Denník N

Zastaraný stavebný zákon robí problémy. Ako ich riešiť?

Stavebný zákon, ktorý môže byť v rozličných životných situáciách dôležitý pre každého z nás, je dnes na Slovensku zastaraný. Komplikovanosť a nejednoznačnosť paragrafov spôsobuje problémy v praxi a časté obchádzanie pravidiel.

Legislatíva dáva veľké právomoci úradom, pritom však neposkytuje jasné zadefinovanie práv a povinností hlavných účastníkov stavebného procesu: stavebníka (investora), autora stavebného diela (architekta) a riešiteľa stavebnej dokumentácie (projektanta a statika).

Tieto nedostatky potom vytvárajú neoprávnený tlak na zhotoviteľov stavieb. Práve oni sú posledný – a súčasne verejne viditeľný – článok celého reťazca výstavby. Napokon musia často odstraňovať nedostatky iných.

V Zväze stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) intenzívne pracujeme, aby sme našimi pripomienkami a návrhmi prispeli k stavu, že Slovensko bude mať konečne rozumný, praktický a jasne napísaný stavebný zákon skutočne hodný tretieho tisícročia.

Úplne nepochopiteľný je fakt, že napriek sústavnému tlaku zväzu sa dodnes nevrátilo  uskutočňovanie stavieb do zoznamu viazaných živností podľa živnostenského zákona. Bezpečnosť stavby, a to počas celej životnosti, je rozhodne vecou verejného záujmu. Nepoviem nič výnimočné, keď zdôrazním, že výkon odborníkov v akejkoľvek profesii musí byť podmienený práve dosiahnutím príslušného vzdelania a praxou.

Pravidlá platia pre každého

Zásadným problémom súčasného stavu je fungovanie stavebných úradov. Ich nekonanie alebo prieťahy pri povoľovaní stavieb majú za následok narušovanie prípravy stavby. Pokiaľ nedôjde k odstráneniu svojvôle v konaní úradníkov, bude nemožné plánovať, pripravovať a plynule realizovať výstavbu.

Stavebné úrady potrebujú mať zákonom upravenú racionálnu, prehľadnú (a pre stavebníkov i verejnosť kontrolovateľnú) kategorizáciu stavieb. Tá by ich nútila vybavovať úkony v požadovaných lehotách a kvalite.

Pravidlá musia platiť pre každého a všade rovnako. Práve preto potrebujeme zjednodušiť, racionalizovať a zrozumiteľné zadefinovať procesy územného plánovania a stavebného konania.

Zhrnuté a podčiarknuté, potrebných zmien, ktoré očakáva celý sektor od nového stavebného zákona, je veľmi veľa. Často diskutovanou je tiež problematika nepovolených, takzvaných čiernych stavieb. V novom stavebnom zákone ju potrebujeme riešiť na jasnom princípe – je nevyhnutné predchádzať ich vzniku.

Ako však takýto zámer docieliť v praxi? Predovšetkým racionálnym výkonom stavebných úradov a zabezpečeným výkonom obcí, miest alebo ich častí. Tie musia priebežne dohliadať, napríklad kontrolnými prehliadkami, na prebiehajúcu výstavbu. Ak zistia porušenia príslušného stavebného povolenia, zasiahnuť by mali okamžite.

Budúcnosť je v elektronizácii

V ZSPS aktívne diskutujeme a hľadáme riešenia, ktoré by boli pre stavebný zákon prínosom. S týmto cieľom sme iniciovali spoluprácu so Slovenskou komorou architektov a Slovenskou komorou stavebných inžinierov. Už dnes pracujeme na spoločných témach, ktoré chceme v novej stavebnej legislatíve presadiť v prospech všetkých dotknutých strán.

Jednou z nich je zavedenie elektronizácie stavebných úradov. Tá by umožnila dostupnou a rýchlou formou získavať dôležité informácie, podávať žiadosti a rovnako hovoríme aj o elektronickom povoľovaní stavieb.

V našom úsilí budeme naďalej pokračovať a o najnovších aktivitách zväzu Vás budem informovať aj prostredníctvom môjho nového blogu.

Teraz najčítanejšie

Pavol Kováčik

Podstatnú časť svojej profesionálnej kariéry sa pohybujem na manažérskych pozíciách v stavebníctve. Od júna 2016 som bol zvolený za prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska.