Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V utorok prídu do Bratislavy európski experti na cyklodopravu. Občianske združenie Cyklokoalícia organizuje workshop zameraný na rozvoj cyklodopravy na Slovensku. Zúčastňujú sa ho zástupcovia miest a obcí, dopravní policajti, zástupcovia ministerstva dopravy a miestni aktivisti so záujmom o viac cyklotrás vo svojich regiónoch.

Workshop sa uskutoční v Justiho sieni Primaciálneho paláca v Bratislave.

So svojimi skúsenosťami na workshope vystúpia európski experti na cyklodopravu z Poľska a Českej republiky. Tamás Dombi, zástupca riaditeľa na varšavskom úrade mestských ciest, odprezentuje príklady, ako sa vo Varšave podarilo za štyri roky vybudovať alebo kompletne zrekonštruovať až 200 kilometrov cyklotrás. Tiež porozpráva o skúsenostiach s mestským bikesharingom, kde sú k dispozícii aj bicykle pre deti.

„Sme radi, že sa nám na Slovensko podarilo priniesť človeka ako Tamás Dombi, ktorý je priamo zodpovedný za rozvoj cyklodopravy ako zástupca hlavného mesta Poľska – Varšavy,“ povedala koordinátorka projektu Lenka Rozsívalová z Cyklokoalície.

„Práve Tamás pomohol naštartovať proces tvorby cyklotrás aj na základe vedomostí získaných na kurze dánskej spoločnosti Copenhagenize, ktorá v mestách po celom svete konzultuje a realizuje opatrenia pre rozvoj cyklodopravy podľa kodanského modelu,“ doplnila.

Český odborník Michal Šindelář z Nadácie Partnerství sa zameria na public relations ako súčasť celkovej stratégie rozvoja udržateľnej dopravy. V Brne pripravil a produkoval osvetovú kampaň Jezdím pro Brno. Organizoval tiež podporné cyklojazdy, ktorých sa zúčastnilo viac ako 1000 ľudí.

Strategickú analýzu situácie cyklodopravy na Slovensku doplní Boris Valach z projektu Ideas into energy. Zistenia z auditu BYPAD, zameraného na stav cyklodopravy v Bratislave, uvedie Lenka Rozsívalová z Cyklokoalície.

Súčasťou programu sú aj pracovné skupiny, kde si účastníci z miest a obcí vyskúšajú realizáciu opatrení na upokojovanie dopravy, riešenia križovatiek priateľských k chodcom a cyklistom, zlepšenie podmienok pre dochádzanie detí na bicykloch do škôl, tvorbu cyklotrás medzi obcami či zavedenie parkovania pre bicykle.

Projekt Cyclurban sa zameriava na bicyklovanie ako prvok zmiernenia dosahov klimatických zmien v mestách a ako opatrenie pre udržateľnú mestskú mobilitu. Okrem Slovenska zastúpeného Cyklokoalíciou na ňom spolupracujú partneri z Nemecka, Estónska, Litvy, Poľska, Chorvátska a Grécka. Projekt je financovaný nemeckým ministerstvom životného prostredia a European Climate Initiative. (tasr)

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Žilina víta ponuku ministerstva financií na bezúročnú pôžičku, ktorou by mesto vykrylo výpadky tržieb v dopravnom podniku. Podľa primátora Petra Fiabáneho padne rozhodnutie až po zoznámení sa s podmienkami pôžičky. (tasr)

Rozpočtový deficit Talianska tento rok stúpne na 11,8 % HDP, čo je 20-ročné maximum. Verejný dlh krajiny dosiahne 159,8 % HDP a prekoná doterajší rekord z roku 1920, uviedlo to tamojšie ministerstvo financií v aktualizovaných prognózach.

Taliansky hrubý domáci produkt (HDP) sa v tomto roku zvýši o 4,5 %, a nie o 6 %, ako vláda predpokladala na jeseň. Minulý rok talianska ekonomika klesla o 8,9 %.

Rozpočtový schodok by mal dosiahnuť 11,8 % HDP, pričom ešte v januári sa počítalo s 8,8 %. Minulý rok deficit vyskočil na 9,5 % HDP z 1,6 % HDP v roku 2019. Taliansko zaznamenalo dvojciferný rozpočtový schodok naposledy začiatkom 90. rokov 20. storočia.

Verejný dlh, ktorý sa na konci roka 2020 nachádzal na úrovni 155,6 % HDP, tento rok vzrastie na 159,8 % HDP a prekoná rekordných 159,5 % HDP z roku 1920. (tasr)

Bratislava nemá záujem o bezúročnú pôžičku, ktorú mestu ponúklo ministerstvo financií na vykrytie výpadkov tržieb v dopravnom podniku. Magistrát štátu odkazuje, že chce rovnocennú pomoc, akú dostali súkromné dopravné firmy.

Bratislavská samospráva považuje za neférové, že štát od apríla 2020 sprístupnil finančné kompenzácie pre dosah koronakrízy pre 54 súkromných dopravných spoločností a štyrom mestským dopravným podnikom čerpať tieto kompenzácie neumožnil.

„Bratislava nečelí v krytí strát dopravného podniku krátkodobému likvidnému problému, ale rozpočtovému a dlhovému. Bezúročné pôžičky od štátu v dnešnej dobe lacných peňazí nepovažujeme za pomoc,“ uviedlo hlavné mesto.

Tvrdí, že na trhu si vie požičať zdroje veľmi blízke nulovým sadzbám, ale v oboch prípadoch (pôžička od štátu či z komerčnej banky) by išlo o pôžičky, ktoré mestu Bratislava zvýšia dlh nad 50 percent bežných príjmov a vystavia riziku prekročenia 60-percentnej hranice pri ďalšom zhoršení situácie.

„Už prekročenie 50-percentnej hranice obmedzí možnosť Bratislavy financovať rozvojové aktivity, lebo primátor bude povinný dlh stabilizovať a znižovať. Za prekročenie 60-percentnej hranice nám musí ministerstvo financií podľa zákona udeliť pokutu a mesto nebude môcť prijať akýkoľvek nový úver,“ upozornila Bratislava.

Magistrát preto trvá na podpore v zmysle použiteľnej schémy EÚ. Zatiaľ bude dopravný podnik podporovať a financovať z vlastných zdrojov tak, aby mohol fungovať v potrebnom nezmenenom objeme výkonov nastavených podľa potrieb obyvateľov a rešpektujúc vývoj pandemickej situácie. (tasr)

Ruský rubeľ v dôsledku nových amerických sankcií klesol voči doláru o 2 % a voči euru zostúpil na viac ako 5-mesačné minimum. Neskôr ruská mena časť strát zmazala.

  • Okolo 15.30 si dolár pripisoval takmer 1 % na 76,5 rubľa, predtým sa vyšplhal až na 77,55 rubľa.
  • Euro vykazovalo nárast o 0,9 % na 91,65 rubľa po vystúpení na 92,85 rubľa, čo bola najvyššia úroveň od začiatku novembra.

Prečo sa to deje

Americký prezident Joe Biden vydal exekutívny príkaz, ktorý od 14. júna zakáže americkým finančným inštitúciám účasť na primárnom trhu s dlhopismi ruskej vlády denominovanými v rubľoch.

Zároveň USA vyhostia desať ruských diplomatov a uvalia sankcie na desiatky jednotlivcov a firiem. Podľa Washingtonu ide o odpoveď na ruské zasahovanie do amerických prezidentských volieb a na kybernetické útoky voči americkým vládnym agentúram.

Analytik Sergej Romančuj z Metallinvestbank uviedol, že trh dlhší čas očakával uvalenie sankcií. Podľa neho zvyšujú pravdepodobnosť, že ruská centrálna banka na budúci týždeň zvýši úrokové sadzby. (čtk, reuters)

Ministerstvo financií ponúklo Bratislave, Košiciam, Prešovu a Žiline pomoc vo forme bezúročných pôžičiek. Chce tak upokojiť situáciu v ich mestských dopravných podnikoch, ktoré pre pandémiu bojujú s výpadkom príjmov.

Ako tvrdí, vlani sa táto forma pomoci stretla s veľkým záujmom zo strany miest a obcí. „V súčasnosti napríklad platí, že primátor mesta Košice uvítal túto ponuku a momentálne prebiehajú rokovania,“ podotklo ministerstvo.

Minister financií Igor Matovič (OĽaNO) uviedol, že dotknuté mestá si budú môcť o bezúročné pôžičky požiadať „do výšky oprávnených strát alebo výpadkov príjmov, ktoré mali ich dopravné podniky a nemajú ich vykryté samosprávami“.

Prevádzkovatelia MHD v mestách Bratislava, Košice, Prešov a Žilina upozorňujú, že situácia vo verejnej doprave je po januári kritická a bez pomoci od štátu môže prísť k rušeniu liniek a k prepúšťaniu. (tasr)

Hlas predloží do parlamentu novelu zákona, ktorá bude garantovať automatickú valorizáciu dvoch príspevkov pre ťažko zdravotne postihnutých ľudí. Má sa týkať príspevku na osobnú asistenciu a príspevku na opatrovanie.

Turecká centrálna banka podľa očakávaní nechala základnú úrokovú sadzbu na 19 % a opustila sľub, že v prípade potreby sprísni menovú politiku. Menový výbor banky zasadal prvý raz pod vedením nového guvernéra Şahapa Kavcioglua.

Banka nezopakovala záväzok z minulého mesiaca, že bude dlhší čas uplatňovať prísnu menovú politiku s cieľom vyrovnať sa s infláciou. Tá stúpla nad 16 %.

Turecká líra v reakcii klesla voči doláru o 0,7 %, kým stratu zmiernila a predávala sa za 8,1 líry za dolár.

Menový výbor uviedol, že úroková sadzba bude naďalej stanovovaná na vyššej úrovni než inflácia, aby sa zachoval silný dezinflačný efekt do obdobia, než silné ukazovatele ukážu na trvalý pokles inflácie.

Ako sa menili guvernéri

Nového guvernéra dosadil v marci do funkcie prezident Recep Tayyip Erdogan, ktorý za tri roky odvolal troch šéfov centrálnej banky. Naposledy takto skončil po štyroch mesiacoch vo funkcii Naci Agbal, pretože prezident nesúhlasil s jeho prísnou menovou politikou.

Agbal v marci zvýšil hlavný úrok o 2 percentné body na najvyššiu úroveň od polovice roka 2019. Chcel tým zmierniť infláciu a podporiť domácu menu.

Kavcioglu pred nástupom do funkcie otvorene kritizoval prísnejšiu menovú politiku a zastával prezidentov neobvyklý názor, že vysoké sadzby spôsobujú infláciu.

Erdogan sám seba označuje za nepriateľa vysokých úrokov a z ekonomických ťažkostí často obviňuje zahraničné mocnosti. (čtk, reuters)

Bratislavský Volkswagen prijme v krátkom čase približne 400 nových zamestnancov. Pracovníkov hľadá do výrobnej oblasti na montáž vozidiel, krok vysvetľuje nárastom dopytu na svetových trhoch.

„Ako výrobca vozidiel aktuálne čelíme mimoriadne náročným podmienkam. Na jednej strane nás teší oživenie dopytu na svetových trhoch, na druhej strane nám však nesmierne sťažuje situáciu vo výrobe nestály dodávateľský reťazec, ktorý je zasiahnutý globálnym nedostatkom a výpadkami polovodičov,“ povedal Sebastian Krapoth, člen predstavenstva pre personálnu oblasť vo Volkswagene Slovakia.

Dodal, že aby automobilka dokázala splniť záväzky a dodať zákazníkom objednané vozidlá v tej najvyššej kvalite a čo najkratšom čase aj napriek extrémne náročnej globálnej situácii, prijme do montáže vozidiel v najbližšom čase ďalšie približne štyri stovky zamestnancov.

Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy za rok 2019 zamestnáva Volkswagen Slovakia na Slovensku viac ako 12 100 zamestnancov. Vyše 40 % zamestnancov pracuje vo Volkswagene Slovakia viac ako 10 rokov.

Bratislavský závod bude prijímať výrobných zamestnancov na montáž vozidiel v rámci všetkých segmentov, a to v závislosti od vývoja situácie.

Hrubá mesačná mzda výrobného pracovníka na montáži vozidiel sa začína od 1 100 eur. Obsahuje základnú zložku mzdy 981 eur, príplatok za zmennosť, osobné a skupinové hodnotenie.

K 1. septembru 2021 spoločnosť garantuje zvyšovanie platov o 4,5 %. Zamestnancom je určená aj široká ponuka firemných benefitov a finančných príspevkov vrátane 13. a 14. platu a odmeny za hospodársky výsledok, píše automobilka v tlačovej správe.

Podľa ministra financií Igora Matoviča dnes nemáme priestor na výrazné zníženie daní a odvodov pre vysoký deficit, ktorý máme. „Keď tu dnes niekto hovorí o zásadnom znížení daní a odvodov, blúzni a klame ľudí.“

Uvoľnením opatrení pre praktickú výučbu a skúšky v autoškolách by sa mala v piatok zaoberať vláda. Minister dopravy Andrej Doležal pripomenul, že prakticky deväť mesiacov sa nemôžu vykonávať skúšky a jazdy.

„Aktuálna situácia je taká, že o tom bola diskusia včera na pandemickej komisii a zajtra má byť vláda. Ak to schváli, tak to hlavný hygienik vo svojej vyhláške upraví. Mohlo by spolu s týmto uvoľňovaním opatrení prísť aj k uvoľňovaniu opatrení pre praktickú výučbu a skúšky v autoškole,“ naznačil.

Minister dopravy už v stredu avizoval vôľu presadiť opätovné fungovanie praktickej výučby a skúšok v autoškolách. „Som presvedčený, že autoškoly dokážu garantovať dodržiavanie všetkých bezpečnostných nariadení a mohli by sme ich pri presne stanovených pravidlách otvoriť,“ tvrdí Doležal. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať