Asociácia public relations SR vylúčila agentúru PR Clinic . Dôvodom sú viaceré etické pochybenia agentúry, na ktoré poukázala etická komisia asociácie. Tú zriadili po tom, čo Denník N informoval o využívaní falošných účtov na Facebooku, ktoré vychvaľovali klientov agentúry.
Niektorí falošní diskutéri, ktorí pomáhajú aj súčasným a bývalým klientom agentúry PR Clinic. Koláž: Denník N
Falošné účty boli využívané na zlepšovanie imidžu klientov agentúry PR Clinic. Pomáhali viacerým politikom a firmám, napríklad AAA Auto, Plzeňský Prazdroj, Slovak Lines či Volkswagen. Lobovali aj proti zákazu hazardu v mestách. Denník N na prípad upozornil v októbri 2018 .
Asociácia: Bolo to neakceptovateľné
„Využívanie falošných účtov na sociálnych sieťach je fenomén, ktorý si, žiaľ, ako bežnú komunikačnú prax osvojili nielen niektorí politici, ale aj komerčné firmy a komunikačné agentúry. Takýto prístup je v našej branži neakceptovateľný, pretože netransparentne a neférovo ovplyvňuje dobrú či zlú reputáciu osôb alebo spoločností poskytnutím zaujatých informácií a názorov cez neexistujúce osobné profily na sociálnych sieťach,“ povedala Soňa Lexmanová, prezidentka Asociácie public relations SR (APR SR).
„Asociácia PR si kladie za úlohu strážiť etické správanie na trhu a snaží sa prijímať opatrenia, ktoré majú samoregulačný charakter. Voči takýmto praktikám sa musíme jasne vyhraniť. Preto bola, vzhľadom na podozrenia z porušenia etických PR kódexov, ktoré sa členské agentúry zaväzujú svojím vstupom do APR SR dodržiavať, zriadená etická komisia, ktorá posúdila, či došlo k ich porušenie agentúrou PR Clinic,“ dodáva.
Etická komisia bola zložená zo zástupcov vybraných členských agentúr a oslovila aj viacerých externých odborníkov. „Komisia posudzovala niekoľko týždňov informácie, podklady, vyjadrenia či vysvetlenia zainteresovaných strán a odborníkov. Z analýzy situácie a získaných informácií komisia v záverečnej správe v danom prípade skonštatovala viaceré etické pochybenia a porušenia etických kódexov agentúrou PR Clinic, ktoré sme s odporúčaniami posunuli Prezídiu APR SR,“ povedala Katarína Remiaš, ktorá viedla etickú komisiu.
Prezídium a následne aj valné zhromaždenie asociácie prijalo závery a odporúčania etickej komisie a hlasovaním vylúčilo agentúru PR Clinic z členstva.
PR Clinic sa nepokúsi členstvo obnoviť
Agentúra podozrenia z nekalých a neetických praktík odmietala. „Rozhodnutie vnímame ako komické zavŕšenie nekalého konkurenčného boja vedeného voči nám pod zámienkou etiky a pod hlavičkou profesijnej organizácie. Členstvo v Asociácii sa nebudeme snažiť obnoviť, plánovali sme ho taktiež ukončiť. Samotnú Asociáciu bez ohľadu na posledné dianie už dlhší čas považujeme za nefunkčnú organizáciu, ktorá nedokáže brandži priniesť pridanú hodnotu. Je pre nás výhodnejšie sústrediť sa na vlastnú prácu,“ reagoval Juraj Danielis, šéf agentúry PR Clinic.
Agentúra naznačuje, že falošné účty používal ich externý dodávateľ. Neupresnila však, o koho ide. „Etickej komisii sme poskytli informáciu o zneužití interných informácií našej agentúry konkrétnym dodávateľom online služieb, ktorý ich bez nášho vedomia využil na svoje súkromné podnikateľské aktivity sporného charakteru. Momentálne podnikáme smerom k dotyčnej osobe kroky na očistenie nášho mena, nakoľko jej postup poškodil našu reputáciu,“ vysvetlil Danielis. „V budúcnosti budeme venovať ďaleko väčšiu pozornosť preverovaniu externých dodávateľov.“
Firma PR Clinic etickej komisii potvrdila existenciu falošných profilov minimálne v jednom prípade pre zadávateľa (Plzenský Prazdroj). Avšak Denníku N pred zverejnením článku tvrdila opak – s falošnými účtami nikdy nič nemala a vyslovene poprela aj podporu svojho klienta Plzenský Prazdroj. Etická komisia preto agentúru kritizuje, že „nevystupovali transparentne a pravdivo“ a vinu za situáciu navyše pripisovali iným subjektom, napríklad konkurencii.
„PR Clinic dostatočne nepreukázal, že na projekte riadenia falošných účtov nemal ekonomický benefit,“ dodáva tiež asociácia.
Asociácia PR chce prijať súbor odporúčaní a zostaviť manuál, ktoré by sa mali stať súčasťou práce komunikačných agentúr, konzultantov, ale aj klientov, firiem, štátnej správy a politikov.
Asociácia plánuje na 5. marca 2019 v Nadácii otvorenej spoločnosti diskusiu s odborníkmi k problematike falošných účtov na sociálnych sieťach.
Denník N odhalil v posledných rokoch viacero prípadov využívania falošných diskutérov. Okrem účtov blízkych agentúre PR Clinic upozornil v minulosti aj na desiatky falošných diskutérov podporujúcich starostu bratislavského Nového Mesta Rudolfa Kusého , Radoslava Procházku , Roberta Kaliňáka či ďalších politikov Smeru .
Posledná aktualizácia článku: 24. januára o 17:05