Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Minúta po minúte

Zdieľať

Minister financií Ladislav Kamenický potvrdil, že vyrovnaný rozpočet v tomto roku nebude. „Cieľ, bohužiaľ, nesplníme, hospodárenie skončí opäť v mínuse. Dlh chceme udržať mimo sankčných pásiem dlhovej brzdy.“

Zdieľať

Ministerstvo financií predpokladá v tomto roku spomalenie slovenskej ekonomiky na 2,4 % a budúci rok na 2,3 %. Je za tým najmä spomalenie dopytu nášho hlavného zahraničného partnera Nemecka. Rozpočet rátal s rastom ekonomiky v tomto roku o 4,5 %.

Zdieľať

Budúcnosť dopravy v mestách nie sú autá, hoci elektrické alebo autonómne, hovorí odborník na tému smart city Miroslav Pikus.  „Budúcnosť patrí električkám, trolejbusom alebo e-busom. Sú elektrické, kompaktné (v prepočte na osobu) a autonómne v zmysle, že si môžete pokojne čítať.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Čo konkrétne by mala podľa vás slovenská vláda a iné inštitúcie urobiť v reakcii na klimatickú zmenu? Do akej miery sa podľa vás môže Slovensko v tejto téme spoľahnúť na politiku Európskej komisie alebo by sme mali mať vlastnú stratégiu premeny priemyselnej výroby, dopravy a spotreby?
Miroslav Pikus, IT špecialista 

Ak spustíme ďalšie jadrové reaktory, rozlúčime sa s uhlím a technologický pokrok zvýši energetickú efektivitu podnikov aj domácností, vhodným miestom na zníženie emisií môže byť naša rastúca doprava.

Počet áut nám stúpa, ale v adopcii tých elektrických sme na chvoste. Kým u nás tvoria len 0,2 % z novoregistrovaných, v Rumunsku je to 0,6 %, v Rakúsku 2,8 % a v Nórsku 45 %.

Skúsenosti zo Škandinávie ukazujú, že infraštruktúra dobíjacích staníc je potrebná, ale kľúčové sú úľavy a podpora zo strany štátu. Napríklad vzhľadom na veľkosť nemá Nórsko oveľa viac dobíjacích staníc ako Dánsko, ale v adopcii elektrických áut ho prevyšuje až dvadsaťnásobne vďaka nulovým daniam, odpusteným všetkým poplatkom za autá vrátane mýta či parkovného plus napríklad možnosti jazdiť v autobusových pruhoch.

Zároveň je však chybou vidieť budúcnosť dopravy v individuálnej automobilovej doprave. Autá, nech sú aj elektrické či autonómne, vyžadujú veľké investície do ciest a v mestách majú priestorový problém. Budúcnosť v meste preto patrí skôr električkám, trolejbusom alebo e-busom. Sú elektrické, kompaktné (v prepočte na osobu) a autonómne už dnes v zmysle, že si môžete pokojne čítať.

Dôležitá je aj podpora cyklistickej a pešej dopravy. Pekný a lacný úvodný impulz od zákonodarcov by bolo vyhnanie áut z chodníkov, je to hanba a svetový unikát.

Jedna technológia, ktorá nás môže presvedčiť, aby sme vysadli z áut, sú merače kvality ovzdušia na pouličných lampách smart city. Ak ich mestá osadia a dáta sprístupnia, zistíte, čo dýchate pred domom. Potom nedostane architektonickú cenu bytovka umiestnená na jednej z najrušnejších križovatiek Bratislavy ako tento rok.

Ešte jeden tip na skvelý vynález, čo zníži emisie a zlepší dopravu. Po tom, ako krvopotne dostaviame diaľnicu do Košíc a zistíme, že to s tými autami aj tak nefunguje optimálne, objaví Slovensko vlak. Medzitým však budú elektrické vlaky v Rakúsku jazdiť tristovkou a v Česku dvestovkou, už na tom dávno pracujú.

Čítajte aj ostatné odpovede členov Panela expertov Denníka E.

Zdieľať

OECD zhoršila prognózu rastu globálnej ekonomiky v tomto aj budúcom roku, ako hlavný dôvod uviedla obchodné spory. Aktuálne počíta s expanziou o 2,9 % a v roku 2020 o 3 %. To znamená, že rast by mal byť najslabší od finančnej krízy. 

Ešte v máji prognózovala OECD nárast o 3,2 % respektíve o 3,4 %. Vlani globálna ekonomika expandovala o 3,6 %. (tasr)

Zdieľať

Parlament posunul do druhého čítania novelu Zákonníka práce, ktorá má rozšíriť päťtýždňovú dovolenku aj pre ľudí do 33 rokov, ak sa trvalo starajú o dieťa.

Novelu predložili poslanci SNS, no nie v pôvodne navrhnutej podobe. Najskôr totiž poslanec Tibor Jančula chcel na jar presadiť päťtýždňovú dovolenku pre všetkých zamestnancov, bez ohľadu na vek a bez prihliadnutia na starostlivosť o dieťa.

Neskôr to korigoval a predložil s poslankyňou Magdalénou Kuciaňovou návrh, ktorý sa nebude týkať napríklad bezdetných mladých ľudí, ktorí nedovŕšili 33 rokov.

Aké vplyvy očakávajú:

  • pozitívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu,
  • pozitívny vplyv na výchovu detí,
  • pozitívny vplyv na cestovný ruch,
  • pozitívny vplyv na bezpečnosť, produktivitu a efektivitu práce zamestnancov, ktorí dosiaľ nedovŕšili 33 rokov veku a trvalo sa starajú o dieťa,
  • pozitívne vplyvy na mladé pracujúce rodiny s maloletými deťmi a ich zakladanie.

Čo ministerstvo financií kritizuje:

Predkladatelia novely tvrdia, že ich novela nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy. Ministerstvo financií s tým nesúhlasí, vraví, že návrh bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Pri zvýšenom nároku na dovolenku totiž vzniknú aj zvýšené výdavky, pretože budú musieť existujúci zamestnanci v rámci nadčasových hodín odviesť prácu alebo bude treba využívať prácu na dohody či na skrátené úväzky. Kritizujú tiež, že poslanci SNS nevyčíslili predpokladané finančné dôsledky novely na rozpočet verejnej správy a návrhy na ich úhradu.

Návrh novely kritizoval aj Zväz automobilového priemyslu SR, pripomenul, že aj tento návrh sa dostal do parlamentu bez širšej diskusie a nebol predmetom štandardného legislatívneho postupu. Aj táto novela bude podľa zväzu opätovne zvyšovať náklady zamestnávateľov.

Zdieľať

Na Slovensko prichádza fínsky Wolt, jedna z najväčších európskych firiem na doručovanie jedla. S donáškovou službou začína dnes v Bratislave. Najväčší lokálny konkurent Bistro.sk pôsobí v ôsmich slovenských mestách. (sita)

Foto - Wolt
Foto – Wolt
Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Väčšina firiem bude platiť nižšie dane +

  • Aj zamestnanci trochu ušetria, zaplatia to samosprávy
  • Fed podporil ekonomiku, Trump napriek tomu soptí
  • Železnice sa pomaly dostávajú z pasce vlakov zadarmo
Zdieľať

Pellegrini vyhlásil, že U. S. Steel Košice bol pre americký manažment „dojnou kravou“.  Podľa premiéra podnik trpí investičným dlhom, čo prispelo k jeho súčasnej ťažkej situácii na trhu s oceľou a zámeru znižovať počet zamestnancov.

 „Treba aj vytknúť americkému manažmentu, že tá fabrika im slúžila ako dojná krava a miesto toho, aby do nej primerane investovali, tak to nerobili,“ povedal Pellegrini po výjazdovom rokovaní v okrese Košice-okolie, na ktorom prijal odborárov z košických oceliarní.

Odborári mu odovzdali petíciu za podporu európskeho oceliarskeho priemyslu a vytvorenie férového prostredia na podnikanie. Z košickej továrne a jej dcérskych spoločností ju podpísalo viac ako 8800 zamestnancov.

Petícia nasledovala po tom, ako vedenie U. S. Steel Košice oznámilo, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2500.

K znižovaniu stavov zamestnancov pristúpila firma vzhľadom na zlú situáciu na trhu s oceľou, pričom poukázala na dôsledky vysokého importu ocele z krajín, ktoré nemusia dodržiavať pravidlá platné v Európe a nie sú súčasťou európskeho systému obchodovania s emisiami.

„Treba si veľmi otvorene povedať, a na tom sme sa aj zhodli s predstaviteľmi odborov, že tá fabrika vyprodukovala za posledné roky viac ako miliardu zisku a tento zisk bol skoro komplet odvedený akcionárom, majiteľom, do Spojených štátov. Tá fabrika veľmi málo v minulosti investovala, preto je tam aj značný investičný a morálny dlh, ktorý potom spôsobuje, že tá fabrika nie je taká efektívna, ako možno nejaké iné fabriky podobného typu v Európe alebo vo svete, a teraz žneme neblahé následky tohto celého. Takže, treba trochu vytknúť aj majiteľom, ako sa k fabrike správali,“ uviedol premiér.

Vláda si pritom podľa neho uvedomuje, že spolu s automobilkou Volkswagen ide o najväčšieho zamestnávateľa v krajine.

„Musíme dbať na to, čo sa bude diať na východe Slovenska a s veľkým znepokojením sledujem túto situáciu a privítal som aktivity odborárov, ktoré nesmerujú len k nejakému vyjednávaniu alebo zákazu prepúšťania, ale zaoberali sme sa globálne tou situáciou, ktorej čelíme v rámci Európy,“ povedal Pellegrini.

Odborárom prisľúbil, že ministri aj on sám budú v diskusiách na európskych fórach hovoriť o možných spôsoboch, ako brániť Európu voči dovozom lacnej ocele z krajín, kde sa pri výrobe neberie ohľad na environmentálne dôsledky. (tasr)

Zdieľať

SaS predložila do parlamentu balík opatrení pre motoristov. Ministerstvo dopravy má k návrhom výhrady.

Jana Kiššová z SaS uviedla, že motoristi tvoria veľkú časť štátneho rozpočtu, pričom nedostávajú adekvátnu protihodnotu. Balík opatrení opozičnej strany tvorí šesť návrhov zákonov.

SaS navrhuje úpravu pri ročnej diaľničnej známke, ktorá by podľa strany mala platiť celých 365 dní. Tento návrh je podľa hovorkyne ministerstva dopravy Karolíny Duckej odborne nepripravený. Rezort dopravy podľa jej slov vyhodnocuje správanie ľudí pri kúpe diaľničnej známky a pripravuje vlastné riešenie tejto problematiky. Avizovala, že ministerstvo ho predstaví v krátkom čase.

Ďalším navrhovaným opatrením je napríklad zrušenie nálepiek o absolvovaní technickej a emisnej kontroly, či zavedenie možnosti „prenositeľnosti“ tabuľky s evidenčným číslom vozidla zo starého motorového vozidla toho istého majiteľa na jeho nové motorové vozidlo. „Chceme, aby evidenčné čísla vozidla, plechové tabuľky, ktoré máme na autách, boli na majiteľa,“ priblížil poslanec SaS Miroslav Ivan.

Zrušiť by SaS chcela povinnosť nakrúcať videozáznam o priebehu výkonu technickej a emisnej kontroly na staniciach technickej kontroly (STK) a na pracoviskách emisnej kontroly. Ivan upozornil, že po zavedení tohto opatrenia je o prácu technika oveľa menší záujem.

Ducká reagovala s tým, že kamery boli na STK zavedené novelou zákona, ktorá bola vypracovaná v čase, keď bola SaS koaličnou stranou. Hovorkyňa zároveň podotkla, že všetci poslanci SaS za zavedenie kamier na STK hlasovali. „Aktuálna zmena iba rozšírila ich počet, pričom zákon jasne upravuje, na aké účely sa môžu tieto záznamy použiť,“ spresnila Ducká s tým, že toto ustanovenie liberáli pri jeho prijímaní v parlamente nepripomienkovali.

Jedným z návrhov SaS je aj novela zákona o správnych poplatkoch. Podľa Ivana by mal poplatok za registráciu auta odzrkadľovať administratívne náklady na prácu úradníka, ktorý úkon vykonáva.

Navrhuje tiež zníženie daní z motorových vozidiel pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Rezort dopravy uviedol, že návrhy SaS v oblasti daní nie sú v jeho kompetencii. (tasr)

Zdieľať

Kiskov tieňový minister financií: Ak dôjde k zmene, čo dúfam, je dôležité, aby strany mali aj programové prieniky

Tomáš Meravý vraví, že nikdy v živote by v Kiskovej strane Za ľudí nezvyšovali daňovo-odvodové zaťaženie práce. Na druhej strane, sú otvorení vyšším majetkovým daniam.

Stručne z ďalších tém z rozhovoru s Tomášom Meravým:

  • V programe strany budú mať aj výdavkové limity
  • Priestor na šetrenie je v znižovaní prezamestnanosti v štátnej správe, máme napríklad veľa policajtov na jedného obyvateľa
  • Obedy zadarmo by úplne nerušil, ale treba sa vrátiť k nejakej forme adresnejšej pomoci
  • Ideálne by bolo, keby sa znížili sadzby sociálneho poistenia
  • Navrhuje debatu o progresívnom nastavení daňového bonusu, ktorého suma by rástla s počtom detí
  • Čítajte celý rozhovor s Tomášom Meravým.
Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Most-Híd by v prvom čítaní podporil návrh reformy zdravotníctva, podľa predsedu klubu Tibora Bastrnáka však má pripomienky. SNS si počká na rokovanie Koaličnej rady. ĽSNS sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou Andreou Kalavskou.

„Od začiatku hovoríme, že budeme podporovať všetky také návrhy, ktoré sú o bezpečnosti pacientov. Stratifikácia je taký návrh. Chceli by sme to podporiť. Máme nejaké výhrady a veci, ktoré si myslíme, že ešte ministerstvo zdravotníctva musí zlepšiť. Takže keď príde tento návrh do parlamentu, tak ho v prvom čítaní podporíme. Keď ministerstvo odstráni maličkosti, ktoré nie sú úplne definované, tak by sme to mali podporiť aj v druhom čítaní,“ komentoval Bastrnák z Mosta-Híd.

Podľa neho by išlo napríklad o zvýšenie dostupnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti v tých regiónoch, v ktorých by to bolo možné.

Predseda SNS Andrej Danko sa k téme vyjadrí neskôr. „Ja sa vyjadrím vtedy, keď Smer povie na Koaličnej rade, že stojí za Kalavskou. Dovtedy je jej návrh irelevantný, nemôžeme ísť proti záujmom koaličného partnera,“ povedal.

Kotlebova ĽSNS uviedla, že sa rozhodne až po opätovnom stretnutí s ministerkou zdravotníctva Andreou Kalavskou.

Podpredseda ĽSNS Martin Beluský uviedol, že sa s ministerkou potrebujú stretnúť ešte raz, aby strane odpovedala na niektoré otázky. Jedna sa týka personálneho zabezpečenia, druhá „malej nezrovnalosti“ v zákone. „Máme taký názor v odbornom tíme, ktorý hovorí, že to možno nie je úplne dokonalý návrh, ktorý má určité riziká, no možno je to stále lepšie, ako neurobiť nič.“ (tasr)

Financial Times na Denník E