Denník N

Wolfenstein: New Order – Desivá vízia víťazného nacizmu

Zabíjať ľudí ma naozaj neláka, ani keď ide o náckov. Do chládku by sa hodili, načo si teda špiniť ruky. Ako si ale vybiť pocit frustrácie, že je na nich zákon častokrát prikrátky? Ostáva jedine virtuálny priestor. Kotlebstein je zábavný, ale príliš old school. Chcelo to vyšší level.

Zdroj: brashgames.co.uk / Bethesda SoftWorks

Podľa názvu Vám asi vŕta hlavou, prečo sa vyjadrujem ku 3 roky starej hre. Veď Vy ju už máte prejdenú skrz-naskrz na 100%. Ja som sa k dostatočne schopnému kompu dostal až tento rok, a kým som najnovší Wolfenstein (New Colossus ešte nevyšiel) vychytil v cene, s akou som bol spokojný, prešiel takisto nejaký čas.

Celý natešený som hru nainštaloval a spustil. V tomto bode Vás upozorňujem, článok obsahuje SPOILERY.

Zdroj: YouTube / Bethesda SoftWorks

Spojenci majú nakročené ku konečnému víťazstvu v druhej svetovej vojne. B.J. Blazkowicz a jeho tím sa chystajú zasadiť smrteľný úder nacistickej hydre, a to elimináciou „doktora“ Deathsheada (čiže Totenkopfa).

Veci sa však zvrtnú nečakaným spôsobom. Nacisti zrazu preberajú iniciatívu. Ani stretnutie s Deathsheadom nedopadá podľa ich predstáv, keď sa ocitajú zoči voči nacistickým supervojakom. Výbuch pri úteku zanecháva v Blazkowiczovej hlave nemilý darček v podobe šrapnelu. Na dlhé roky sa ocitá vo vegetatívnom stave v sanatóriu.

Pacienti prichádzajú, a odchádzajú v sprievode vojakov Tretej ríše. Hráč si môže na základe vedomostí o reálnom režime domyslieť, že buď na smrť alebo na neľudské experimenty.

Skutočná cesta hlavného hrdinu sa začína v momente, kedy sa má sanatórium zavrieť a pacientov tak čaká eutanázia. Vtedy sa však Blazkowicz definitívne prebúdza a oživuje svoje vojenské inštinkty.

UPOZORNENIE: Tento záber z hry obsahuje naturalistické zobrazenie (=krv)

Zdroj: shortpause.com / Bethesda SoftWorks

Vo Wolfensteine Vám rozhodne nuda nehrozí. Keby mal len rôznorodú hrateľnosť, množstvo testosterónu v prestrelkách alebo solídnu prezentáciu, bola by z toho síce fajn, ale nad priemer nijak zvlášť vyčnievajúca strieľačka, kde kosíte jedného nácka za druhým.

Aký „faktor X“ robí z New Order záležitosť, ktorá si zaslúžila každú jednu cenu, akú dostala?

Samotná predstava, že fašizmus/nacizmus vyhrali a podrobili si väčšinu sveta, je neskutočne desivá.

Práve to sa ale v alternatívnej realite tejto hry stalo. Tretia ríša sa dostala k tajným technológiám, ďaleko prekonávajúcim čokoľvek v tej dobe. Na poslednú chvíľu sa im podarilo vytvoriť najmocnejšiu armádu na svete a zmiesť kohokoľvek, kto sa im postavil do cesty, z povrchu zemského. Namiesto Hirošimy si úder atomovkou odniesol New York. Londýnske povstanie šmahom ruky rozprášil monštrózny robot vybavený raketometmi a zničujúcim laserom.

Zdroj: Wolfenstein Wiki / Bethesda SoftWorks

Blazkowicz sa „prebúdza“ v realite roku 1960. Siluetám miest dominuje obludná a sterilná architektúra zo superbetónu. Všade vlajú červené vlajky s hákovými krížmi. Cez rôzne novinové výstrižky, ktoré hráč nachádza či už v bunkri hnutia odporu alebo roztrúsené po hernom svete, sa dozvedáme o udalostiach alternatívneho priebehu druhej svetovej vojny, aj o tom, čo nastalo po víťazstve nacistov.

Masívne sledovanie každého aspektu života ľudí. Násilné potlačovanie akejkoľvek opozície alebo odporu. Zatýkanie a transporty „podľudí“ do koncentračných táborov – inteligencie, homosexuálov, židov, Afroameričanov, skrátka kohokoľvek neárijského vzhľadu. Eutanázie alebo pokusy na telesne aj duševne postihnutých. Čistky v umení a systematická likvidácia „degenerovaného umenia“. Neexistujúce konvencie ohľadne medicínskych alebo vojenských pokusov.

Neostáva však len pri kúskoch novín. Mnohé veci si vypočujete z príbehov vedľajších postáv. Niektoré si zas zažijete „na vlastnej koži“. Misia v koncentračnom tábore Belica (jeho predobrazom je pravdepodobne neslávne známy Jasenovac v Chorvátsku) prinajlepšom znepokojuje. Áno, od reálnych miest a reality v nich sa samozrejme výrazne líši. Ale aj ten „ždibec“ toho, čo asi museli väzni dennodenne prežívať, nie je práve najlepšia vec, ak sa chystáte pokojne spať.

Zdroj: A.V. Club / Bethesda SoftWorks

Alternatívna realita a jej črty, ktoré poznáme zo skutočných dejín, sú desivé samé o sebe. Hrôzu však znásobujú produkty predstavivosti tvorcov hry. Čo by nacisti dokázali, keby si nadvládu držali tak dlho? Futuristická elektronika, sledovacie zariadenia, supervojaci pripomínajúci kyborgov. Roboty malé aj veľké. Dokonca robotický bojový pes, Panzerhund. Zbrane na laserovej a energetickej báze. Dokonca obrovitá nacistická základňa na Mesiaci!

Všetko „šperkujú“ naozaj všadeprítomné hákové kríže. „Zdobia“ uniformy, odevy, ulice, celé budovy, sú úplne všade. Nepripomína Vám to tak trocha slovenských náckov (načo eufemizmy?) so zelenými tričkami, ktorí musia všade pchať svoje logo, ešte aj do kotlíkového guláša?

Zdroj: Wolfenstein Wiki / Bethesda SoftWorks

Odporúčam Vám si aspoň pozrieť nejaký Let’s Play (YouTube „žáner“ – viac či menej vtipne komentované hranie). Aj keby sme si odmysleli scifi prvky, naozaj by sa Vám pozdávala taká realita? Pretože ak by sa vlády ujala spomínaná partaj a pridali by sa k nej aj ďalšie podobné spolky a prúdy, zo „zábavy“ za počítačom by sa stala každodenná skutočnosť. Z kandelábrov na Facebooku by sa stali hmatateľné šibenice.

Kniha Boj o štát od Alexandra J. Kenjiho ukázala a pomerne detailne, ako by asi Slovensko mohlo dopadnúť, ak sa nacistom a podobným živlom nechá voľná ruka. Wolfenstein, zjavne inšpirovaný aj literárnymi dystopiami ako Otčina alebo Muž vo vysokom zámku, predstavuje víťazstvo temnoty na oveľa väčšej škále. Varovanie nájdete v oboch. Boj o štát je detailný, miestami náročnejší, ako klubový film. Wolfenstein na vec ide hollywoodsky megalomanskou výpravou, ktorá má ohromiť.

Vo svetle udalostí v Charlottesville by sme ani takéto varovania nemali brať na ľahkú váhu. Pokiaľ teda nechceme vidieť takéto výjavy z našich okien.

P.S.: Niečo na odľahčenie :)

Zdroj: God – Facebook

Teraz najčítanejšie