Denník N

Výtlk

Výtlky na slovenských cestách. Foto – TASR
Výtlky na slovenských cestách. Foto – TASR

Ako sa dopracovať k opravenému výtlku na ceste za necelé dva roky a ako za štyri dni. Návod.

Nedá mi nepodeliť sa o svoj nedávny zážitok, ktorý sa mi asi navždy zapísal do pamäti. Som architekt a budovy sa snažím navrhovať tak, aby nezavadzali miestu kde stoja, skôr ho zlepšovali. Napriek mojej snahe otravujem život ľuďom v okolí, preto sa snažím čo najviac im to vykompenzovať. V piatok niektorým moje upratovačky upratujú balkóny a čistia okná, opravujem okolo ploty a múriky. Preto keď ma raz sused upozornil na štyri parádne výtlky na ceste pred domom, frajersky som mu sľúbil, že to vybavím. To som nemal robiť. Viac ako rok som vyzeral ako neschopný idiot. Toto je zhrnutie mojej tŕnistej cesty k opraveným výtlkom – najskôr pokus o riešenie oficiálnou cestou a potom riešenie skutočné.

Variant A: „pokus“ o riešenie – oficiálna cesta

1.1.2016   Nájdete výtlk na ceste, ktorý by ste chceli opraviť.  (Toto je tá  najjednoduchšia časť procesu, ak nebývate na ceste kde chodili papaláši z EÚ, kde výtlky zmizli).

2.1.2016   Zistite, komu patrí  daná cesta. (Toto už nie je také jednoduché).

10.1.2016  Podáte žiadosť na mestskú časť alebo magistrát.

15.1.2016  Ak budete mať šťastie, do dvoch mesiacov úradníci zaradia váš materiál do dopravnej komisie.

15.3.2016  Pri troche šťastia materiál na opravu výtlku prejde dopravnou komisiou po búrlivej diskusii poslancov.

15.4.2016  Keďže ide o nakladanie  s finančnými prostriedkami, nasleduje finančná komisia. Doba zaradenia minimálne jeden mesiac.

15.5.2016  Finančná komisia: za dramatických okolností materiál prechádza. Vyzerá to dobre.

15.6.2016  Zápis z Finančnej komisie.

15.9.2016  Prešli dva mesiace. Boli totiž letné prázdniny a to sú dva mesiace kedy nezasadá zastupiteľstvo, my páni poslanci oddychujeme… Keďže materiál prešiel všetkými komisiami, starosta alebo primátor súhlasia, môže byť zaradený do rozpočtu na rok 2017. Toto zaradenie však tiež niečo trvá a schvaľujú ho poslanci.

15.10.2016  Zaradenie financií na opravu výtlku do rozpočtu.

15.11.2016  Zaradenie rozpočtu do zastupiteľstva

15.12.2016  Schválenie rozpočtu. Môžete sa len modliť, aby neboli primátor alebo starosta pohádaní s poslancami. Ak je, tí mu rozpočet neschvália, aby ho potrestali. Vôbec to nesúvisí s vašim výtlkom.

15.1.2017  Príprava investícií z rozpočtu.

15.2.2017  Príprava podkladov pre vyhlásenie verejného obstarávania.

15.4.2017   Spustenie verejného obstarávania.

15.6.2017   Vybratý dodávateľ. Ak sa verejné obstarávanie nekomplikuje.

15.9.2017    Po letných prázdninách podpis zmluvy s dodávateľom.

15.10.2017  Prevzatie staveniska.

15.11.2017  Začatie stavby.

16.11.2017  Ukončenie stavby.

Cena za dielo: NEZNÁMA

Doba trvania projektu: 1rok a 11mesiacov

 

Variant B: Ozajstné riešenie, značka „zúfalstvo“

30.3.2017  Padnete do jamy na ceste autom (našli ste výtlk)

31.3.2017  Zavoláte do spoločnosti, ktorá má zariadenie na plátanie výtlkov, poviete im, že to budete platiť zo svojich peňazí, zadáte adresu výtlku a dohodnete termín vykonania prác.

2.4.2017 10:36  Je nedeľa. Stroj prichádza. Po 5-minútovom dohovore a obhliadke staveniska, stroj spúšťa hadicu a začína sa dlho pripravovaná operácia. Celý proces trvá cca 5 minút. Aby som bol presný, najmenší výtlk 31 sekúnd, najväčší niečo cez 2 minúty.

2.4.2017 10:48  Diktujem fakturačné údaje. Proces končí. Pri oznámení ceny za prácu mi prebehol pred očami celý proces, ktorý som popísal vo variante A.

Cena za dielo: jeden výtlk: 26,9 Eura.  Spolu 4 výtlky: 107,6 Eura bez DPH. Záruka 36 mesiacov –  tvrdia, že plomba je pevnejšia ako zbytok cesty.

Doba trvania projektu: 4 dni

P.S.1: Ak potrebujete kontakt na spoločnosť, ktorá opravuje výtlky, pokojne mi napíšte. 

P.S.2: V prípade, že by ste chceli silou mocou kvalitnú, ručnú, remeselnú prácu, oslovte aktivistov, majú rovnaký cieľ ako ja, len iný spôsob práce.

P.S.3: Uznávam, že opravovať výtlky na vlastné náklady by asi nemal byť štandardný postup. Preto by  stálo za úvahu ako úradný proces o niečo urýchliť. Posunuli by sme sa o malý krok bližšie do 21. storočia. Bol by to „Malý krok pre Bratislavčana ale veľký krok pre Bratislavu“ :-)

Teraz najčítanejšie

Branislav Kaliský

Architekt a urbanista, vyštudovaný vo Viedni a v Bratislave. Staviteľ, reštaurátor, pilot, záhradník a komunálny politik v Bratislave, v ktorej sa narodil, žije a chce žiť.