rozhovore s tvorcami, v ktorom sme rozoberali niektoré sporné momenty, mám radosť, že pravidlá týkajúce sa týchto špeciálnych odmien sa ešte upravia, aby sa do hry vnieslo viac napätia.

Musím úprimne priznať, že kradnutie kariet, špekulácie so zbraňami a správne načasované používanie akčných kariet išlo najlepšie môjmu osemročnému synovi, s ktorým sa mi vďaka jeho neuveriteľnej prešibanosti nepodarilo ANI RAZ vyhrať. Hru vyskúšal aj s rovesníkmi, všetci pravidlá bez dospeláckej pomoci pochopili a zo smiechu a jačania, ktoré sa ozývalo z izby usudzujem, že sa na hru bez problémov chytili.

Bonusom celej veci je, že decká sa vďaka Rozprávkarom skutočne naučia viac o našich pôvodných rozprávkach. Keď som sondovala, kto z detskej partie, ktorá sa u nás pravidelne zlieza, vie aspoň pár slovami opísať Lomidrevov príbeh, vedeli to len dvaja, aj to skôr náhodne triafali a motali viacero hrdinov dokopy. V knižnej ponuke je more iných lákadiel a nie vždy sú deti ochotné tráviť čas nad našimi prapôvodnými legendami, keď ich v knižnici čakajú modernejšie fantasy a detektívky. Toto nie je kritika voči nikomu, ani rodičom, ani vydavateľom, ani školám, skrátka rozprávky nemusia baviť každého. Ale keď už bojujú o celú sériu Soli nad zlato, podľa obrázkov počas hry celkom spontánne opisujú, ktorej časti príbehu sa zmocnili a čo ešte príde. Nasledujú otázky, čo sa stalo s tým a tým hrdinom a zároveň sa živo zaujímajú o tých, ktorých pred tým nepoznali. Pri zloduchoch a zbraniach sme sa pokúšali prísť na to, kto ku ktorej rozprávke patrí, na kartách to uvedené nie je a detský záujem tým prirodzene rástol. Za to palec hore.

Hra sa momentálne nachádza na startupovej stránke, kde je stále možné ju podporiť.

Viac z mojej tvorby a recenzií si prečítate tu.

Môj fotoblog s detskými knihami nájdete tu.

Teraz najčítanejšie