Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Slovensko si pohoršilo v Indexe pružnosti zamestnávania, je na 32. mieste spomedzi 41 krajín EÚ a OECD. Medziročne kleslo o šesť miest, dôvodom sú najmä vyššie príplatky za nočnú prácu a zavedenie príplatkov za víkend. 

Upozornil na to Inštitút ekonomických a spoločenských analýz (Iness).

Index je zostavovaný na základe údajov Svetovej banky a porovnáva legislatívu krajín v oblasti vzniku pracovných miest, ich priebehu a ukončenia.

Krajiny, ktoré legislatívne určujú menej parametrov pracovného pomeru, majú pružnejší trh práce a sú v rebríčku umiestnené na vyššej priečke.
Pozícia Slovenska sa v tomto rebríčku zhoršila.

Vyššie umiestnenie sa dokonca podarilo získať okolitým susedným krajinám. Dôvodom sú prijaté zmeny v Zákonníku práce, ktoré začali platiť od 1. mája minulého roka.

„Slovenský zákonník práce zmenou odmeňovania za prácu v noci a cez víkendy sprísnil mieru regulácie, a teda reguluje pracovný trh viac, ako legislatíva v Českej republike (ČR), Poľsku, Maďarsku aj Rakúsku,“ priblížil v správe pre médiá analytik Iness Radovan Ďurana.

Rozdiely v prísnosti regulácie zamestnávania sú badateľné aj pri porovnaní Slovenska a Českej republiky, ktorá sa umiestnila na 8. mieste v rebríčku.

„Toto umiestnenie je v rozpore s predstavou, že v krajine, kde nie je dostatočne rozvinutá kultúra kolektívneho vyjednávania (Dánsko, Rakúsko), musí byť prísny Zákonník práce. ČR má pritom najnižšiu mieru nezamestnanosti v EÚ,“ podotkol Iness.

Okrem toho tamojší pracovný trh priťahuje desaťtisíce zamestnancov zo Slovenska a poskytuje prácu spolu pol miliónu cudzincov.

„Obmedzenie dĺžky pracovnej zmluvy na dobu určitú patrí na Slovensku k najprísnejším. Len Čile a Francúzsko majú kratšiu dobu. Iba štyri krajiny majú vyššiu dennú výmeru dovolenky ako Slovensko. Na druhej strane je napríklad odmena za nadčasy vo väčšine krajín vyššia ako 25 % priemernej mzdy na Slovensku,“ uvádza Iness.

Vyššia pružnosť zamestnávania pritom umožňuje zamestnávateľom operatívne vytvárať a rušiť pracovné miesta, či upravovať pracovnú dobu. Firmy tak môžu využiť aktuálne obchodné príležitosti, a tým dokážu adekvátne využiť dostupnú pracovnú silu.

Iness upozorňuje na to, že aj podľa ekonomických štúdií táto pružnosť najmä nízkokvalifikovaným pracovníkom uľahčuje vstup na pracovný trh.

„Hoci dnes na Slovensku pociťujeme nedostatok pracovných síl, platí, že vyššia miera pružnosti zamestnávania predstavuje väčšiu šancu nájsť si pracovné miesto. A to nielen v dobe hospodárskeho rastu, ale hlavne v čase ekonomického spomalenia či recesie,“ vysvetlil Ďurana.

Lídrom rebríčka je Dánsko, kde legislatíva neurčuje minimálnu mzdu, dĺžku pracovného pomeru na dobu určitú, ani neukladá povinnosť vyplácať odstupné. Za ním nasledujú USA a Japonsko.

Na opačnom konci rebríčka sú krajiny, ktoré regulujú väčšinu parametrov pracovného pomeru. Najnižšie sa umiestnilo Francúzsko, kde napríklad nie je možné uzavrieť kontrakt na dobu určitú pre trvalé úlohy a Zákonník práce má 3000 strán. (tasr)

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

VW odložil rozhodnutie o fabrike v Turecku. Dôvodom je ofenzíva v Sýrii

Andreas Tostmann. Foto - TASR
Andreas Tostmann. Foto – TASR

Volkswagen odložil konečné rozhodnutie o výstavbe novej továrne na výrobu áut v Turecku. Dôvodom je politické napätie vyplývajúce z tureckej vojenskej ofenzívy na severe Sýrie.

„Pozorne sledujeme situáciu a sme znepokojení súčasným vývojom,“ cituje Bloomberg vyjadrenie Volkswagenu (VW).

Vo fabrike v Turecku (investícia 1,3 miliardy eur) sa má ročne vyrábať 300-tisíc vozidiel VW Passat a Škoda Superb. Automobilka ich chce exportovať do východnej Európy a na Blízky východ.

V poradí 123. závod VW má zlepšiť konkurencieschopnosť firmy na týchto trhoch, najmä vo vzťahu k ázijským značkám.

Ako ďaleko je VW v Turecku:

  • Člen predstavenstva Andreas Tostmann koncom septembra tvrdil, že firma je blízko rozhodnutiu o výstavbe továrne v Turecku. Rozhovory mali byť dokončené do dvoch týždňov;
  • Spoločnosť zaregistrovala svoju dcérsku spoločnosť v západnej provincii Manisa. Podľa zápisu v obchodnom registri sa sústredí na projektovanie, výrobu a montáž osobných a nákladných áut.

V tureckej fabrike by mohlo pracovať približne 4-tisíc ľudí. Podľa skorších informácií sa výroba mala rozbehnúť v roku 2022.

Kontroverzný plán

Investícia VW v Turecku by mohla byť kontroverzná aj vzhľadom na obavy EÚ, že v krajine je obmedzovaná sloboda prejavu a právo na demonštrácie.

VW odbíja kritiku tým, že Turecko je naďalej kandidátom na členstvo v Únii.

Minúta po minúte

Zdieľať

Hyundai plánuje do roku 2025 vložiť zhruba 35 miliárd dolárov do technológií mobility a strategických investícií. Cieľom je dohnať konkurenciu vo vývoji samojazdiacich vozidiel.

Plán spoločnosti Hyundai zahŕňa vývoj autonómnych a elektrických áut i vozidiel prepojených s internetom, uvádza Reuters.

Automobilka dostane finančnú podporu od kórejskej vlády, ktorá v rokoch 2021 až 2027 podporí technológiu autonómnych vozidiel sumou 1,3 miliardy dolárov.

Koncom septembra Hyundai oznámil investíciu 1,6 miliardy dolárov do spoločného podniku na vývoj technológií pre samojazdiace autá s firmou Aptiv.

Zdieľať

V parlamente zasadá koaličná rada, hovoriť by mali aj o reforme nemocníc. Premiér na koaličnej rade nie je, je v Košiciach.

Zdieľať

RegioJet chystá druhú emisiu dlhopisov. Chce si požičať 500 miliónov korún

RegioJet pripravuje na prvý polrok 2020 ďalšiu emisiu dlhopisov, tentoraz vo výške zhruba 19 miliónov eur. Zo získaných zdrojov plánuje financovať ďalšiu expanziu na železničnom trhu.

V poradí druhú emisiu dlhopisov avizuje RegioJet v tlačovej správe.

Prvý raz si týmto spôsobom požičal od investorov tento rok v júni 921 miliónov korún (v prepočte okolo 36 miliónov eur).

Splatnosť druhej emisie dlhopisov bude znovu päťročná. RegioJet ponúkne držiteľom výnos 4 percentá nad sadzbou PRIBOR, ktorú zverejňuje Česká národná banka.

Podľa Petra Kohoutka, finančného riaditeľa holdingu Student Agency, do ktorého RegioJet patrí, chcú osloviť najmä finančné inštitúcie.

Časť dlhopisov by firma rada ponúkla drobným investorom, napríklad klientom privátneho bankovníctva.

Aké plány má RegioJet:

  • chce byť najsilnejším súkromným dopravcom na železnici v strednej a východnej Európe. V súčasnosti podniká v Česku, Rakúsku, na Slovensku, chystá sa do Maďarska;
  • plánuje si posilniť pozíciu na nových aj existujúcich trasách;
  • za peniaze z predaja dlhopisov nakúpi lokomotívy a vagóny.

Tržby RegioJetu v 1. polroku dosiahli 905 miliónov korún (35 miliónov eur), zisk 102 miliónov korún (zhruba 4 milióny eur).

Zdieľať

Palubný personál Lufthansy plánuje na nedeľu päťhodinový štrajk, dôvodom je spor s vedením v súvislosti so mzdami. Aerolinky označili protest za nezákonný a uviedli, že sa budú snažiť zabezpečiť všetky plánované lety.

Štrajk vyhlásil odborový zväz UFO. Má sa konať v nedeľu od 6.00 do 11.00 h, píše Reuters.

Do protestnej akcie by sa mal zapojiť palubný personál vo Frankfurte a v Mníchove, čo sú dve najväčšie centrá Lufthansy.

Najväčšia nemecká letecká spoločnosť sa snaží znižovať náklady, pretože čelí ostrej konkurencii a vysokým cenám palív.

Lufthanse v 2. štvrťroku klesol zisk pred úrokmi a zdanením na 754 miliónov eur z 1 miliardy eur pred rokom. V lete predpokladala, že podmienky na európskom trhu leteckej prepravy zostanú náročné až do konca roka.

Zdieľať

Minister Kamenický priznal, že zostavovanie rozpočtu na roky 2020 až 2022 nebolo jednoduché. Na rozdiel od rozpočtu v roku 2016 bude na jeho schválenie potrebná dohoda troch koaličných strán, koalícia však v parlamente už nemá väčšinu.

„Víťazmi rozpočtu sú zdravotníctvo a sociálne veci,“ povedal Kamenický.

Video: Premiér Pellegrini a minister Kamenický o schválenom rozpočte a o komunikácii Kočnera a Trnku

Viac k téme: Vláda schválila návrh rozpočtu, deficit má byť pol percenta. Rozpočet už dostal prívlastok „kreatívny“

Zdieľať

Pellegrini o rozpočte na rok 2020: Ide o kompromisný rozpočet, stále však so silným sociálnym akcentom. „Kompromis vychádza z toho, že napriek spomaleniu ekonomiky nemienime šetriť na našich občanoch, rezervy hľadáme v úsporách v spravovaní štátu.“

„Čelíme spomaleniu ekonomiky, ale zatiaľ by som nehovoril o kríze.“

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať