Termín dokončenia D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2025 je podľa NDS reálny.

Na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2018 v Bratislave to uviedol investičný riaditeľ spoločnosti Ladislav Dudáš.

„Máme reálne, nie optimisticky nastavené procesy tak, aby tento termín bol dosiahnuteľný,“ priblížil Dudáš. Jediným úsekom na diaľnici D1 do Košíc, ktorý sa v súčasnosti ešte nestavia a zatiaľ ani nesúťaží, je časť diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

NDS podľa investičného riaditeľa momentálne pracuje na dokumentácii pre územné rozhodnutie pre tunel Korbeľka, ktorý má byť súčasťou tohto úseku. Diaľničiari tak odhadujú, že v roku 2020 by mohli spustiť súťaž na výstavbu tohto úseku a dokončený by teda mal byť v roku 2025.

Predpokladané stavebné náklady na túto časť D1 sú približne 870 – 880 miliónov eur. Celkové náklady na prípravu predstavujú približne 14 miliónov eur, v prípade majetkoprávneho vyrovnania je to okolo štyroch miliónov eur.

Túto časť diaľnice pritom už roky sprevádzajú komplikácie. Pôvodne bol na úsek zvolený povrchový variant s tunelmi Rojkov a Havran. Mimovládne organizácie však spochybnili posúdenie vplyvu stavby na územia Natura 2000.

Európska komisia (EK) v roku 2010 neodobrila financovanie výstavby tejto časti diaľnice cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) Európskou investičnou bankou, ktoré plánovala prvá vláda Roberta Fica.

Súhlas EK dostala diaľnica až koncom roka 2012. Brusel prijal opatrenia Slovenska, ktoré mali zmierniť vplyvy diaľnice na životné prostredie. Na jar 2013 sa však na trase budúcej diaľnice pri obci Šútovo zosunula pôda. Opäť sa preto spustilo environmentálne posudzovanie nového trasovania diaľnice.

V minulom roku ministerstvo životného prostredia vo svojom záverečnom stanovisku k tomuto úseku uviedlo, že súhlasí s variantom cesty s tunelom Korbeľka. K diaľnici sa však následne objavili pripomienky, ktoré súviseli s problematikou spodnej vody. (tasr)

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte na editori@dennikn.sk.

Najnovšie z témy: Drahé a meškajúce diaľnice

Úrad pre verejné obstarávanie podľa informácií TASR vyhovel námietke jednej z firiem v súťaži na výstavbu cesty R3 Tvrdošín – Nižná za takmer 75 miliónov eur bez DPH a vrátil ju do tendra. Firma bola predtým zo súťaže vylúčená. Rozhodnutie zatiaľ nie je právoplatné, a ÚVO sa preto k nemu nemôže vyjadriť. (tasr)

Minister Érsek je nespokojný s tempom výstavby diaľnice D1 v úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Od posledného kontrolného dňa sa práce síce zintenzívnili, no podľa neho je to stále málo. Do mesiaca požaduje predloženie harmonogramu prác s termínom ukončenia úseku. (tasr)

Najčítanejšie

| |