Denník N

Zápisky z budúcnosti 5: Virtuálna a rozšírená realita

V minulých dieloch zápiskov zo Singularity University sme pokryli umelú inteligenciu, digitálnu biológiu, aj robotiku a samoriadiace autá. Do skladačky technológií, ktoré zásadne ovplyvnia svet zajtrajška, však určite patria aj virtuálna a rozšírená realita.

Na úvod trochu zasvätenia pre tých, ktorí ešte nevyzerali… tak trochu zvláštne. Virtuálna realita, podobne ako mnoho ďalších technológií, nie je vôbec nový koncept. Hovorí sa o ňom a testuje sa už desiatky rokov, v mnohých profi oblastiach sa už aj dlho používa, no až pomerne nedávno technológie dospeli tak, aby umožnili už dosť dobrý zážitok a zároveň boli cenovo dostupné aj širším masám. Základom systémov pre virtuálnu realitu je zvyčajne hlavový set – akési uzavreté okuliare, ktoré si dáte pred oči a zrazu vidíte miesto sveta okolo seba úplne iný, digitálny / virtuálny svet. Za dvomi šošovkami okuliarov je malý displej, na ktorom sa obraz vykresľuje a preto ho vidíte trojrozmerne. Ako hýbete hlavou, obraz sa (vďaka gyroskopom) prispôsobuje presne tak, takže to vytvára dokonalú ilúziu priestoru, vnímate priestor aj hĺbku. (Nemýliť si so stereoskopickými obrázkami, na ktoré sme krížili oči v Novom Čase 20 rokov dozadu :-) Brutálne ma to vtedy fascinovalo.). Okrem toho sú k headsetu zvyčajne pridané aj slúchatká, ktoré takisto dokážu robiť 3D zvuk (teda počujete, že to ide spoza vás alebo z veľkej diaľky vľavo). Na základnú VR vám stačí aj toto; lepšie systémy potom pridávajú ešte ručné ovládače alebo snímače priestoru a pohybu.

Aktuálny boom virtuálnej reality súvisí aj s hviezdnym start-upom Oculus Rift od chalana so šťastným menom Palmer Luckey, ktorý Facebook kúpili za 2 miliardy USD v čase, keď to ešte ani nebol poriadny verejne dostupný produkt. (A všetci si ťukali na čelo, že na čo preboha bude sociálnej sieti hračka na virtuálnu realitu. Myslím, že mozaika sa pomaly spája.) V súčasnosti sú najväčšie full-scale platformy Oculus Rift, HTC VivePlayStation VR. Prvé dve menované stoja vyššie stovky dolárov a potrebujú dosť silný počítač (orientačne ďalších 1-2 tisíc USD), aby fičali v pohode. S PlayStation to viete mať už pod 1000 USD. No a potom samozrejme rôzne Samsung Gear VR, Google VR, Google Cardboard – teda virtuálna realita s použitím vášho mobilu strčeného v jednoduchom náhlavnom sete. Fungujú s väčšinou smartfónov a najjednoduhší, kartónový „náhlavný set“ dostanete kúpiť od pár USD. Samozrejme, nie je to také pohodlné a pokročilé ako VR set, ale na pochopenie konceptu a niektoré jednoduché veci úplne postačuje. To je celkom gamechanger, ktorý môže pomôcť masovému rozšíreniu a pochopeniu VR.

Ale teda… čo je vlastne realita? Dokážeme uveriť tej virtuálnej? A ako ju zvládneme?

  • To, že vnímaš svet okolo seba za reálny, zabezpečujú v princípe len tri veci: (1) dve oči (stereoskopické videnie), (2) pohyb vecí a od vecí / vnímanie hĺbky a (3) bod zaostrenia. Na základe toho sa tvorí model v našich hlavách.
  • Disruptuje virtuálna realita realitu? Alebo skončíme s kombináciou oboch? Ako dnes „realita“ vchádza do našich hláv? Cez zmysly. Oči, uši a hmat, ktoré vytvárajú v našej hlave model okolitého sveta. Farby a objekty si vlastne len projektujeme. Naše zmysly celý ten model len neustále aktualizujú.
  • Naša súčasná realita spĺňa tzv. „good enough line“. To znamená, že nám kvalita vstupov, ktoré z nej dostávame (vidíme a vnímame zmyslami) postačuje na plnohodnotné fungovanie, ale v skutočnosti svet okolo seba vnímame len veľmi zjednodušene a skreslene. V skutočnosti predsa nevidíme strašne veľa: vidíme iba malilinkú časť svetelného spektra; veci, ktoré sa nám zdajú byť pevné, hladké či farebné, sa v skutočnosti skladajú z atómov, ktoré sami nevidíme; farba je len odraz a pohlcovanie svetelného spektra, medzi atómami sú medzery, hýbu sa. Vidíme teda naozaj realitu? Nie je to tak, že už dnes náš mozog vytvára vlastnú virtuálnu realitu?
  • Ako dlho trvá ľuďom, že ich mozgy uveria virtuálnej realite? Nuž, tomuto chlapíkovi ani nie minútu. (A zážitok pre jeho „kamošov“ nadlho :)). Ako dlho trvalo týmto ľuďom prejsť z „to je blbosť, veď vidím, že je to umelé“ do „super, v tomto dome by som chcel bývať“ a „ooooh, toto je scary, nerobte mi to!“? Rovnako ako je to potenciálne užitočné, je to nebezpečné.
  • Vo virtuálnej realite môžeš robiť veci, ktoré v skutočnej nemôžeš. Čokoľvek tu napíšem, nepokryjem ani 1% možností. Jednak preto, že už dnes ich je veľmi veľa, a zároveň VR umožní aj úplne nové uvažovanie o veciach, ktoré si dnes možno ani nevieme predstaviť. Môžeš lietať, teleportovať sa, môžeš mať vlastný Air Force One. Môžeš popierať zákony fyziky.
  • Ale čo keď na to potom zabudneš v reálnom svete? Už dnes sa hovorí, že ak dlhšie šoféruješ vo virtuálnej realite, nejaký čas by si nemal sadnúť za volant skutočného auta, pretože zmysly môžu byť úplne popletené, tvoj odhad sa môže zmeniť. Možno raz budú všetky VR headsety pred ich vypnutím povinne ukazovať upozornenie „Pozor, vstupuješ späť do reálneho sveta, tu už nefunguje tlačítko späť!“
  • Každý z nás má v skutočnosti už virtuálnu realitu zabudovanú. Koľkým z vás sa už stalo, že ste sa zobudili prepotení z neuveriteľne živého sna? Hlava dokáže robiť vlastnú virtuálnu realitu, ktorej v danom momente plne uverí, pokojne popiera zákony fyziky, plynutia času alebo logiky.
  • Takže virtuálna realita môže disruptovať realitu: spĺňa všetky parametre, ktoré sú na disrupciu potrebné (urobí súčasnú technológiu zastaralou a zároveň umožňuje radikálne viac vecí, ktoré pôvodná technológia jednoducho nedokáže). Dokáže plnohodnotne oklamať zmysly. S týmto tvrdením a pohľadom sa samozrejme dá silno a dlho polemizovať, ale niečo na ňom je.
  • Zároveň už je tu moment, kedy tá technológia aspoň v obmedzenej forme vôbec nie je taká drahá. Veľké, plnohodnotné VR riešenia, idú stále do tisícov eur. Ale spomínaný Cardboard si viete kúpiť za 5 USD (viaceré firmy ich k svojim produktom dokonca dávajú zadarmo), k tomu smartfón tiež za 5 USD. Virtuálna realita pre každého za 10 USD.
  • Virtuálna realita dnes už nemusí byť len počítačom namodelovaná, ale aj reálna 360° fotka alebo dokonca live video (urobíte ju napríklad cez Samsung Gear 360), vďaka čomu sa ešte viac zotiera rozdiel medzi virtuálnym a reálnym svetom.
  • Toto je zvláštne: z nejakého dôvodu mnohé naše technológie a veci, ktoré robíme, vnímame ako neprirodzené. Ale nebolo kladivo tiež raz najmodernejšou technológiou danej doby? Oheň? Vtáka považujeme za niečo úplne prirodzené a plnohodnotne prírodné, takisto aj hniezdo, ktoré si postaví. Rovnako bobra a jeho priehrady. Ale nie sú predsa hniezdo aj priehrady len technológiou daných zvierat? Prečo teda na nástroje, ktoré si vytvárajú ľudia, pozeráme niekedy ako na niečo neprirodzené? Áno, sú radikálne vyspelejšie a komplexnejšie ako technológia vtákov alebo bobrov. Ale rovnako by sa ich technológia mohla zdať baktériám ako úplne vesmírna. Príroda vytvorila supersofistikované mašiny; každú s iným levelom schopnosti vytvárať ďalšie mašiny a technológie. My sme ale stále len jednou z nich.
  • Čítaním DNA sa len učíme, ako tieto mašiny vlastne pracujú. DNA je však iba softvér. Softvér je informačná veda a technológia. A informačné technológie zvyknú nasledovať exponenciálnu krivku.

Čo všetko sa s VR bude dať robiť?

Ako som už spomínal, nenapíšem ani len zlomok všetkých možností, ale pár príkladov z rôznych oblastí. Začnem však tým, že virtuálna realita so sebou nesie veľké, veľké riziká. V tomto článku sa na VR pozerám najmä zo strany možností, ktoré prináša, ale pri mnohých veciach, ktoré nižšie píšem, môžeme úplne legitímne povedať „ale pozor, je tu aj B“. A často by sme mali. Niektoré veci sú v princípe neškodné (VR kino doma), ale niektoré potenciálne môžu ohroziť život človeka (rýchly skok z virtuálnej reality do skutočného sveta, potenciálne trvalé psychologické zmeny).

  • Najväčšie kino na svete u vás v obývačke? Pokojne. IMAX sa môže schovať; stačí, keď si dáte na hlavu VR headset. Pred očami sa vám zjaví obrovské plátno a 3D film na ňom už nebudete musieť sledovať cez dodatočné okuliare; tá raketa proste poletí priamo na vás. (Ak máte v byte náhodou aj voľnú telocvičňu a chcete skutočne pohlcujúci zážitok, neváhajte ani sekundu. A ak sa vám to zdá stále nedostatočne, tak dobre, ešte jeden tip.)
  • Elon Musk chce ísť na Mars, dostane sa tam najskôr o pár rokov. No vy tam môžete ísť hneď. A nielen to – môžete si vytvoriť úplne vlastný svet, na Zemi alebo na inej planéte. Virtuálne nehnuteľnosti. Vlastné ulice, domy, mestá, planéty. A tie môžu získavať na hodnote.
  • Virtuálne návštevy lekára a telemedicína. Operácie na diaľku môžu byť stále častejšie – zrazu nepotrebujete letieť cez pol zemegule za top lekárom na vašu špeciálnu operáciu; jednoducho prídete do najbližšej nemocnice vybavenej robotickým operátorom a operovať vás môže 10.000 km vzdialený chirurg cez video a virtuálnu realitu.
  • Zážitkové učenie cez VR môže byť veľká vec, napr. na učenie empatie či terapiu. Napríklad odstraňovanie fóbií. Čaká vás vaša prvá prednáška v živote pred 50 kolegami? Nemusíte sa spotiť a zakoktať rovno na mieste. Vyskúšajte si to 10x vo virtuálnej realite, vrátane nepríjemných otázok kolegov.
  • Celkovo vzdelávanie sa môže radikálne zmeniť. Napríklad odborné – miesto študovania učebníc oveľa viac hands-on prístup a učenie sa na reálnych zariadeniach, ktoré môžu dávať spätnú väzbu, ukazovať nesprávny postup, vyhodnocovať presnosť, atď. Bez akéhokoľvek rizika, že by sa niekomu niečo mohlo stať. Bez obmedzenia na počet zariadení, ktoré si škola môže dovoliť kúpiť, nehovoriac o komplexných mašinách, ktoré dnes ani len nemôžu kúpiť. Študenti medicíny si budú môcť natrénovať / zažiť jednoduché aj zložitejšie komplexné operácie bez toho, aby sa dotkli pacienta, a k nemu išli až keď už majú v rukách určitú skúsenosť (aj keď samozrejme, tá reálna prax bude asi ešte dlhý čas nenahraditeľná).
  • A čo vzdelávanie na diaľku? Top učitelia zrazu pre každú triedu alebo dieťa? Miesto nudného samoštúdia účebníc virtuálna prednáška, ktorú si dieťa môže pozrieť samo, a potom v škole sa už nebude odpisovať z tabule a počúvať výklad učiteľa, ale to, čo by sa v dnešnej dobe robiť malo – diskutovať, argumentovať, hľadať. Využívať čas skutočných ľudí na maximum, nie na monotónne repetitívne úlohy. Na tie sú technológie zvyčajne oveľa lepšie, konzistentnejšie, a len zriedka sa unavia.
  • To isté platí pre firmy a tréning ľudí. Ľudia sa môžu učiť z domu, systém ich bude sprevádzať, aby to zvládli, na konci ich vyhodnotí. Automechanik môže opraviť auto stokrát, z pohodlia svojho domova, a až potom prísť na finálne učenie a chytiť sa reálneho auta.
  • Vojna v Sýrii sa zdá byť len akási vzdialená nepríjemnosť, utečenci prichádzajúci odtiaľ sú považovaní za lízačov smotany a politickú hru. Tak si nasaďte okuliare virtuálnej reality a poprechádzajte sa po ulici v Sýrii (alebo akomkoľvek inom mieste konfliktu či vojny), keď zrazu pri vás rachne bomba a to dievčatko, ktoré ešte predchvíľou beztarostne spievalo na ulici – možno vaša dcéra – zrazu nikde nie je. VR žurnalistika môže priniesť zásadnú zmenu do spravodajstva.
  • Hudobné festivaly či športové zápasy zrazu môžu byť dostupnejšie; každý môže byť v prvom rade (aj keď nepochybujem, že aj vo virtuálnom svete sa budú lístky predávať obmedzene a podľa vzdialenosti od pódia… :-)).
  • Podobne cestovanie a turizmus („Zlatko, kam dnes pôjdeme? Skočme si na čínsky múr!“). Môžete navštíviť miesta bez potreby cestovania a času, ktorý to zaberá. Nie je to vysnívaný teleport, ale topánky si už na letisku nebudete musieť vyzúvať. Bude to skutočný zážitok? To záleží na definícii…
  • Avatar X PRIZE sľubuje 22 miliónov USD tímu, ktorý vytvorí robota, ktorého budete môcť ovládať na diaľku a byť „virtuálne prítomný“. Môžete vidieť, počuť aj cítiť, čo sa robotovi (teda vám) deje, tisíce kilometrov od vás, v reálnom čase. Môžete byť dokonca na niekoľkých miestach súčasne. Predstavte si konferenciu, ktorá by súbežne bežala na každom kontinente a keď bude hovoriť rečník X, na každé pódium vyjde jeho avatar, ktorého bude ovládať zo svojho „obleku“ rečník doma kdesi v horách pri jazere.
  • Realitný biznis a kupovanie + prenájom nehnuteľností. Ak ste niekedy kupovali byt, koľko času ste zabili dohadovaním schôdzok, chodením na obhliadky? Tak si predstavte, že všetko by ste vybavili z pohodlia svojho súčasného bytu, za 10 minút alebo za 10 hodín – je na vás, koľko sa chcete prechádzať vo vašom budúcom byte alebo či sa virtuálne poprechádzate po 3 alebo 30 bytoch na prenájom. Zmeňte si v tom byte farby stien, možno aj nábytok, pustite si v ňom svoju obľúbenú hudbu. To všetko zo svojho gauča. Bez toho, aby ste kohokoľvek otravovali alebo sa museli komukoľvek prispôsobovať. Naviac, ako s mnohými vecami, toto vôbec nebude musieť byť vymoženosť bohatých; naopak, je pravdepodobné, že pre vás ako kupujúceho by to všetko bolo zadarmo; za technológiu zaplatí realitka alebo predajca bytu. (Pretože on môže mať vďaka tomu zrazu oveľa viac záujemcov, a takisto ušetrí veľké množstvo času, ktoré by inak musel stráviť ukazovaním bytu naživo.)
  • Architektúra a dizajn. Alebo ste sa rozhodli postaviť si dom? Kým vôbec kúpite pozemok, poprechádzajte sa rovno po hotovom dome. Nepáči sa vám výška stropu, koberec alebo výhľad z obývačky? Poproste architekta, nech to zmení. Pokojne real-time.
  • Realitný biznis a ceny nehnuteľností. Znovu zopakujeme dnešnú poučku realitného biznisu, ktorú môžu narušiť samoriadiace autá: location, location, location. A predstavte si, keď do toho zahrniete virtuálnu realitu. Ak budete pracovať vo firme, ktorá umožní VR-office, prítomnosť na stretnutiach bude stačiť cez virtuálnu realitu (alebo avatarom), tak možno budete miesto bytu blízko pri práci preferovať za rovnakú cenu radšej väčší byt síce ďalej od centra, ale blízko lesa. Ak budete mať kino s plátnom veľkosti IMAXu vo svojej obývačke v malom VR headsete, oblečenie budete môcť nakupovať cez virtuálneho asistenta, budete skutočne potrebovať mať nákupné centrum 5 minút od domu?
  • Zachytili ste ako Facebook nedávno ukázal Social VR demo cez Oculus? Pracovná porada cez virtuálnu realitu, vrátane základných výrazov tváre, pohybu vo virtuálnom priestore, zdieľanie fotiek Minority Report style, robenie „selfies“…
  • On-line nakupovanie. Skúšajte na sebe X šiat, prechádzajte virtuálne police, obzerajte si tovar zo všetkých strán. Otázka je, či vám vlastne potom ešte bude musieť prísť aj fyzicky…
  • Veľtrhy a výstavy. Firma Wessels, ktorá vyrába nádoby na vodu, musela na každej konferencii urobiť kompletnú inštaláciu a vyšlo to pokojne na 500.000 USD. Teraz priniesli na konferenciu miestnosť s virtuálnou realitou, ktorú si môžete pozrieť aj z domu, a vybavené..
  • Alebo úplne celé virtuálne svety. Na SU sme skúšali Altspace VR, virtuálne podcasty, virtuálne koncerty a parties. Bizarný zážitok, ale kým som to nakoniec dal z hlavy dole, uvedomil som si, že už som tam 20 minút a celkom ma to pohltilo baví – práve sa chystala nejaká talkshow, „ľudia“ zatiaľ postávali vonku, kecali, objavovali celý priestor a miestnosti v ňom… Spoiler alert: Ak si tam chcete nájsť frajerku, zatiaľ je tam drvivá väčšina muž… ehm, geekov.
  • Bude to obrovská vec pre marketérov, produkťákov a obchoďákov. Vývoj a testovanie nových produktov v mnohých oblastiach môže byť zrazu oveľa rýchlejšie, jednoduchšie a lacnejšie. Takisto predaj produktov a služieb. Budete sa môcť napríklad prejsť po campuse Harvardu, možno navštíviť jednu-dve prednášky. Alebo si skúste bungee-jumping vo VR predtým ako skutočne skočíte.
  • Virtuálnej realite sa venujú aj slovenské firmy. Spoločnosť na pomoc osobám s autizmom spolu so Seesame a Infinite Production vytvorili prvý simulátor autizmuPixel Federation už dlhšie rieši vývoj hier i pre VR, práve pred pár dňami dali public svoju prvú hru CoLab. Sledujte ich, určite budú mať čo povedať k VR. Držíme palce!

Rozšírená realita

Sestrou virtuálnej reality je rozšírená realita. Jednou z prvých vecí, ktorú ste mohli zachytiť, boli Google Glass – dnes už pozastavený projekt, no ukázal viaceré možnosti prepojenia reálneho sveta s tým virtuálnym. (Google Glass boli okuliare, ktoré mali v sebe kameru a malý displej, na ktorom sa zobrazovali pred vaším okom rôzne informácie – pre lepšie pochopenie si pozrite demo.) Práve rozšírená realita sa možno ukáže ako ešte užitočnejšia do reálneho života, pretože ľudia asi stále budú chcieť vnímať, čo sa fyzicky okolo nich deje, že sú v nejakom reálnom priestore, ale budú si ho chcieť „obohacovať“ a prispôsobovať.
  • Pokémon Go bola prvá masovejšia ochutnávka rozšírenej reality. Všimnite si, ako bleskovo sa hra rozšírila, hoci mnohí ľudia technológiu a koncept rozšírenej reality (chytanie virtuálnych pokémonov na reálnom trávniku pri ceste) nikdy predtým nepoznali. Teraz nejde o dlhodobý úspech tej hry, ale to, že milióny ľudí vedelo novú technológiu používať a zžiť sa s ňou bez akéhokoľvek školenia alebo kampane. Kvôli raketovému úspechu hry možno Nintento prehodnotí svoju dlhodobú stratégiu.
  • Táto hra dokonca do istej miery ovplyvnila aj ceny apartmánov; niektorí ľudia si ich totiž vyberali podľa toho, aké druhy pokémonov sa v nich alebo ich blízkom okolí pohybujú, alebo ako ďaleko je najbližší PokéStop. Ono to môže dnes znieť šialene a hlúpo, ale môže to otvárať obrovské možnosti v situáciách, kedy to bude aj naozaj použiteľné.
  • Obrovská investícia za šálku kávy. Magic Leap zase plánuje urobiť veľkú vec z rozšírenej reality. Povráva sa, že peniaze od investorov dostali tak, že im nasadili okuliare a ponúkli im kávu, ktorú položili pred nich na stôl. Investori sa pre ňu načiahli, že sa idú napiť, akurát ich ruka len preletela prázdnym vzduchom. Pozrite si toto reálne video (alebo toto), ako Magic Leap rozširuje svet okolo vás. A keď si pozriete toto video, zistíte, že Nerf office wars sú sooo yesterday.
  • Samostatnou kapitolou je HoloLens – od Microsoftu. Mňa osobne dosť dostalo toto video virtuálneho / hologramového stretnutia. (Začína to byť fakt cool asi od 2:00.) Ak je tá technológia takto ďaleko už dnes, kde bude o 5 rokov?

Virtuálna a rozšírená realita nezmenia len herný priemysel, i keď tam pravdepodobne začnú. (Teda, skutočne prvé veľké peniaze začnú tiecť… tam, kde zvyčajne pri nových technológiách začínajú.) Je veľmi pravdepodobné, že sa rozšíria do rôznych mysliteľných i nemysliteľných oblastí nášho života. Aj keď to možno z tohto článku na niektorých miestach tak vyznieva, verím, že skutočný svet nezanikne a budeme ho naďalej preferovať. Virtuálny učiteľ, akokoľvek dobrý, nenahradí skutočný ľudský kontakt a skvelého učiteľa. Návšteva Paríža cez VR headset sa asi nikdy nevyrovná momentu, keď na jeho chodník skutočne položíte svoju nohu, hoci by aj malo liať ako z krhly. No a ak si urobíte VR avatara s tehličkami na bruchu, po ktorých ste vždy túžili, pozor na rifle, ktoré si potom objednáte, aby vám neboli v skutočnom svete malé.

Čo to však bude znamenať pri mimoriadne intenzívnych zážitkoch? Čo keď v nejakej hre zabijete človeka? Čo keď zažijete (pre vaše oči a hlavu totálne uveriteľný) taký virtuálny sex, aký ste si dovtedy ani len nevedeli predstaviť? Čo keď si nájdete alebo vytvoríte virtuálny svet o toľko lepší od toho reálneho, že z toho reálneho budete chcieť stále častejšie utekať? Môže byť VR drogou budúcnosti?

Budeme vedieť stále rozlišovať skutočný a virtuálny svet? Budeme si tvoriť ešte uzavretejšie bubliny, kde budeme obklopení len svojimi kamarátmi s podobnými názormi (alebo počítačovými AI kamarátmi s úplne rovnakými názormi, ako je ten náš), dokonalým partnerom, perfektným autom, pekným počasím? Ak už dnes máme pocit, že všetci príliš veľa čumíme do mobilov, čo sa stane, keď začneme používať technológiu, ktorá nás pohltí tak, že uveríme, že je to reálny svet? Čo to bude znamenať pre našu psychiku, zážitky, vzťahy?

Na to všetko musíme myslieť. Tie obrázky sveta zo sci-fi kníh a filmov, ľudí napojených na virtuálnu realitu – dámy a páni, ono to prichádza. Takže už to bude obohraná pesnička, ale začnime sa baviť, čo s tým. Verím, že aj túto technológiu sa naučíme využívať tak, aby jej výhody výrazne prevážili riziká a nevýhody – ale myslím si, že to mimo iného bude vyžadovať naozaj veľa sebadisciplíny.

Ďalšie vydané diely zápiskov:

  1. Exponenciálny svet (úvod, na pochopenie základu ostatných článkov)
  2. Umelá inteligencia
  3. Digitálna biológia a medicína
  4. Samoriadiace autá a elektromobily
  5. Virtuálna a rozšírená realita (tento článok)

Teraz najčítanejšie