Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Mičovský včera pochopil, že ani poriadok nemožno robiť len tak hŕŕ
  • Tendre: Druhý najväčší tender v histórii železníc vyhrali Strabag a Eurovia, majú prestavať železničný uzol Žilina
  • Prognóza: Slovenská ekonomika sa podľa odhadu rozpočtovej rady v druhom štvrťroku prepadne o 11 %
  • Pomoc: O ochranu pred konkurzmi požiadal prvý štátny podnik – nitriansky Agrokomplex Národné výstavisko
  • Ceny: Zlacňovanie benzínu a nafty na Slovensku sa zastavilo, ceny palív stúpli prvý raz od začiatku marca
  • Automobilky: Renault prepustí takmer 15-tisíc ľudí, z toho tretinu vo Francúzsku
  • Turistika: Do Grécka budú môcť lietať aj turisti zo Slovenska
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze
Zdieľať

Mičovský farmárom ustúpil. Pochopil, že im v rozbehnutom roku priame platby narýchlo krátiť nemôže 

Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský. Foto – TASR
Minister pôdohospodárstva Ján Mičovský. Foto – TASR

Farmárom sa tohtoročné automaticky vyplácané priame platby narýchlo znižovať nebudú. Minister pôdohospodárstva Mičovský našiel na posilnenie eurofondov, ktoré farmy získajú len na nové rozvojové projekty, iné zdroje, 45 miliónov eur získa revíziou slabo čerpaných programov.

Minúta po minúte

Zdieľať

V košických oceliarňach U. S. Steel bude pokračovať aj v júni a júli skrátený pracovný čas. Zamestnanci za deň, ktorý ostanú doma, dostanú náhradu mzdy 80 percent. Odborári hovoria, že sa na tom dnes dohodli so zamestnávateľom.

Čo hovorí odborár

„Dohodli sme na jún a júl na neprideľovaní práce v takom režime, ako to bolo v mesiaci máj. Bude to s ohľadom na prevádzkové podmienky podľa vyťaženosti jednotlivých liniek v priereze celého podniku aj s príslušnými dcérskymi spoločnosťami,“ povedal predseda Rady odborov OZ KOVO v hutníckom podniku Juraj Varga.

Ako funguje U. S. Steel

  • Oceliarne využívajú mechanizmus takzvaného kurzarbeitu, kde štát prepláca časť miezd zamestnancov, ktorí sú pre pokles výroby doma.
  • Oceliarsky priemysel a trh s oceľou v Európe čelí problémom už od minulého roka a zlú situáciu umocnila pandémia ochorenia COVID-19.
  • V apríli a minulých mesiacoch bol v U. S. Steel skrátený pracovný čas obmedzený na jednu až dve zmeny so 60-percentnou náhradou mzdy, pracovníci teda dostávali ešte menej než teraz.
  • V hutníckom podniku zároveň pokračujú rokovania o novej kolektívnej zmluve. Platnosť starej bola pôvodne do konca marca, predĺžená je do 30. júna. (tasr, n)
Zdieľať

Švédska ekonomika v 1. štvrťroku napriek šíreniu koronavírusu vzrástla medzikvartálne o 0,1 %, hoci podľa prvého odhadu klesla o 0,3 %. Švédsko pristupuje k boju proti pandémii liberálnejšie než väčšina ostatných krajín.

V 2. štvrťroku sa už očakáva prepad švédskej ekonomiky, pretože sa naplno prejavia negatívne dosahy koronakrízy. Banková spoločnosť Nordea odhaduje, že HDP klesne o desatinu, vláda počíta za celý rok so 7-percentným prepadom.

Švédske úrady nechali na zodpovednosť občanov, aby počas pandémie dodržiavali odporúčaný odstup a hygienické pravidlá. Otvorené zostali základné školy, kaviarne, reštaurácie aj obchody.

Podľa miestneho úradu verejného zdravia je švédsky prístup k pandémii dlhodobo udržateľný. Odmietol krátkodobé prísnejšie reštrikcie, ktoré považuje za málo účinné v pomere k ich dosahu na spoločnosť ako celok.

Švédsko je jednou z mála krajín v Európe, ktorých ekonomika začiatkom roka neklesla. Podľa rýchleho odhadu Eurostatu z polovice mája sa hospodárstvo EÚ v 1. štvrťroku prepadlo medzikvartálne o 3,3 %, čo je najvýraznejší pokles od začiatku meraní v roku 1995. (čtk, n)

Zdieľať

Grécko zverejnilo zoznam krajín, odkiaľ budú môcť turisti už od 15. júna lietať do Atén a Solúna. Medzi 29 štátmi je aj Slovensko. Turisti budú na letiskách v súvislosti s pandémiou COVID-19 podrobovaní len náhodným testom na koronavírus.

Grécka vláda už skôr oznámila, že počíta s obnovením turistickej sezóny od 15. júna, keď sa v krajine otvoria aj sezónne ubytovacie kapacity a zahraniční turisti budú môcť lietať do Atén a Solúna. Od 1. júla sa potom majú obnoviť medzinárodné priame lety do ďalších turistických destinácií.

Teraz vláda zverejnila zoznam 29 krajín, ktorý zostavila podľa situácie v jednotlivých štátoch. Okrem Slovenska sú na ňom napríklad Česko, Maďarsko, Rakúsko, Švajčiarsko, balkánske krajiny, pobaltské štáty, Dánsko, Fínsko, nie však Švédsko. Ďalej sú na ňom Nemecko, Japonsko, Izrael, Južná Kórea aj Čína, odkiaľ sa koronavírus začal vlani koncom roka do sveta šíriť. (ekathimerini, čtk)

Zdieľať

Zväz obchodu navrhuje zrušiť čas vyhradený na nakupovanie seniorov a povinnú plochu najmenej 15 štvorcových metrov na zákazníka. Šéf zväzu Martin Katriak tvrdí, že reguláciu už netreba, a dodáva, že obchody začínajú pracovať na plný výkon.

Zväz obchodu združuje viacerých maloobchodných predajcov, napríklad reťazce Coop Jednota, Labaš alebo Nay, celkovo eviduje 90 členov.

Veľké zahraničné reťazce ako Tesco, Billa, Kaufland, Lidl či Metro zastupuje Slovenská aliancia moderného obchodu. (tasr, n)

Zdieľať

Renault chce byť štíhlejší, prepustí 15-tisíc ľudí

Renault zverejnil detaily úsporného plánu, v rámci ktorého zruší 15-tisíc pracovných miest, z toho takmer tretinu vo Francúzsku. Automobilke pre koronakrízu klesli tržby, v najbližších troch rokoch chce ušetriť 2 miliardy eur.

„Meníme myšlienkové nastavenie, predtým išlo o objem a tržby a byť prvý na scéne. Nechceme byť najväčší, ale udržateľnou a ziskovou spoločnosťou,“ vyhlásila dočasná šéfka Renaultu Clotilde Delbosová.

Aké sú plány Renaultu:

  • do roku 2024 znížiť výrobnú kapacitu na 3,3 milióna vozidiel zo súčasných 4 miliónov a sústrediť sa na výrobu malých dodávok a elektromobilov,
  • prehodnotí činnosť viacerých výrobných závodov vrátane tých, ktoré produkujú súčiastky (niektoré továrne, ako napríklad Flins pri Paríži, kde sa vyrábajú elektromobily Zoe, by mohli prestať produkovať autá a zamerať sa na recykláciu),
  • vo Francúzsku zatvorí iba jednu fabriku v Choisy-le-Roi južne od Paríža, v ktorej zamestnáva 250 ľudí,
  • zrazí náklady aj znížením počtu subdodávateľov, zúži počet používaných dielcov,
  • zmrazí expanzné plány v Rumunsku a Maroku.

Aké sú reakcie

Akcie Renaultu reagovali na plán oslabením o takmer 6 percent, obchodujú sa najhoršie zo všetkých francúzskych bluechipsových titulov.

Odbory CFDT vyjadrili nespokojnosť so zverejneným plánom, je podľa nich nevyvážený a na úkor francúzskych aktivít. Tvrdia, že ostatné krajiny boli menej zasiahnuté než materské Francúzsko.

Renault bol pod tlakom už skôr, než udrela koronakríza. Jeho aliancia s Nissanom a Mitsubishi sa otriasla po tom, ako bol v roku 2018 zatknutný jej tvorca a šéf Carlos Ghosn. Za minulý rok Renault vykázal prvú stratu po 10 rokoch.

Širšie súvislosti

Francúzsky prezident Emmanuel Macron tento týždeň oznámil zámer urobiť z Francúzska európsku jednotku vo výrobu „čistých“ vozidiel. Predstavil balíček na záchranu domáceho autopriemyslu v hodnote vyše 8 miliárd eur.

Macron vyzval tiež francúzske automobilky, aby vyrábali autá vo vlastnej krajine. Štát vlastní v Renaulte 15-percentný podiel. (reuters, čtk)

Zdieľať

Pomoc pri nájmoch: Ministerstvo spravodlivosti verí, že sa nájde riešenie, ktoré nevyvolá pocit krivdy   

Foto N - Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák

Nájomcovia, ktorí museli pre pandémiu zatvoriť svoje prevádzky, čakajú na kompenzáciu nájmov, na program vlády a do parlamentu by sa mal zákon dostať 3. júna. Ministerstvo spravodlivosti, ktoré ho pripravuje, verí, že sa nájde riešenie, ktoré nevyvolá pocit krivdy u nájomcov či prenajímateľov.

Zdieľať

Zotavenie leteckej dopravy z koronakrízy bude dlhé a pomalé, počet cestujúcich zrejme zostane na úrovni pred pandémiou do roku 2023. Vyplýva to zo správy agentúry S&P Global Ratings.

V tomto roku má počet cestujúcich klesnúť o 55 %, čo je oveľa viac, než sa doteraz čakalo. Akékoľvek zotavenie bude závisieť od faktorov, ako sú zmiernenie cestovných obmedzení vládami, ochota ľudí opäť lietať a rozsah hospodárskych škôd po epidémii.

Niektoré krajiny pomaly umožňujú obnovenie letov, ale objem dopravy zostáva nízky. Problémy majú podnikatelia na letiskách, pretože dopyt po službách ako stravovanie a bezcolné nákupy je tam prakticky nulový.

Podľa S&P sa letecká doprava obnoví, keď sa podarí vyriešiť obavy o zdravie a bezpečnosť cestujúcich a oživí sa dôvera spotrebiteľov. Rozsiahlejší prechod k práci z domova a k virtuálnym pracovným schôdzkam by mohol mať dosah na služobné cesty, ktoré boli pre aerolínie lukratívnejším segmentom. (čtk)

Zdieľať

Ekonomiky Francúzska a Talianska v 1. štvrťroku klesli medzikvartálne zhodne o 5,3 %. Francúzsky údaj je lepší a taliansky horší než v prvom odhade. Analytici sa obávajú, že v 2. kvartáli sa prepad v oboch krajinách prehĺbi.

  • Podľa prvého odhadu francúzska ekonomika klesla o 5,8 %, konečný výsledok je aj tak najhorší za vyše 50 rokov.
  • V prípade Talianska prvý odhad naznačoval pokles len o 4,7 %, no podľa spresnených údajov sa HDP prepadol najviac od začiatku výpočtu dát týmto spôsobom v roku 1995.

Ekonomiky oboch krajín veľmi silno zasiahla koronakríza, pre vládne opatrenia proti šíreniu pandémie sa takmer zastavili. Výrazne klesli výdavky spotrebiteľov, znížil sa dovoz i vývoz.

Druhá a tretia najväčšia ekonomika eurozóny sa teraz nachádzajú v recesii, ktorá sa definuje ako dva štvrťroky medzikvartálneho ekonomického poklesu za sebou.

Francúzsky HDP v 4. štvrťroku vlaňajška klesol pre štrajky proti dôchodkovej reforme o 0,1 %, talianska ekonomika sa prepadla o 0,2 %.

Francúzsky štatistický úrad INSEE odhaduje, že HDP v 2. štvrťroku klesne o 20 %. Talianska vláda minulý mesiac odhadovala na apríl až jún medzikvartálny pokles o 10,5 %.

Ako sú na tom iní (1. štvrťrok):

  • nemecká ekonomika klesla medzikvartálne „len“ o 2,2 %, čo však bolo najviac od finančnej krízy 2009,
  • americký HDP sa prepadol v prepočte na celý rok o 5 %,
  • španielska ekonomika klesla medzikvartálne o 5,2 percenta,
  • slovenský HDP sa znížil oproti 4. štvrťroku vlaňajška o 5,4 %, český o 3,6 %. (čtk)
Zdieľať

Medziročná inflácia v eurozóne sa v máji spomalila na 0,1 % z aprílových 0,3 %, vyplýva z rýchleho odhadu Eurostatu. Rast spotrebiteľských cien sa v koronakríze utlmuje tretí mesiac po sebe, výrazne k tomu prispieva prepad cien energií.

Rýchly odhad Eurostatu nezahŕňa údaje za celú EÚ a obsahuje len základné detaily.

Štruktúra májovej inflácie (medziročné zmeny):

  • najviac vzrástli ceny potravín, alkoholu a tabaku (+3,3 %),
  • služby zdraželi o 1,3 %, neenergetický priemyselný tovar šiel hore o 0,2 %,
  • ceny energí prehĺbili pokles až na 12 % (v apríli sa prepadli o 9,7 %).

Podľa dostupných údajov v máji rástli ceny medziročne najrýchlejšie na Slovensku (+2 %), vo väčšine štátov eurozóny klesali.

Eurostat podobne ako minulý mesiac upozorňuje, že zber údajov o inflácii v eurozóne ovplyvnila koronakríza. Výsledky tak obsahujú aj odhady cien, ktoré nebolo možné získať pre obmedzenie pohybu alebo uzavretie predajní.

Inflácia v eurozóne sa v máji ešte výraznejšie vzdialila od cieľa ECB tesne pod 2 percentami. Na tejto úrovni bol rast cien v zoskupení naposledy koncom roka 2018. (čtk, n)

Zdieľať

Závod Volkswagen Slovakia v Martine vyrobil za 20 rokov fungovania vyše 522 miliónov komponentov, ktoré sú súčasťou miliónov vozidiel exportovaných do celého sveta. Celkové investície v regióne dosiahli viac ako 260 miliónov eur.

Zdieľať

Maloobchodné tržby v Nemecku sa v apríli znížili najviac od roku 2007, ale výrazne menej, než sa čakalo. Medzimesačne klesli o 5,3 %, medziročne o 6,5 %. Čísla ukazujú relatívnu odolnosť najväčšej európskej ekonomiky v koronakríze.

Údaje o tržbách v maloobchode zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis. Analytici počítali s dvojciferným medziročným aj medzimesačným prepadom.

Výsledky nasvedčujú tomu, že nemecká ekonomika zvláda pandémiu lepšie než jej susedia a že hneď ako sa život vráti do normálu, spotreba sa oživí. Pomôcť by tomu malo aj schválené zníženie DPH na jedlá v reštauráciách na 7 percent z doterajších 19 percent. (reuters, čtk)

Zdieľať

Zlacňovanie benzínu a nafty na slovenských čerpacích staniciach sa zastavilo, ceny palív stúpli prvý raz od začiatku marca. Pohonné hmoty reagujú s určitým časovým odstupom na vývoj cien ropy, ktoré sa v uplynulom období odlepili od dna.

Priemerné ceny motorových palív na čerpacích staniciach sleduje Štatistický úrad, najnovšie zverejnil údaje za týždeň do 24. mája.

  • liter benzínu (natural 95 oktánový) zdražel o 0,002 centa na 1,076 eur
  • cena motorovej nafty stúpla o jednu desatinu centa na 1,011 eur/liter

Od začiatku roka sú palivá lacnejšie o približne 20 percent. V porovnaní so začiatkom marca je cena benzínu nižšia o takmer 22 centov, liter nafty stojí o takmer 18 centov menej.

Ceny palív na čerpačkách počas koronakrízy reagovali na bezprecedentný pokles cien ropy na svetových trhoch, americká zmes WTI sa dokonca nakrátko dostala do záporných cien.

Benzín napriek tomu nezlacnel pod 1 euro za liter, čo sa naposledy stalo počas svetovej finančnej krízy na začiatku roka 2009.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať