Denník N

Zavádzajúca miliónová kampaň za naše dane v priamom prenose

Podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu pán Pellegrini štatutárom nepovedal, ktoré inštitúcie s nimi cez schránky komunikovať nebudú.

V posledných dňoch sme svedkami mediálnej kampane o výhodách a nutnosti elektronických schránok pre podnikateľov. Zároveň sa objavili informácie, že je nedostatok čítačiek, teda zariadení potrebných na komunikáciu s elektronickou schránkou. Podnikatelia počúvajú o tom, ako im bude od 1. januára 2017 elektronická schránka automaticky aktivovaná a akákoľvek korešpondencia od úradov a inštitúcií bude doručovaná len touto formou. S akými inštitúciami komunikuje bežný podnikateľ najčastejšie a ako to bude s komunikáciou s nimi?

Podnikateľ, zamestnávateľ, ktorý sa s nikým nesúdi a neuchádza o verejné, či štátne zákazky najčastejšie komunikuje s Finančnou správou, Sociálnou poisťovňou a zdravotnou poisťovňou.  Zistila som, že z týchto troch najbežnejších inštitúcií iba jedna bude so štatutármi komunikovať prostredníctvom elektronickej schránky. Kvôli komu sa teda oplatí mať schránku?

Finančná správa nebude daňovým subjektom doručovať žiadne úradné dokumenty do elektronických schránok. Platitelia dane z pridanej hodnoty budú tak ako doteraz komunikovať s Finančnou správou na jej vlastnom portáli elektronicky. Finančná správa zatiaľ komunikuje písomne poštou, postupne prejde na elektronickú komunikáciu aj z jej strany voči podnikateľom, ale na svojom vlastnom webovom portáli a táto bude dostupná na základe uzatvorenej dohody o elektronickej komunikácii.

Od hovorcu Sociálnej poisťovne som získala stanovisko, že budú komunikovať s firmami prostredníctvom elektronických schránok. Podnikatelia a zamestnávatelia tak ako doteraz budú všetky výkazy a prihlasovacie a odhlasovacie formuláre podávať cez elektronické služby na stránke Sociálnej poisťovne a Sociálna poisťovňa bude zo svojej strany doručovať dokumenty do elektronických schránok.

Zdravotné poisťovne nebudú komunikovať prostredníctvom elektronických schránok. Zamestnávatelia si budú svoje povinnosti plniť tak ako doteraz prostredníctvom elektronických služieb jednotlivých zdravotných poisťovní a dokumenty, ako napríklad ročné zúčtovanie zdravotného poistenia, budú naďalej dostupné na stránkach jednotlivých poisťovní a doručované poštou.

Prišlo by mi teda od pána Pellegriniho férové,  aby štatutárom poskytol zoznam inštitúcií, ktoré s nimi budú komunikovať prostredníctvom elektronických schránok, inak si musím myslieť, že kampaň, ktorá sa na nás valí, je v tomto štádiu zavádzajúca.

A ešte na upresnenie, elektronicky budú zatiaľ povinné komunikovať len právnické osoby zapísané v Obchodnom registri, čo znamená že táto povinnosť napríklad pre občianske združenia alebo nadácie, či neziskové organizácie zatiaľ neplatí. Rovnako neplatí pre fyzické osoby podnikateľov.

Ak sa vám blog páčil, hlasujte zaň na vybrali.sme.sk. Ďakujem.

Teraz najčítanejšie