Denník N

Za reformu nezodpovedá spoločnosť, ale minister

Zdroj foto: TASR
Zdroj foto: TASR

Ak je kapitán neistý, ak viac verí posádke či cestujúcim ako sebe, v nepokojných morských vodách bude mať jeho loď vážne problémy.

V nedávnom blogu som hovoril, ako málo pozornosti sa venuje tézam najväčšej reformy školstva, ktorý vydalo ministerstvo. Nedávno aj sám minister školstva k tejto téme publikoval na denníku N komentár, ktorý nazval „Učiace sa Slovensko – úspech aj neúspech bude patriť celej spoločnosti“.

Titulok akoby predznamenal obsah celého textu. A možno aj osud reformy. Text vytvára dojem zbavovania sa zodpovednosti. „Mali by sme ju pripraviť všetci spoločne. Spoločný bude úspech, ale aj neúspech.“ Ešte sa reforma ani poriadne nerozbehla a už minister hovorí o neúspechu? Alebo iná citácia: „Nie je to ‚Plavčanova reforma‘, ako to volajú niektorí ľudia. Nie je to, a ani nemôže byť, záležitosťou jedného človeka, akúkoľvek pozíciu by zastával.“ Prečo má pán minister potrebu vyviňovať sa ešte skôr, ako je reálny návrh reformy na stole?

V podobnom duchu sa nesie aj tlačová správa ministra, kde hovorí, že „musí nastať celospoločenská zhoda na tom, že v oblasti vzdelávania a výchovy je potrebná zmena,“ alebo že spoločnosť musí „súhlasiť s tým, že školstvo si zaslúži viac peňazí, ktoré budú účelne využité.“

Všetci máme záujem na tom, aby sa slovenské školstvo pohlo dopredu, aby boli v centre záujmu učiaci sa, aby sa zlepšili podmienky učiteľov, materiálno-technické zabezpečenie škôl, atď. Ale minister je preto ministrom, lebo on je zodpovedný za realizáciu reformy. On je ten kapitán, ktorý stojí na lodnom mostíku a vydáva pokyny. Ak je kapitán neistý, ak viac verí posádke či cestujúcim ako sebe, v nepokojných morských vodách bude mať jeho loď vážne problémy.

Mal by sa za reformu jasne postaviť a nemal by sa obávať vo svojich vyjadreniach zreteľne vyjadriť, ako si jej realizáciu predstavuje. Namiesto toho však volí opatrné frázy ako: „poďme spolu vylepšiť a zdokonaliť systém školstva. Naše deti si to zaslúžia.“

Návrh cieľov NPRVaV je pripravený, ale je aj finančne krytý? Prešiel aspoň základnou finančnou analýzou, koľko približne bude stáť toto opatrenie a koľko tamto? Minister by mal predkladať návrhy, ktoré majú garanciu, že sa budú môcť aj plniť. Sú jeho slová v komentári istým vopred pripraveným scenárom obhajoby v prípade, že reformu nebude možné z finančného hľadiska zrealizovať?

Zámer pripraviť Návrh cieľov Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania – rovnako ako komentár ministra – je nesporne pekná myšlienka. Od definovania cieľov k ich realizácii však vedie veľmi dlhá cesta. No už na začiatku hovoriť o neúspechu reformy, presúvať zodpovednosť za ňu na poradný tím alebo rovno na celú spoločnosť, nepôsobí, akoby sa reforma mala naozaj realizovať. Verím, že keď už sa návrhom cieľov reformy venuje toľko času, neskončí to len pri slovách na papieri. Ministerstvo by malo robiť všetko preto, aby sa reforma zrealizovala, ale nie už na jej začiatku predpovedať, že bude neúspešná.

Teraz najčítanejšie