Denník N

Zmena rozpočtu eu-orgánu zo 194 na 295 miliónov eur asi bude zvýšenie byrokracie

Zlý čapík.
Zlý čapík.

Ktosi-kdesi spochybňoval moje tvrdenie, že nejde ani tak o zachovanie percenta, ale že ide o nárast v absolútnych číslach, ktorý sa počíta. Veď byrokracia EU tvorí roky-rokúce rovnakých 6% EU-rozpočtu. 

Medzi rokmi 2009 a 2015 neprebehla žiadna významný revolúcia v liekovej oblasti. Rozpočet EMA narástol o 100 miliónov EUR čo je cca 35% rozpočtu. Tak ako je to s tou byrokraciou? Rastie, či nerastie?

Základom všetkého je matematika. Ak HDP rastie, tak rastie aj suma, ktorá reprezentuje 6% z tohoto základu. Rovnako sa prijatím každého nového štátu skokovo zvýši suma HDP EU. Rozpočet EU je vraj roky-rokúce 1% z HDP.

No dobre, na chvíľu pripustím opak. Teda je pravdivá veta Martina Dubéciho, že „Neobstojí ani Sulíkov argument, že sa administratíva EÚ postupne nafukuje: administratívne náklady únie sú posledných dvadsať rokov stabilne pod 6 percent európskeho rozpočtu (ten tvorí len 1 percento európskeho HDP), a to napriek tomu, že sa v danom období EÚ rozrástla z 12 na 28 členov.“

Tak som sa konečne pozrel na to, aký rozpočet má náš ŠUKL a aký rozpočet má EMA.

Nebujnejúca (pamätajte, pripúšťam pravdivosť vety Martina Dubéciho) byrokracia v číslach: EMA (Lieková agentúra):

  • The Agency’s total budget in 2009 was EUR 194,389,000€.
  • Rok 2015: 295,096,000€

Plus k tomu funguje národný úrad v každom štáte, u nás ŠUKL:

  • Rok 2009: Bežné výdavky boli čerpané v súlade s rozpočtom, ktorý bol podľa posledného rozpočtového opatrenia MZ SR upravený na 4 304 148 €.
  • V roku 2015 hospodáril štátny ústav s prideleným rozpočtom bežných výdavkov v objeme 4 700 669 EUR.

[Dáta čerpané z Anual reportov]

Možno HDP naozaj v EU nerastie. A 6% z EU-rozpočtu je furt rovnakých pár stoviek miliónov. Eurostat by bolo treba celý vyčistiť za neschopnosť, keď tvrdí, že HDP rastie.

č.b.t.d. A sme v spore. Byrokracia Európskej liekovej agentúry narástla o 35%, o 100 miliónov eur. To je práve ten jeden kontrapríklad, ktorý je v spore s tvrdením, že výdavky na byrokraciu EU nerastú.

Milujem matematiku.

Medzi rokmi 2009 a 2015 neprebehla žiadna významný revolúcia v liekovej oblasti. Nástup generík už bol v roku 2009 za nami. Tak isto ani vo farmakovigilancii sa prístup významne nemenil. Naopak, do pôsobnosti národného ústavu patrí kontrola prevádzkovateľov na národnej úrovni – počet lekárni vzrástol signifikantne a distribútorov geometricky (kvôli viťúzom zameraným na reexport), rozpočet ŠUKL sa nemenil.

Ale áno, ako spomína ktosi-kdesi, nárast na dvojnásobok bude asi zakopaný v potrebe prekladov po prijatí nových členov.  Medzi rokmi 2009 a 2015 pribudlo len Chorvátsko. Aha, tak  zase spor tvrdenia s realitou.

Len pre istotu: Nehovorím nič o nutnosti či nenutnosti zmien v tejto oblasti. Len ilustrujem o akých číslach, akých rádoch zmien nákladov na byrokraciu tu hovoríme.

Rozprávajme o každej oblasti individuálne

Áno, vytrhol som jednu inštitúciu z celého kontextu. Iste by sa našli inštitúcie, ktoré frčia na rovnakých nominálnych rozpočtoch posledných 10-15 rokov. A teda im nepribudla žiadna agenda, nepribudli žiadny zamestnanci.

Ale ono skutočne ide o tie jednotlivé parciálne prípady. Nemôžeme sa pozerať len a len na EU ako jediný nedeliteľný celok jedinej politiky, jedinej oblasti, jedného územia.

Keď budeme sledovať celkové číslo, najlepšie jedno, skončí to zle. Skončí to v duchu, keď jeden zje celé kura a druhý žiadne, tak v celkovom čísle sa každý najedol z polovičky kuraťa. ;-) Aj EU je v celkovom pohľade skvelý projekt. To nespochybňujem.

Nie celkovo, naozaj musíme pracovať parciálne. Inak sa z toho poserieme.

Jasne, poukážme na dobrú centralizovanú byrokraciu, ako je napríklad aj v mojom prípade centrálna EMA s centralizovanými registráciami liekov pre celú EU. Pokojne nech sa zvyšuje podiel centrálnych registrácii, kedy sa jednou procedúrou zaregistruje liek pre všetky krajiny EU na jednom mieste.

Nech len rastie centrálna agentúra, aby som, napríklad, nemusel hľadať príbalové letáky v iných jazykoch po všetkých kútoch internetu. Alebo, napríklad, aby dohľad nad prehodnocovaním indikácii liekov alebo inšpekcie v mimoEU fabrikách financovali alikvótne všetky krajiny svojou troškou.

Veď aj ten Sulíkov Manifest je práve a len o vyhľadávaní toho čo v centrálnych kompetenciách nemá byť a nedotknuteľnosti či posilnení toho, čo v centrálnych kompetenciách funguje.

Postavme na stôl ďalšie návrhy. A diskutujme o nich ako o alternatívnych riešeniach pre budúci vývoj.

Nuž potom sa ale naozaj musíme baviť na úrovni jednotlivých úradov, kompetencii či politík. Inak to naozaj nemá logiku. Lebo skončíme pri tom priemernom kurati. A ten jeden (napríklad Spojené kráľovstvo), čo má pocit hladu pri skvelých celkových číslach, to jednoducho vzdá a odíde.

Naozaj sa musíme baviť o jednotlivostiach. Len tak sa ukáže, že síce byrokracia rastie, ale rastie aj bezpečnosť a politická stabilita v regiónoch EU. A len tak sa dá ukázať, význam, dôležitosť, zásadnosť toho alebo onoho. Len tak sa dá ukázať, že obeta v oblasti ochrany spotrebiteľa je brutálne vyvážená až prevalcovaná benefitmy zo spoločného hospodárskeho priestoru. Alebo, že nám  drobná ochrana spotrebiteľa stojí za obetovanie v záujme oveľa významnejšieho cieľu – zachovania EU ako mierotvorcu v priestore krajín Európy. To je to, čo potrebujeme od ľudí kalibru Šimečku počuť.

Nie vzletné frázy o skvelej EU, ale jasné argumenty o sile skvelých a bezvýznamnosti horších stránok projektu Európska únia.

Len keď sa rozprávame o každej oblasti individuálne tak na to prídeme, čo je dôležité a čo sú marginálne hovadiny. Len keď sa spolu rozprávame…

Autor je členom zdravotníckeho tímu SaS. 

Viac jeho politických textov na jeho politickom webe www.politik.pilnik.sk. Ak chcete sledovať aj ďalšie jeho politické vyjadrenia, staňte sa fanúšikom jeho facebookovej stránky.



Teraz najčítanejšie

Martin Pilnik

Lekárnik - optimista.
Liberál, pravičiar, člen SaS, člen zdravotníckeho tímu SaS. www.politik.pilnik.sk
Kandiduje do NRSR ako číslo 64 na kandidátke SaS. [Autorom fotografii, ak nie je uvedené inak, je ©Martin Pilnik]