Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Podľa OĽaNO hrozí zastavenie prác na tuneli Višňové. Dôvodom má byť odchod hlavného člena konzorcia Salini Impregilo, podľa opozičnej strany sa už začalo aj s prepúšťaním robotníkov.

Celá tlačová správa bez úprav:

Kolóny pod Strečnom budú vodičov trápiť ešte niekoľko rokov. Tunel Višňové, ktorý by odľahčil tento úsek denne o tisícky áut tak skoro nedostavajú. Uviedli to poslanci za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO), podľa ktorých má byť dôvodom plánovaný odchod hlavného člena konzorcia zo stavby Salini Impregilo.

Informáciu o odchode talianskej spoločnosti má OĽANO potvrdenú z viacerých zdrojov, vrátane vysokopostaveného člena manažmentu konzorcia. „Potvrdzuje to aj fakt, že v tuneli sa začalo s prepúšťaním robotníkov,“ uviedol tieňový minister dopravy Ján Marosz, podľa ktorého bolo doteraz vyhodených už viac ako 70 ľudí, ďalším rozväzujú zmluvy v týchto dňoch a postupne má prísť o prácu viac ako 160 ľudí. „Nakoľko je to asi štvrtina zamestnancov, ktorí v tuneli pracujú hrozí, že práce na výstavbe sa buď výrazne utlmia alebo úplne zastavia. Zároveň, ak by zhotoviteľ zo stavby odišiel, dokončenie celej stavby by sa posunulo minimálne o ďalšie tri roky. Tunel Višňové by tak nedokončili skôr, ako v roku 2024,“ upozornil Marosz.

OĽANO pri problematickej výstavbe tunela Višňové zaráža prístup ministra dopravy Árpáda Érseka, ktorý ani v septembri podľa vlastných slov nevedel, ako bude stavba napredovať. „Doteraz sme nevideli žiaden harmonogram, minister nevie kedy sa tunel dokončí, čas beží a my vidíme, že zhotoviteľ prepúšťa robotníkov a balí kufre. Očakávame, že minister sa už prestane konečne vyhovárať na zhotoviteľov a v krátkom čase predstaví jasný krízový plán ako chce situáciu s najdôležitejším diaľničným úsekom riešiť. Zároveň sme sa rozhodli urobiť v tuneli poslanecký prieskum, pretože ľudia sa musia dozvedieť pravdu, ako bude stavba pokračovať,“ vyjadril sa Ján Marosz.

Popod Strečno prejde denne približne 30-tisíc áut, čo spôsobuje časté zápchy. Podľa poslankyne Žilinského samosprávneho kraja a NR SR za OĽANO Anny Verešovej sa však Érsek venuje menej dôležitým projektom. „Predsedníčka ŽSK Erika Jurinová aktívne tlačí na ministra dopravy aj na diaľničiarov, zodpovednosť je však aj v tejto chvíli na ich pleciach,“ uviedla Verešová a pokračovala: „Má to aj sociálny rozmer. Jednoducho nechceme, aby krátko pred Vianocami skončili bez práce ľudia, ktorí sa v tuneli nadreli a teraz ostanú bez peňazí.“

Výstavbu tunela od začiatku sprevádzajú problémy. Za ministrovania Jána Počiatka zo Smeru ešte ani nezačali raziť a už bolo jasné, že dokončenie bude meškať minimálne rok. Súčasný minister dopravy vedel už pri svojom nástupe, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo. Stavba bola zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra Érseka do funkcie. „Zhotoviteľ podľa našich informácií nemá na dokončenie stavby peniaze. Aj preto urguje štát, aby mu preplatil faktúry za desiatky miliónov eur, ktoré sú nad rámec vysúťaženej ceny,“ vyjadril sa Ján Marosz, ktorý chce vidieť jasný krízový plán výstavby, aby ľudia mohli tunel využívať čím skôr.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Nezamestnanosť: Hromadných výpovedí bolo v máji prekvapujúco menej
  • Železnice: Súťaž o trať Bratislava - Komárno sa zopakuje
  • Slovenská pošta: Novým predsedom predstavenstva je Martin Ľupták
  • Financie: Schodok štátneho rozpočtu v máji opäť výraznejšie stúpol a prekročil hodnotu plánovanú na celý rok
  • Ekonomický newsfilter: Vláda má tento týždeň zvýšiť kurzarbeit. Podniky chcú na zamestnanca aspoň 1 200 eur
  • Autá: Predaj vo Francúzsku v máji klesol medziročne o polovicu na vyše 96-tisíc
  • Pomoc: Čo zatiaľ vieme o preplácaní nájmov za zatvorené prevádzky
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze

Minúta po minúte

Zdieľať

Súd nevzal do väzby vrcholového manažéra D4R7 Construction Michaela Heerdta, ktorého polícia obvinila z ohrozovania a poškodzovania životného prostredia.

„OS Bratislava III nevyhovel návrhu prokurátora Krajskej prokuratúry (KP) v Bratislave na vzatie do väzby obvineného Michaela H. a prepustil ho zo zadržania na slobodu. Súd prijal písomný sľub obvineného a nahradil väzbu dohľadom probačného a mediačného úradníka s nasledovnými obmedzeniami: zákaz vycestovať do zahraničia, po druhé, jedenkrát týždenne hlásiť sa u probačného a mediačného úradníka,“ objasnil ďalej hovorca.

Adamčiak dodal, že uznesenie nie je právoplatné. Prokurátor KP podal sťažnosť a obvinenému plynie lehota na prípadné podanie sťažnosti. KS v Bratislave bude o sťažnosti rozhodovať budúci pondelok.

Generálneho riaditeľa D4R7 Construction Michaela Heerdta polícia zadržala v piatok počas akcie Konateľ. Ďalší obvinený, občan Španielska, sa podľa polície už dlhšie nezdržiava na Slovensku, budú preto voči nemu uplatnené opatrenia v rámci medzinárodných dohôd v oblasti trestného práva. (tasr)

Zdieľať

Zynga kupuje tureckého producenta hier pre mobilné prístroje Peak za 1,8 mld. USD. Ide o doteraz najväčšiu akvizíciu amerického výrobcu počítačových hier, zvýši mu počet denných používateľov o 60 %. Zynga stojí napríklad za hrou FarmVille.

Dohoda prichádza v čase zvýšeného záujmu o hranie hier, ktorý podporili karanténne opatrenia súvisiace s koronavírusom a obmedzenia ďalších zábavných aktivít. Dokončená by mala byť v 3. štvrťroku.

Šéf Zyngy Frank Gibeau očakáva, že akvizícia zvýši priemerný počet aktívnych hráčov hier firmy o vyše 60 percent vďaka zahraničnej expanzii. Transakcia je tiež dôležitá pre rast jej tržieb a ziskovosť.

Spoločnosť Peak bola založená v roku 2010 v Istanbule. Patrí medzi takzvané technologické jednorožce, teda začínajúce súkromné IT firmy s hodnotou nad 1 miliardu dolárov. Z jej produkcie pochádza obľúbená hra Made in Istanbul. (bloomberg, reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecko pripravuje nový balík fiškálnych stimulov v hodnote 75 až 80 miliárd eur na podporu ekonomiky zasiahnutej koronakrízou. Peniaze majú ísť nad rámec marcového záchranného plánu za 750 miliárd eur.

Podľa Bild am Sonntag by väčšinu financií v ďalšom stimulačnom balíku mala vyčleniť vláda kancelárky Angely Merkelovej, doplnia ju jednotlivé spolkové krajiny. Podporný program má byť predstavený tento týždeň.

Na čo by mohlo dať Nemecko peniaze:

  • zníženie daní,
  • peňažná podpora rodinám,
  • dodatočné financie pre malé firmy,
  • odpustenie dlhov pre obce,
  • dotácie na automobilový priemysel.

Šéf nemeckého parlamentu Wolfgang Schäuble vyzval kabinet, aby stimulmi podporil politiku v oblasti klímy, digitalizáciu a inovácie. Dotácie na kúpu nového auta, ktoré už ohlásilo napríklad Francúzsko, považuje za niečo „nepredstaviteľné“.

Predseda Asociácie nemeckých strojárskych firiem VDMA Carl Martin Welcker nedeľníku FAS povedal, že stimuly na nové vozidlá by „diskriminovali iné výrobky“. (tasr)

Zdieľať

Európsky automobilový priemysel vykázal v máji neisté náznaky oživenia. Prepad odbytu sa zmiernil v Španielsku i Francúzsku, no napríklad do predajní PSA či Renault prišli najmä klienti, ktorí si prevzali autá objednané pred koronakrízou.

Európske vlády hľadajú akékoľvek signály, že uvoľnenie koronavírusových reštrikcií a znovuotvorenie tovární pomôže naštartovať automobilový priemysel.

Ako sa vyvíja trh

Vo Francúzsku sa medziročný prepad odbytu áut v máji zmiernil na 50 percent z aprílových 89 percent. Podobný trend sa ukázal v Španielsku, kde sa pokles predaja stlmil na takmer tri štvrtiny, v apríli presiahol 96 %.

Menej jasný je vývoj vo Švédsku, kde obchody mohli zostať počas pandémie otvorené. Nové registrácie áut klesli v máji o 50 %, čo sa veľmi nelíšilo od údajov za apríl.

V čom je problém

Automobilky v Európe museli počas pandémie na niekoľko týždňov zatvoriť svoje závody aj autosalóny. I keď už obnovili produkciu, zatiaľ vyrábajú len malé množstvá vozidiel.

Predajcovia zase čelia slabej dôvere investorov. Spotrebitelia sú opatrní, obávajú sa druhej vlny pandémie, ktorá by mohla spôsobiť obnovenie reštrikcií. (tasr)

Zdieľať

Žilinský kraj pridal po otvorení škôl viaceré prímestské autobusy, naďalej sa však jazdí zväčša podľa cestovného poriadku cez prázdninové pracovné dni. Kraj od soboty okrem toho spúšťa cyklobusy pre turistov, pridá aj nové spoje na Liptove.

Ako budú jazdiť prímestské autobusy v Žilinskom kraji:

Samosprávne kraje si objednávajú prímestskú dopravu od autobusových dopravcov, s ktorými majú dlhodobé zmluvy.

Ďalšie kraje podobne ako žilinská krajská samospráva ohlásili pridanie spojov od 1. júna, nevrátili sa však zatiaľ k plnej prevádzke ako pred pandémiou.

Zdieľať

Čínska firma BYD bude dodávať Fordu batérie do elektromobilov. Americká automobilka s nimi počíta pri plug-in hybridnom modeli, ktorý plánuje vyrábať spolupráci s čínskym partnerom Changan Automobile.

BYD je výrobca elektromobilov, k jeho investorom patrí tiež Američan Warren Buffett. Dodávky batérií pre Ford sú prvým známym kontraktom BYD v tejto oblasti s veľkou globálnou automobilkou.

Podľa vyjadrení z minulého roka Ford plánuje uviesť na čínsky trh viac ako 30 nových alebo upravených modelov áut do konca roka 2021, z toho vyše tretina majú byť elektrické vozidlá. (reuters)

Zdieľať

Novým predsedom predstavenstva Slovenskej pošty sa stal Martin Ľupták a dočasne bude vykonávať aj povinnosti generálneho riaditeľa. Na túto pozíciu rezort dopravy vyhlási výberové konanie. Ľupták doteraz pôsobil v špedičnej spoločnosti Bring Trucking patriacej do štruktúr nórskej pošty.

Zdieľať

Kartel OPEC a Rusko diskutujú o predĺžení súčasných škrtov v ťažbe ropy o jeden až dva mesiace. Zoskupenie sa dohodlo na znížení ťažby počas mája a júna o 9,7 milióna barelov denne, čo je približne desatina svetovej produkcie.

OPEC a spojenci na čele s Ruskom obmedzujú ťažbu ropy, aby zvýšili jej ceny, ktoré sa drasticky prepadli vinou prepadu dopytu spôsobeného reštrikčnými koronavírusovými opatreniami.

Podľa agentúry Reuters neformálny líder OPEC-u Saudská Arábia nepočíta s uvoľnením dohodnutého opatrenia v júli, ale rokuje o jeho predĺžení do konca roka. Takému scenáru údajne zatiaľ nie je naklonené Rusko.

„Zatiaľ je to návrh, ešte sa musí dokončiť,“ uviedla agentúra Reuters k možnému predĺženiu škrtov o jeden až dva mesiace zdroj zo skupiny OPEC+. „Je to na mesiac – dva, nie na pol roka,“ povedal ruský zdroj o predĺžení ťažobných obmedzení.

Ceny ropy sa pohybujú okolo 35 dolárov za barel, v porovnaní so začiatkom roka sú zhruba na polovičnej úrovni. Členské štáty OPEC+ by mali diskutovať o ťažobnej politike na online stretnutí 4. júna. (reuters, čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať