Aerolinky musia pasažierov odškodniť aj pri takzvanom divokom štrajku,

ktorý spôsobilo rozhodnutie vedenia spoločnosti. Vyplýva to z rozsudku Súdneho dvora EÚ.

Nemecké aerolinky TUIfly v roku 2016 odmietli vyplatiť odškodné cestujúcim za meškanie spôsobené divokým štrajkom, teda takým, ktorý formálne nezačali odbory.

Podľa TUIfly bol štrajk mimoriadnou udalosťou a aerolinky v takejto situácii nemusia vyplácať odškodné. V danom prípade štrajk nasledoval po oznámení reštrukturalizačného plánu spoločnosti.

Zamestnanci reagovali na nečakané oznámenie tak, že si začali brať hromadne voľno z dôvodu choroby. Pre nedostatok personálu bolo veľa letov zrušených alebo oneskorených.

Cestujúci môžu podľa predpisov EÚ získať za meškanie letu odškodné až 600 eur. Výška odškodného závisí od dĺžky letu.

Letecké spoločnosti nemusia vyplácať odškodné, ak preukážu, že zdržanie bolo spôsobené mimoriadnou okolnosťou, ktorú nebolo možné odvrátiť. Táto mimoriadna okolnosť musí spĺňať dve podmienky – nesmie sa týkať bežného výkonu činnosti leteckej spoločnosti a musí sa vymykať účinnej kontrole leteckej spoločnosti.

Súd nesúhlasil s tvrdením TUIfly, že takéto okolnosti boli splnené. Podľa sudcov je reštrukturalizácia súčasťou bežných aktivít pri riadení podniku a je tu predvídateľné riziko nezhôd a konfliktov so zamestnancami.

Súd nesúhlasil s tvrdením TUIfly, že divoký štrajk, o ktorý v uvedenom prípade išlo, sa vymykal účinnej kontrole, pretože mal pôvod v rozhodnutí spoločnosti a bol ukončený v nadväznosti na dohodu firmy so zástupcami zamestnancov.

Súd tiež upozornil, že pre posudzovanie pojmu „mimoriadne okolnosti“ nemožno rozlišovať štrajky podľa toho, či sú v jednotlivých členských štátoch podľa miestneho práva legálne, alebo nie. To by totiž mohlo podkopať práva cestujúcich v leteckej doprave, pretože by tým právo na náhradu záviselo od predpisov v každom členskom štáte. (čtk)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte na editori@dennikn.sk.

Najnovšie z kategórie: Ekonomika, Svet

Najčítanejšie

| |