Nominanti SNS sa opäť sporia s exministrom obrany za Smer Martinom Glváčom o nákup transportérov. Súčasný minister Peter Gajdoš (SNS) kritizoval Glváča na Facebooku za vyjadrenie pre Denník N, v ktorom povedal, že za jeho éry väčšina generálneho štábu nevyžadovala, aby transportéry mali schopnosť plávať.
Vozidlo Patria v konfigurácii pre Spojené arabské emiráty. Foto – Patria
„Môj predchodca exminister Glváč by mal prestať klamať,“ reagoval Gajdoš.
Denník N v piatok napísal, že podmienka ministerstva na to, aby transportéry plávali, môže byť čisto účelová . Vyhovujú jej totiž fínske transportéry Patria, ktoré SNS vybrala bez otvorenej súťaže. Ponuku nových transportérov pritom Slovensku predložili aj Nemci, ministerstvo ju však odmietlo s vysvetlením, že nemecké vozidlá Boxer neplávajú.
Glváč pre Denník N povedal, že dovtedy, než SNS prišla na ministerstvo obrany, väčšina dôstojníkov na podmienke plávať netrvala. „V čase môjho pôsobenia na ministerstve obrany nemali v Ozbrojených silách SR v súvislosti s požiadavkou na plávanie vozidla jednoznačný názor. Väčšina na tom netrvala, len menšina áno.“
Tieto Glváčove slová potvrdili aj dvaja bezpečnostní analytici, ktorých Denník N oslovil. Ministerstvo obrany sa malo možnosť vyjadriť ešte pred publikovaním článku. Denník N poslal hovorkyni Danke Capákovej otázky, čo hovoria na Glváčove slová. Hovorkyňa ich ignorovala. Minister Gajdoš zareagoval až po tom, ako vyšiel článok Denníka N aj s Glváčovou citáciou.
„Spôsobilosť plávať je jednou zo základných a jednoznačných operačných požiadaviek vojakov, na ktorej trvajú od začiatku diskusie o obstaraní nových vojenských transportérov, čiže už od roku 2013,“ reagoval Gajdoš.
Vo svojom vyjadrení dokonca obvinil Glváča, že to bol, naopak, on, kto tlačil na vojakov, aby svoje požiadavky šili na mieru ministrovi. Dokazuje to na príbehu poľských vozidiel Rosomak, ktoré chcel Glváč (tiež bez súťaže) nakúpiť v júli 2015. Poľské vozidlá podľa Gajdoša pôvodne nevyhovovali vojakom, tak sa ich požiadavky museli ex post zmeniť.
„Keď pán Glváč v roku 2015 slávnostne v Poľsku oznámil, že nakúpi vozidlá Rosomak – Scipio, bolo očividne potrebné pôvodnú operačnú požiadavku prispôsobiť na ním vybrané vozidlo. Preto vznikla až o tri týždne neskôr od veľkolepého ohlásenia nového projektu. O jej vypracovanie požiadal vojakov až dodatočne, čím porušil platnú smernicu o vyzbrojovaní. Napriek tomu však pozemné sily 21. júla 2015 opakovane uviedli ako svoju operačnú požiadavku na bojové vozidlo aj plávanie, tentokrát v minimálnej rýchlosti 6 kilometrov za hodinu,“ vysvetlil Gajdoš.
Paradoxom je, že Gajdoš týmto vyhlásením usvedčuje sám seba. V roku 2015 pôsobil na vysokej pozícii v armáde ako prvý zástupca náčelníka generálneho štábu. Pokiaľ teda generálny štáb išiel na ruku Glváčovi, tak za to Gajdoš niesol priamu zodpovednosť.
Martina Glváča, ktorý je dnes podpredsedom parlamentu a členom predsedníctva Smeru, kritizovala SNS aj v máji. Vtedy poskytol vyjadrenie Novému Času, v ktorom naznačoval, že ním vybrané transportéry z Poľska mali byť výrazne lacnejšie ako fínske transportéry, ktoré neskôr vybrali nominanti SNS. Obchod s Poľskom sa nakoniec ešte za Glváčovej éry zastavil.
„Je skutočne veľmi zaujímavé, ako si pán Glváč zrazu rozumie s pánom Galkom (SaS) a ako podsúva novinárom klamlivé informácie. Rovnaké to bolo aj s cenou vozidiel Rosomak – Scipio pre Nový Čas, keď o cene vozidla 2,6 milióna eur klamal, a teraz koná rovnako,“ dodal Gajdoš.