Ministerstvo obrany vo vládnom materiáli priznáva, že súčasné ruské stíhačky MiG-29 Slovensku nestačia

. Tým poprelo tvrdenia predsedu SNS Andreja Danka a jeho nominanta Jána Hoľka, ktorí verejnosť ubezpečovali, že armáda môže migy využívať až do roku 2035.

„Dobrý hospodár doderie to, čo používať vie. K migom ako takým výhrada nie je,“ povedal Danko predminulý víkend na TA3.

Materiál, ktorý vypracovali jeho nominanti na obrane, však tvrdí niečo úplne iné. Migy síce môžu teoreticky lietať až do roku 2035, avšak len s veľkými obmedzeniami a ďalšími investíciami do opráv.

„Technický život týchto lietadiel je stanovený do roku 2029 až 2035, pričom mnohým agregátom sa končí technický život už v roku 2018. Lietadlá MiG-29 boli čiastočne zmodernizované, zbraňový systém lietadla však modernizovaný nebol a je morálne a technicky zastaraný,“ uvádza dokument.

Slovenské migy vyrobili v rokoch 1989 až 1995. Časť z nich získal štát ešte z federálnej výzbroje, časť z deblokácií ruského dlhu.

Podľa materiálu má armáda chronické problémy s ich prevádzkou. „Prevádzka lietadiel je dlhodobo zabezpečovaná s obmedzeniami v plnení k požadovanému náletu. Lietadlá dlhodobo neplnia merateľné ukazovatele bezpečnosti letov vo vzťahu k požadovanému náletu na letový incident a ani nedosahujú potrebnú mieru prevádzkovej spoľahlivosti.“

Ministerstvo priznáva, že armáda sa potýka s nedostatkom viacerých náhradných dielov, vrátane náhradných motorov do migov.

Výsledkom je, že ani slovenskí piloti nemajú nalietaný dostatočný počet hodín. „Technický stav sa premieta aj do dosiahnutej úrovne vycvičenosti. Priemerný nálet operačných pilotov MiG-29 nedosahuje požadovanú úroveň vycvičenosti,“ uvádza materiál.

Ministerstvo ďalej vysvetľuje, že migy si nedokážu dostatočne plniť svoje úlohy ani pri rutinnom zabezpečení slovenského vzdušného priestoru.

„Z dôvodu neuspokojivého technického stavu a konštrukčno-technologických obmedzení neumožňujú plnohodnotné plnenie úloh v rámci systému NATINAMDS (integrovaný systém protivzdušnej obrany NATO) a neumožňujú plnenie operačných úloh väčšieho rozsahu pre prípad krízy alebo vojny,“ dodáva materiál.

Podľa ministerstva by Slovensko len s ťažkosťami mohlo nasadiť migy v spojeneckých operáciách. Nevedeli by totiž so západnými stíhačkami adekvátne komunikovať a vymieňať si údaje.

„Z hľadiska štandardov NATO nie je lietadlo MiG-29 plne interoperabilné, čo má za následok rozsiahle obmedzenia v prípade účasti taktického letectva v spoločných operáciách.“

Prevádzku migov má Slovensko zabezpečenú na základe takzvanej abonentnej zmluvy, ktorú podpísalo s ruskou štátnou firmou RSK-MiG. Za prevádzku ročne platí desiatky miliónov eur.

Táto abonentná zmluva je podpísaná len do novembra 2019. Druhá vláda Smeru pôvodne počítala s tým, že po tomto dátume už bude mať Slovensko nové stíhačky.

Materiál ministerstva teraz priznáva, že štát bude musieť za migy platiť aj po tomto dátume. Nové americké stíhačky totiž budú k dispozícii až po roku 2022.

„Na preklenutie obdobia od roku 2020 do dodania a zavedenia nových lietadiel, získania plných operačných spôsobilostí ochrany vzdušného priestoru, ako aj plnenia záväzkov Slovenskej republiky v rámci NATO a EÚ bude potrebné vynaložiť finančné náklady na prevádzku lietadiel MiG-29,“ uvádza.

Koľko presne bude ďalšia prevádzka migov stáť, však už materiál neuvádza.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte na editori@dennikn.sk.

Najčítanejšie

| |