Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V treťom roku fungovania sa Denník N dostal do zisku. „Za pozitívny výsledok vďačíme viacerým novým projektom, ktoré sme v priebehu roka rozbehli – začali sme vydávať N Magazín, s podporou Googlu vyvíjame open-source softvér, ktorý budú využívať vydavatelia z celého sveta, a vydali sme prvé štyri knihy,“ napísal Lukáš Fila, riaditeľ vydavateľstva.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Dobytkár je čoraz výživnejší, NAKA už identifikovala sto vydieraných firiem
  • Slovensko: Prepad exportu sa v máji stlmil, stále bol však medziročne nižší o 34 %
  • Financie: Ako od júla funguje prvá pomoc pre podnikateľov
  • Návod na žiadosť o dotáciu na nájomné (krok po kroku)
  • Anketa o fungovaní dotácií na nájmy
Zdieľať

Bödör a Kvietik sa predsa len stretli – nad Jahnátkovým megazámerom z eurofondov, ktorý len čaká na spustenie

Martin Kvietik a Norbert Bödör. Foto - TASR a N / Tomáš Benedikovič
Martin Kvietik a Norbert Bödör. Foto – TASR a N / Tomáš Benedikovič

Martin Kvietik a Norbert Bödör mali utajenú dohodu týkajúcu sa veľkého projektu obnovy odvodňovacích kanálov za 70 miliónov eur. Na túto informáciu narazili vyšetrovatelia korupčnej kauzy Dobytkár. Projekt začal chystať ešte bývalý minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek.

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: Právny štát by mal byť podmienkou eurofondov, hovoria tí, čo platia

Angela Merkelová, Andrej Babiš a Viktor Orbán. Foto - TASR/AP
Angela Merkelová, Andrej Babiš a Viktor Orbán. Foto – TASR/AP

Týždeň v európskej ekonomike Radovana Geista z portálu Euractiv.sk:

  • Podmieňovanie eurofondov právnym štátom žiadajú najväčší prispievatelia aj Európska komisia.
  • Lídri krajín Latinskej Ameriky chcú obchodnú dohodu s EÚ do konca roka, viacero európskych krajín však kladie podmienky.
  • Pre Nemecko je dátová ekonomika prioritou, presadzuje projekt Gaia-X.

Minúta po minúte

Zdieľať

Autodopravcovia nebudú musieť platiť vodičom rôzne mzdy podľa pravidiel štátov, ktorými len prechádzajú. Vyplýva to z takzvaného cestného balíčka, ktorý po niekoľkoročných rokovaniach prijal europarlament.

Nové pravidlá zavádzajú priaznivejšie pracovné podmienky pre šoférov a zároveň prísnejšiu kontrolu bezpečnej jazdy. Obmedzujú tiež možnosť prevážať náklad v rámci jednej cudzej krajiny.

Zákonodarcovia zamietli všetky pozmeňujúce návrhy k trojici noriem stanovujúcich nové pravidlá, čím bol celý balíček prijatý a môže vstúpiť do platnosti. Na texte sa vlani EP zhodol s členskými štátmi a EK.

Čo obsahuje schválený cestný balíček:

  • úprava smernice o vysielaní pracovníkov – vodiči kamiónov sú z nej po tlaku krajín strednej a východnej Európy vyňatí, dopravcovia sa tak nebudú musieť pri každom prejazde hraníc riadiť inými štandardmi (podľa smernice majú ľudia na rovnakom mieste dostávať porovnateľný plat bez ohľadu na to, odkiaľ je ich zamestnávateľ);
  • zavádza pre vodičov maximálnu dobu nepretržitej jazdy a minimálnu dobu odpočinku. Vodiči už nebudú odpočívať iba v kabínach vozidiel, ale zamestnávateľ im bude musieť zabezpečiť ubytovanie, ak povinný odpočinok presiahne 45 hodín/týždeň;
  • šoféri sa budú musieť každé 4 týždne vracať do svojej domovskej krajiny;
  • dopravcovia budú musieť vybaviť vozidlá elektronickými tachografmi, ktoré umožnia lepšiu kontrolu toho, kedy a kde sa auto pohybovalo, nakladalo a vykladalo či kedy vodič odpočíval;
  • upravujú sa podmienky tzv. kabotáže (preprava nákladu len po území iného štátu, než z ktorého bol vodič vyslaný) – kamión bude môcť uskutočniť najviac tri vnútroštátne cesty počas týždňa nasledujúceho po cezhraničnej preprave nákladu. Potom bude musieť mať najmenej štvordňovú pauzu, aby mohol znovu voziť tovať v rovnakom štáte. Úpravu si vynútili západoeurópske krajiny, ktorým prekážalo, že firmy z východu EÚ vysielali vodičov systematicky prevážať náklad do Nemecka či Francúzska a brali tak prácu miestnym dopravcom. (čtk)
Zdieľať

Prepad zahraničného obchodu Slovenska sa v máji stlmil, no obchodná výmena zostala výrazne poznačená koronavírusovými reštrikciami. Export klesol medziročne o 34 % a dovoz bol nižší o 36 %, bilancia po 2 mesiacoch skončila v pluse.

Predbežné údaje o zahraničnom obchode Slovenska v máji zverejnil Štatistický úrad na internetovej stránke. Mesačná bilancia sa vrátila do prebytku, ktorý dosiahol takmer 200 miliónov eur.

„V máji pokračoval nepriaznivý vývoj zahraničného obchodu SR, pod ktorý sa podpísali opatrenia prijaté v súvislosti s celosvetovou pandémiou,“ komentujú štatistici májové čísla.

V máji už vyrábali závody všetkých štyroch automobiliek, ktoré odstavili linky po prepuknutí pandémie koronavírusu v marci.

Najhoršie výsledky počas koronakrízy vykázal zahraničný obchod v apríli, keď export spadol o 45 percent a import o takmer 40 percent, čo vyústilo do rekordného deficitu 460 miliónov eur. Pôvodne štatistici vykázali o niečo miernejšie prepady.

Za päť mesiacov roka vývoz zaostával medziročne o pätinu a dovoz zhruba o 17 percent. Saldo bolo pasívne na úrovni 565 miliónov eur, pred rokom bola bilancia v prebytku 687 miliónov eur.

Ako je na tom Nemecko

Vývoz z Nemecka v máji pokračoval v prepade pre koronakrízu. Medziročný pokles o takmer 30 % bol však o niečo miernejší než v apríli, keď export spadol najviac od roku 1950. Dovoz bol v máji nižší o 21,7 % a prebytok bilancie dosiahol 7 miliárd eur, pred rokom bol zhruba trojnásobný.

Oproti aprílu sú čísla zahraničného obchodu lepšie, keďže v máji aj Nemecko začalo uvoľňovať reštrikcie. Medzimesačne vývoz stúpol o 9 % a dovoz o 3,5 %.

Nemecká obchodná a priemyselná komora DIHK a Spolkový zväz nemeckého priemyslu BDI očakávajú za celý rok pokles vývozu o 15 %. V budúcom roku by sa mal mierne oživiť, a ak sa situácia výrazne zlepší, mohol by stúpnuť o 7 %. (n, čtk)

Zdieľať

Veľkopodnikateľ Milan Fiľo plánuje investovať 15 miliónov eur do rozšírenia myjavskej výrobne papierových vreciek Eco – Bags. Do roku 2022 chce zamestnať 110 ľudí. Eco – Bags pôsobí na mieste mäsozávodu, čo kedysi patril Antonovi Fabušovi.

„Závod plánujeme rozšíriť o výrobno-skladovací monoblok, ktorý postavíme v tesnej nadväznosti na už existujúci výrobný závod. V novej hale vzniknú ďalšie výrobné priestory, priestory pre balenie, lisovanie orezov a časť expedície,“ napísal Fiľo v tlačovej správe, ktorú v stredu ako komerčnú zverejnila TASR.

Technologický proces výroby sa po investícii nezmení, dodal.

O podniku Eco – Bags

  • Eco – Bags informuje, že vyrába takmer miliardu papierových obalov ročne a zamestnáva 70 ľudí.
  • Vyrába papierové obaly pre rýchle občerstvenie, vrecká na pečivo a papierové obaly na balenie drobných darčekových predmetov.
  • Exportuje viac ako 90 percent svojej produkcie do krajín EÚ, dodáva hlavne do Nemecka, Francúzska, Česka, Británie a Rakúska.
  • Zákazníkmi sú maloobchodné siete veľkých reťazcov, renomované európske veľkoobchody s obalovými materiálmi, ale aj menšie lokálne siete pekárov, bagetérií.
  • Fiľo výrobu presťahoval do Myjavy z Ružomberka v roku 2013 do prerobených priestorov. Predtým tam pôsobil mäsiarsky závod, ktorý Fiľov Tauris získal od konkurenta Antona Fabuša a neskôr ho počas konsolidácie zavrel.
  • Firma uvádza, že v posledných rokoch do modernizácie priestorov a strojov investovala do 10 miliónov eur.

Fiľo je najväčším hráčov v slovenskej papierenskej výrobe. Spoluvlastní ružomberský závod Mondi, sám ovláda podnik SHP Harmanec. Okrem toho mu patrí aj jedna z najväčších domácich mäsiarskych skupín Tauris. (tasr, n)

Zdieľať

Do druhého kola výberového konania na riaditeľa štátneho podniku Agrokomplex národné výstavisko postúpil Róbert Kanás. Rozhodla o tom výberová komisia po zhodnotení 13 uchádzačov, o novom šéfovi sa definitívne rozhodne 20. júla.

Podľa ministerstva pôdohospodárstva Kanás postúpil do druhého kola na základe toho, že ako jediný dosiahol predpísanú hranicu úspešnosti. Prvé kolo pozostávalo z odborného testu a prezentácie stratégie rozvoja štátneho podniku, ktoré uchádzači predložili komisii. Podľa ministerstva boli požadované materiály členom výberovej komisie doručené na predbežné posúdenie anonymne.

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Dobytkár je čoraz výživnejší, NAKA už identifikovala sto vydieraných firiem +

  • Ekonomický krízový štáb začína diskutovať o predĺžení Prvej pomoci podnikateľom
  • Rezort dopravy navrhuje, aby rekreačné poukazy platil štát, chce podporiť cestovný ruch
  • Sporiteľňa bude prepúšťať, aby sa pripravila na budúcnosť
Zdieľať

Akcie v USA sa dnes hýbali oboma smermi, v závere posilnili najmä vďaka technologickým firmám. Technologický index Nasdaq uzavrel na rekorde. Dolár na devízovom trhu oslaboval.

Investori dnes zvažovali, či prisúdiť väčšiu váhu známkam oživovania ekonomiky, alebo ďalšiemu nárastu ochorenia COVID-19.

Znepokojuje ich, že v USA celkový počet prípadov koronavírusu presiahol hranicu troch miliónov, ale vítajú správu o júnovej rekordnej tvorbe pracovných miest a oživení sektoru služieb.

Dow Jonesov index dnes poslinil o 0,68 % a uzavrel na 26 067,28 bodu. Širší index S&P 500 stúpol o 0,78 % na 3 169,94 bodu a index Nasdaq Composite sa zvýšil o 1,44 % na rekordných 10 492,50 bodu. Rekord vykázal v posledných piatich dňoch štyrikrát.

Pri všetkých troch hlavných indexoch ťahali zisky najmä firmy Apple a Microsoft. Technologický index pridal 0,9 %.

Dolár stráca na devízovom trhu príťažlivosť ako bezpečná mena v časoch ekonomickej neistoty práve kvôli rastu technologických akcií, ale aj kvôli spevňovaniu cien surovín. Na devízovom trhu sa dolár prepadol na dvojtýždňové minimum, euro sa naopak vyšplhalo na trojtýždenné maximum. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ceny ropy sa dnes zvyšujú napriek správe o prekvapivom raste zásob suroviny v USA. Severomorský Brent si okolo 18:30 pripisoval 0,6 % na 43,35 dolára za barel, americký WTI vykazoval nárast o 0,9 % na 40,97 dolára za barel.

Americký Úrad pre energetické informácie (EIA) oznámil, že zásoby ropy v USA sa minulý týždeň zvýšili o 5,7 milióna barelov. Analytici pritom v ankete agentúry Reuters predpovedali pokles o 3,1 milióna barelov.

Dnešné údaje EIA však tiež ukázali, že zásoby benzínu v USA sa znížili o 4,8 milióna barelov, čo predstavovalo najprudší týždenný pokles od marca tohto roku. (čtk)

Zdieľať

Ústavný súd nevyhovel návrhu vyhlásiť za protiústavnú vyhlášku energetického regulačného úradu ÚRSO, ktorá stanovuje takzvanú tarifu za prevádzkovanie systému. Ide o jednu zo zložiek koncovej ceny elektriny.

Podnet podala ešte v roku 2016 skupina 35 poslancov vtedajšej opozície. Namietali, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) podľa nich túto platbu zaviedol bez riadnej opory v zákone a v rozpore s ústavou. (tasr, n)

Zdieľať

Casinos Austria prepustí zhruba 500 ľudí, škrtanie pracovných miest je súčasťou úsporného balíčka schváleného dozornou radou. Väčšinový podiel vo firme vlastní česká Sazka Group.

Pre lotériovú firmu Casinos Austria pracuje v Rakúsku na plný úväzok 1700 ľudí. Presný počet zamestnancov, ktorí majú odísť, nebol potvrdený, šéf Sazka Group Robert Chvátal hovoril o zachránených 1200 miestach.

Sazka Group zo skupiny KKCG miliardára Karla Komárka získala majoritu v Casinos Austria koncom júna, keď kúpila približne 17 % akcií firmy od spoločnosti Novomatic a zvýšila svoj podiel nad 55 %. (čtk)

Zdieľať

Chcem si sporiť 50 alebo 100 eur mesačne, aby som mal vyšší dôchodok. Čo mám pre to urobiť?

Foto - Fotolia
Foto – Fotolia

Štyria odborníci na financie hovoria, čo treba urobiť pre vyšší dôchodok, kam ísť, na čo si dávať pozor, keď vás niekto presviedča na konkrétny investičný produkt. „Môžete ísť aj do banky. Bude vám, samozrejme, ponúkať len svoje produkty. Nie všetky musia byť kvalitné,“ hovorí Vladimír Baláž.

Zdieľať

Národná diaľničná spoločnosť zrušila súťaž na rýchlostnú cestu R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška. Odôvodnila to chýbajúcim stavebným povolením a 1052 žiadosťami o vysvetlenie súťažných podkladov. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze nie je projekt spoločensky návratný.

Ministerstvo pod vedením nového ministra Andreja Doležala (Sme rodina) už skôr avizovalo, že o zrušení súťaže uvažuje. Úsek by zároveň bolo problematické financovať z eurofondov.

Čo hovorí NDS

  • Štátna diaľničná spoločnosť hovorí, že stavebné povolenie už podľa zadanej dokumentácie nemohla získať a projekt sa tak stal „v zmysle dokumentácie nerealizovateľný“.
  • Vyše tisícka žiadostí o vysvetlenie sa podľa NDS týkala najmä nezrovnalostí a chýb vo výkaze výmer a v poskytnutej projektovej dokumentácii. Ak by ich štát vysvetlil, musel by podklady zásadne zmeniť.
  • Národná diaľničná sa odvoláva aj na kritické hodnotenie projektu zo strany Útvaru hodnoty za peniaze, podľa ktorého už pri vypísaní súťaže zahŕňal projekt množstvo rizík. Podľa skoršieho posudku ÚHP projekt nie je vo svojej aktuálnej podobe spoločensky návratný ani pripravený a skrýva množstvo rizík najmä vzhľadom na razenie v krasovom území.

Súťaž o stavbu úseku R2, Rožňava – Jablonov nad Turňou (14,1 km) s tunelom Soroška (4,3 km), vypísali v ére bývalého ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

„V budúcnosti sa uplatní verejná súťaž na realizáciu úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou v zmysle zákona o verejnom obstarávaní a v súlade s celospoločenskými prioritami,“ dopĺňa NDS.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať