Práce na tuneli Čebrať pri Ružomberku obnovili. Prerušiť ich museli v roku 2015 pre riziko zosuvu svahu. Zmena pôvodnej trasy diaľnice D1 si vyžiadala nové prieskumy a posudzovanie vplyvov na životné prostredie.
„Využili sme všetky možnosti, ako zrýchliť procesy tak, aby sa na tomto úseku obnovila výstavba čo najskôr a aby mohla byť diaľnica dokončená v čo najkratšom čase. Dôležité bolo, aby ďalšia výstavba tunela bola bezpečná a vhodná z technického, ekonomického, ako aj z environmentálneho hľadiska. Som rád, že toto dielo sa pohlo vpred,“ povedal na brífingu v Likavke minister dopravy Árpád Érsek.
„Zažívame tu záplavu áut. Situácia začína byť neúnosná z hľadiska motoristov aj domácich. Razenie tunela vnímam ako dobrý popud smerom k nám, aby sa dokončilo spojenie Bratislavy s Košicami,“ uviedol ružomberský primátor Igor Čombor.
Začatie razenia tunela na západnom portáli sa predpokladá po nadobudnutí právoplatnosti aktualizovaného stavebného povolenia. Podľa investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jiřího Hájka by mohlo byť spustené v máji alebo júni budúceho roka.
Na stretnutie do Likavky prišli v stredu dopoludnia aj nespokojní občania mestskej časti Hrboltová.
„Prišli sme upozorniť na to, že nesúhlasíme s variantom V2, ktorý sa má začať stavať. My nie sme proti výstavbe diaľnice. Chceme, aby sa začalo raziť od východného portálu. Nesúhlasíme však s portálom variantu V2, ktorý má byť umiestnený nad našimi rodinnými domami a navyše v lokalite, ktorá je charakterizovaná ako najzložitejší zosuvný úsek na Slovensku. V tomto úseku sú šmykové vrstvy a pod nimi je veľké množstvo vody. Máme veľké obavy zo zosuvov,“ uviedla mestská poslankyňa za Hrboltovú Anna Šanobová.
Hrboltovčania zároveň navrhujú, aby portál posunuli na úsek kilometra 1,5.
„Máme informácie o tom, že NDS o takomto riešení vedela. Existuje štúdia z roku 2010, keď takýto variant bol posudzovaný a nebol zaradený do EIA. Toto považujeme za hrubé porušenie zákonnosti. Toto sú dôvody, prečo sme tu a budeme za ne právnymi prostriedkami bojovať,“ dodala.
Investičný riaditeľ NDS však upozornil, že práce na tuneli sa zastavili práve z dôvodu ohrozenia nad Hrboltovou. Museli teda spustiť nový proces prípravy, čo malo dosah na celú výstavbu tunela.
„Varianty, s ktorými by boli Hrboltovčania stotožnení, sa vylúčili ako technicky nerealizovateľné. Navyše mala Hrboltová možnosť pripomienkovať rozsah hodnotenia v rámci procesu EIA, no v rámci tohto pripomienky nepredložili. Tam sa stanovili posudzované varianty a následne sa posudzovali len tie vybrané. Zodpovedne môžem vyhlásiť, že sme sa venovali všetkým variantom,“ skonštatoval.
Minister v reakcii na protesty Hrboltovčanov uviedol, že sa považuje za mierumilovného človeka, no aj zmier má určitú hranicu.
„Jednoducho, niekto musí rozhodnúť a konať. Všetko sa nemôže každému na tomto svete páčiť. My sme využili všetky možnosti a dodali to, čo chceli. Myslím si, že sme dodržali všetky zákony, ktoré s týmto súvisia a ja mám čisté svedomie,“ povedal.
Podľa nového variantu stavba D1 Hubová – Ivachnová bude dlhá 14.919 metrov, pôvodne bola dlhšia o 353 metrov. Dvojrúrový tunel Čebrať sa predĺži na 3600 metrov, pôvodne mal len 2026 metrov. Zníži sa aj počet mostných objektov na 19 z pôvodných 22.
Na stavbe bolo doposiaľ preinvestovaných 77,7 milióna eur. Financovanie je zabezpečené z finančných zdrojov EÚ z Kohézneho fondu. Predpokladaný termín otvorenia tohto úseku motoristom sa očakáva v roku 2022. (tasr)