Blog
utorok

Z ministra sa stane helpdesk pre nespokojných pacientov z urgentov?

Pacient si bol dať na urgente opraviť upchatý katéter. Nastúpil štátny dirigizmus: Štát prikázal nemocnici, aby pýtala od pacienta 10€. Veď nebol urgentný.  Ten pacient.

Zlý čapík.

Pani Eva (70) z Nitry musela ísť náhle do nemocnice pred pár dňami so svojím manželom. Mužovi sa upchal katéter a keďže bola nedeľa, nemohli ísť k urológovi, preto sa rozhodli pre urgentný príjem. „Na poplatok som si nachystala 2 eurá ako inokedy, no sestrička mi oznámila, že budem platiť až 10 eur,“ hovorí.

Jej muž je po dvoch cievnych príhodách, dôchodok majú minimálny. „Od takýchto pacientov ste nechali vyberať 10 eur?“ pýta sa zúfalá penzistka, ktorá sa dokonca rozhodla napísať priamo ministrovi zdravo Zdroj: Ďalšia rana pre chorých Slovákov: 10 eur za toto? Veď je to zderstvo!

Naozaj nebol urgentným, ten pacient?

Správne by pacient mal mať možnosť požiadať svoju poisťovňu o preplatenie tých 10€ od nej. Pretože partnerom pri objednávaní zdravotnej starostlivosti je pre pacienta jeho poisťovňa. Po správnosti tých 10€ mala byť iniciatíva poisťovne, aby regulovala svoje náklady na pohotovostnú a urgentnú starostlivosť.

Pre poisťovňu musí byť samozrejmé, aby pacient s upchatým katétrom nečakal doma do druhého dňa, ale šiel si to dať opraviť, keď aj na urgent. Lebo to poisťovňu vyjde lacnejšie, ako platiť potom liečbu infekcie či iných komplikácii.

Pre poisťovňu by bolo dokonca možno výhodné zazmluvniť si "pohotovostné sestry", ktoré by za takýmto pacientom prišli domov.  Pretože platiť výkon sestry a platiť výkon oddelenia urgentnej medicíny je sakrametský rozdiel.

Na to tu máme poisťovne, aby pracovali s nákladovou efektivitou, lebo ony najlepšie poznajú svoj poistný kmeň.

A keď to poisťovni nedôjde, alebo by to so šetrením prehnala, tak jej to otrieska o hlavu Úrad pre dohľad - ako že to má pre tohoto pacienta zazmluvnenú zdravotnú starostlivosť a prečo pacient s diagnózou, ktorá spadá do "prioritných chorôb", musel za "servisný" výkony doplácať z vlastnej  peňaženky?

Veru tak, priatelia, stále platí paragraf, kde sa hovorí, že zdravotná starostlivosť súvisiaca s "prioritnými diagnózami" je plne hradená. Ten paragraf 3 zákona 577/2004 sa nepýta ani na hodinu ani na cenu.

To by bola súťaž poisťovní, priatelia.

Ale keď si to štát, teda minister v októbri 2017 nadirigoval, tak nech teraz aj sám vysvetľuje, prečo oprava katétra musela byť na urgente spoplatnené 10€.

A možno by mu mohli napísať aj ďalší pacienti... A možno aj lekári z urgentov, za čo vlastne môžu a nemôžu vyberať tých 10€.  Na Limbová 2 P.O. BOX 52 837 52 Bratislava 37 sa iste potešia.

Akurát načo mu platíme ministerský plat, keď robí prácu helpedku?!? Áno, priatelia, takto to presne dopadne, keď sa štát pchá do pozícii, kde je miesto pre niekoho úplne iného. Rozkázať je jednoduchšie ako riadiť, koordinovať, motivovať či nebodaj vysvetľovať.

Autor je členom SaS a členom zdravotníckeho tímu SaS. 

Viac jeho politických textov na jeho politickom webe www.politik.pilnik.sk. Ak chcete sledovať aj ďalšie jeho politické vyjadrenia, staňte sa fanúšikom jeho facebookovej stránky.



Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Aj priestor pre blogerov Denníka N vznikol vďaka vám. Predplaťte si nás a podporte našu snahu o kvalitnú žurnalistiku.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Lekárnik - optimista. Liberál, pravičiar, člen SaS, člen zdravotníckeho tímu SaS. www.politik.pilnik.sk ____________________________________________ [Autorom fotografii, ak nie je uvedené inak, je ©Martin Pilnik]

Blogy

|