Denník N

Železná studienka ako dopravná alternatíva

Stanica Železná studienka
Stanica Železná studienka

Otázka dopravy v mestách je jednou z kľúčových tém budúcnosti. Dá sa povedať, že sa na nej láme kvalita života v meste. V Bratislave sa však veľmi málo hovorí o alternatívnej doprave mimo zabehaných koľají. Jednou z veľkých možností je aj zabudnutá železničná zastavka v Karlovej Vsi – Železná studienka.

Železničná zastavka Železná studienka vznikla v roku 1904 a po období rozkvetu zažila rýchly strmý pád. Je to však škoda, pretože má obrovský potenciál pri preprave a rozvoji verejnej dopravy.

Stanica Železná studienka
Zastavka Bratislava-Železná studienka (autor M.D.)

Súčasným základným problémom tejto zastavky je nielen absencia čakárne na jednej strane (smer do centra) ale tiež nevhodné spoje, ktoré na tejto stanici zastavujú. Problémom je aj 15 minútové čakanie na Hlavnej stanici, čo čas výrazne predlžuje. Napriek tomu podľa mojej osobnej skúsenosti v ranných spojoch sem cestuje niekoľko desiatok ľudí, ktorí pracujú v okolí zastavky v administratívnych budovách.

Ranný spoj vlaku - problémom je aj zbytočne dlhé 15 minútové čakanie na Hlavnej stanici
Ranný spoj vlaku – problémom je aj zbytočne dlhé 15 minútové čakanie na Hlavnej stanici, v prípade jeho skrátenia na 5 minút (postačujúci interval) – tak by napr. trvala cesta z Rače na Železnú studienku 21 minút. Predošlý vlak ide presne o hodinu skôr – problém je aj zlé načasovanie – veľmi skorý príchod pre zamestnancov pracujúcich od 9,00 resp. od 8,00h v prípade skoršieho vlaku. (Printscreen – www.cp.sk)

Upravenie časov vlakov, skrátenie čakanie na Hlavnej stanici a tiež umožnenie státia väčšieho počtu súprav (napr. vlaky smerujúce do Viedne na stanici nestoja) by priniesli zvýšenie záujmu o túto prepravu. Ako bonus je tu možnosť prepravy bicyklov, ktorá umožňuje následný presun na väčšie vzdialenosti od stanice.

Rádius 750 metrov stanice Železná studienka - pešia dostupnosť do 10 minút
Rádius 750 metrov vlakovej zastavky Železná studienka – pešia dostupnosť do 10 minút (Googlemaps, vyznačenie MD)

Pre pešiu dostupnosť je bezproblémový rádius pre všetky nové kancelárske objekty v lokalite (niektoré sú ešte vo výstavbe, hovorí sa napr. aj o odkúpení bývalej Vojenskej nemocnice ESETom – tento areál je hneď vedľa stanice)

Rozrastajúce sa administratívne centrum na Patrónke a v okolí
Rozrastajúce sa administratívne centrum na Patrónke a v okolí

Po predĺžení trakčného vedenia trolejbusov je veľmi dobrá dostupnosť vlakovej zastávky aj pre MHD, zapojenie IDS BSK by malo byť teda bezproblémové (na stanici sú automaty na lístky IDS BSK).

MHD (Printscreen www.imhd.sk)

V súčasnosti sa z tejto lokality stáva jedno z veľkých administratívnych centier Bratislavy a je predpoklad ďalšieho rozrastania smerom na Polianky resp. Tesco Lamač. Pri úpravách harmonogramu vlakov a vytvorení lokálnej nízkopodlažnej linky IDS BSK napr.: Pezinok-Devínska Nová Ves resp. Senec-Zohor by sa táto stanica v budúcnosti mohla stať jednou z piatich najvýznamnejších v Bratislave. Na Patrónke sa uvažuje s ďalšou zastávkou pre budúcnosť. Ako bonus by tu bol prístup pre návštevníkov lesoparku.

Stanica Železná studienka smer von z mesta
Vlaková zastávka Železná studienka smer von z mesta

Veľmi sa hovorí o podpore koľajovej dopravy – často sa kreslia vzdušné zámky. Na začiatok by bolo dobré využiť to, čo už vybudované je. Len sa na to treba pozrieť inými očami. Toky dochádzky do práce už dávno nie sú iba smer z mestských častí do centra a späť. Treba tieto presuny začať viac analyzovať a verejnú dopravu nastavovať podľa nich. Stačí si porovnať Patrónku pred desiatimi rokmi (tranzitný bod) a teraz (tranzitný bod aj koncový bod). Potenciál zapojenie vlakovej dopravy je veľký.

Rádius 750 metrov železničných staníc v Bratislave a okolí
Rádius 750 metrov železničných staníc v Bratislave a okolí

Teraz najčítanejšie

Michal Drotován

Aktívny občan, dlhoročný bloger, celoživotný študent, bežec. Zástanca miest pre ľudí. Od roku 2018 starosta mestskej časti Bratislava-Rača.  Aktuálne nestranícky kandidát do eurovolieb za stranu č. 3 Demokrati. Viac na www.drotovan.sk