Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Bývalý šéf nemocníc Penty Ľuboš Lopatka o možnom pláne, že by štát kúpil nemocnicu Penty na Boroch: „Najväčším nepriateľom štátnych nemocníc je, paradoxne, samotný štát. Inými slovami, čím preberie štát nemocnicu skôr, tým sa viac otvára riziko jej spolitizovania, ktorého bezprostredným dôsledkom bude personálna nekvalita, prezamestnanosť, nefungujúce procesy a predražené dodávky tovarov a služieb.“

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Nezamestnanosť: Hromadných výpovedí bolo v máji prekvapujúco menej
  • Železnice: Súťaž o trať Bratislava - Komárno sa zopakuje
  • Slovenská pošta: Novým predsedom predstavenstva je Martin Ľupták
  • Financie: Schodok štátneho rozpočtu v máji opäť výraznejšie stúpol a prekročil hodnotu plánovanú na celý rok
  • Ekonomický newsfilter: Vláda má tento týždeň zvýšiť kurzarbeit. Podniky chcú na zamestnanca aspoň 1 200 eur
  • Autá: Predaj vo Francúzsku v máji klesol medziročne o polovicu na vyše 96-tisíc
  • Pomoc: Čo zatiaľ vieme o preplácaní nájmov za zatvorené prevádzky
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze

Minúta po minúte

Zdieľať

Zynga kupuje tureckého producenta hier pre mobilné prístroje Peak za 1,8 mld. USD. Ide o doteraz najväčšiu akvizíciu amerického výrobcu počítačových hier, zvýši mu počet denných používateľov o 60 %. Zynga stojí napríklad za hrou FarmVille.

Dohoda prichádza v čase zvýšeného záujmu o hranie hier, ktorý podporili karanténne opatrenia súvisiace s koronavírusom a obmedzenia ďalších zábavných aktivít. Dokončená by mala byť v 3. štvrťroku.

Šéf Zyngy Frank Gibeau očakáva, že akvizícia zvýši priemerný počet aktívnych hráčov hier firmy o vyše 60 percent vďaka zahraničnej expanzii. Transakcia je tiež dôležitá pre rast jej tržieb a ziskovosť.

Spoločnosť Peak bola založená v roku 2010 v Istanbule. Patrí medzi takzvané technologické jednorožce, teda začínajúce súkromné IT firmy s hodnotou nad 1 miliardu dolárov. Z jej produkcie pochádza obľúbená hra Made in Istanbul. (bloomberg, reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecko pripravuje nový balík fiškálnych stimulov v hodnote 75 až 80 miliárd eur na podporu ekonomiky zasiahnutej koronakrízou. Peniaze majú ísť nad rámec marcového záchranného plánu za 750 miliárd eur.

Podľa Bild am Sonntag by väčšinu financií v ďalšom stimulačnom balíku mala vyčleniť vláda kancelárky Angely Merkelovej, doplnia ju jednotlivé spolkové krajiny. Podporný program má byť predstavený tento týždeň.

Na čo by mohlo dať Nemecko peniaze:

  • zníženie daní,
  • peňažná podpora rodinám,
  • dodatočné financie pre malé firmy,
  • odpustenie dlhov pre obce,
  • dotácie na automobilový priemysel.

Šéf nemeckého parlamentu Wolfgang Schäuble vyzval kabinet, aby stimulmi podporil politiku v oblasti klímy, digitalizáciu a inovácie. Dotácie na kúpu nového auta, ktoré už ohlásilo napríklad Francúzsko, považuje za niečo „nepredstaviteľné“.

Predseda Asociácie nemeckých strojárskych firiem VDMA Carl Martin Welcker nedeľníku FAS povedal, že stimuly na nové vozidlá by „diskriminovali iné výrobky“. (tasr)

Zdieľať

Európsky automobilový priemysel vykázal v máji neisté náznaky oživenia. Prepad odbytu sa zmiernil v Španielsku i Francúzsku, no napríklad do predajní PSA či Renault prišli najmä klienti, ktorí si prevzali autá objednané pred koronakrízou.

Európske vlády hľadajú akékoľvek signály, že uvoľnenie koronavírusových reštrikcií a znovuotvorenie tovární pomôže naštartovať automobilový priemysel.

Ako sa vyvíja trh

Vo Francúzsku sa medziročný prepad odbytu áut v máji zmiernil na 50 percent z aprílových 89 percent. Podobný trend sa ukázal v Španielsku, kde sa pokles predaja stlmil na takmer tri štvrtiny, v apríli presiahol 96 %.

Menej jasný je vývoj vo Švédsku, kde obchody mohli zostať počas pandémie otvorené. Nové registrácie áut klesli v máji o 50 %, čo sa veľmi nelíšilo od údajov za apríl.

V čom je problém

Automobilky v Európe museli počas pandémie na niekoľko týždňov zatvoriť svoje závody aj autosalóny. I keď už obnovili produkciu, zatiaľ vyrábajú len malé množstvá vozidiel.

Predajcovia zase čelia slabej dôvere investorov. Spotrebitelia sú opatrní, obávajú sa druhej vlny pandémie, ktorá by mohla spôsobiť obnovenie reštrikcií. (tasr)

Zdieľať

Žilinský kraj pridal po otvorení škôl viaceré prímestské autobusy, naďalej sa však jazdí zväčša podľa cestovného poriadku cez prázdninové pracovné dni. Kraj od soboty okrem toho spúšťa cyklobusy pre turistov, pridá aj nové spoje na Liptove.

Ako budú jazdiť prímestské autobusy v Žilinskom kraji:

Samosprávne kraje si objednávajú prímestskú dopravu od autobusových dopravcov, s ktorými majú dlhodobé zmluvy.

Ďalšie kraje podobne ako žilinská krajská samospráva ohlásili pridanie spojov od 1. júna, nevrátili sa však zatiaľ k plnej prevádzke ako pred pandémiou.

Zdieľať

Čínska firma BYD bude dodávať Fordu batérie do elektromobilov. Americká automobilka s nimi počíta pri plug-in hybridnom modeli, ktorý plánuje vyrábať spolupráci s čínskym partnerom Changan Automobile.

BYD je výrobca elektromobilov, k jeho investorom patrí tiež Američan Warren Buffett. Dodávky batérií pre Ford sú prvým známym kontraktom BYD v tejto oblasti s veľkou globálnou automobilkou.

Podľa vyjadrení z minulého roka Ford plánuje uviesť na čínsky trh viac ako 30 nových alebo upravených modelov áut do konca roka 2021, z toho vyše tretina majú byť elektrické vozidlá. (reuters)

Zdieľať

Novým predsedom predstavenstva Slovenskej pošty sa stal Martin Ľupták a dočasne bude vykonávať aj povinnosti generálneho riaditeľa. Na túto pozíciu rezort dopravy vyhlási výberové konanie. Ľupták doteraz pôsobil v špedičnej spoločnosti Bring Trucking patriacej do štruktúr nórskej pošty.

Zdieľať

Kartel OPEC a Rusko diskutujú o predĺžení súčasných škrtov v ťažbe ropy o jeden až dva mesiace. Zoskupenie sa dohodlo na znížení ťažby počas mája a júna o 9,7 milióna barelov denne, čo je približne desatina svetovej produkcie.

OPEC a spojenci na čele s Ruskom obmedzujú ťažbu ropy, aby zvýšili jej ceny, ktoré sa drasticky prepadli vinou prepadu dopytu spôsobeného reštrikčnými koronavírusovými opatreniami.

Podľa agentúry Reuters neformálny líder OPEC-u Saudská Arábia nepočíta s uvoľnením dohodnutého opatrenia v júli, ale rokuje o jeho predĺžení do konca roka. Takému scenáru údajne zatiaľ nie je naklonené Rusko.

„Zatiaľ je to návrh, ešte sa musí dokončiť,“ uviedla agentúra Reuters k možnému predĺženiu škrtov o jeden až dva mesiace zdroj zo skupiny OPEC+. „Je to na mesiac – dva, nie na pol roka,“ povedal ruský zdroj o predĺžení ťažobných obmedzení.

Ceny ropy sa pohybujú okolo 35 dolárov za barel, v porovnaní so začiatkom roka sú zhruba na polovičnej úrovni. Členské štáty OPEC+ by mali diskutovať o ťažobnej politike na online stretnutí 4. júna. (reuters, čtk)

Zdieľať

Najviac peňazí z prvej pomoci od štátu za marec dostal Volkswagen Slovakia. Nasleduje trnavská automobilka PSA a výrobca pneumatík Continental Matador Rubber. Vyplýva to z aktualizovaného zoznamu, ktorý zverejnila Transparency International.

Transparency International si informácie vyžiadala podľa zákona, v štátnom registri zmlúv totiž informácia o výške pomoci chýba.

Čo vyplýva z aktualizovaného zoznamu

  • Volkswagen Slovakia získal v programe takzvaného kurzarbeitu 5,3 milióna eur. PSA dostala 960-tisíc eur a púchovský závod nemeckého Continentalu 600-tisíc eur.
  • Drvivá väčšina z prvej desiatky podporených patrí do automobilového priemyslu. Výnimkou je nitriansky Foxconn, ktorý vyrába televízory, a logistická spoločnosť DHL Exel Slovakia.

Transparency hovorí, že údaje bude aktualizovať každé dva týždne.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať