Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Viac ako 380-tisíc ľudí na Slovensku si nemôže dovoliť auto, telefón, práčku, či udržiavať doma primerané teplo. Slovensku patrí v rebríčku takzvanej materiálnej deprivácie desiate miesto spomedzi 28 krajín Európskej únie.

„Títo ľudia si napríklad nemôžu dovoliť ísť ani raz za rok na jeden týždeň dovolenky mimo domu alebo jesť mäso či rybu aspoň každý druhý deň. Majú nedoplatky spojené s hypotékou alebo nájomným, úhradou za energie alebo splácaním nákupov na splátky a iných pôžičiek,“ povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

Podľa najnovších údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat v roku 2018 až 6,2 percenta Európanov, teda približne 31 miliónov ľudí, trpelo materiálnou depriváciou.

Tvrdili, že si nemôžu dovoliť aspoň štyri z nasledujúcich vecí:

  • platiť svoje účty načas,
  • udržiavať svoj domov primerane teplý,
  • čeliť neočakávaným výdavkom,
  • pravidelne jesť mäso alebo ryby,
  • vziať si týždennú dovolenku mimo domova,
  • vlastniť televízor, práčku, auto či telefón.

„Zaznamenávame však klesajúci trend takto ohrozených ľudí. Tzv. materiálna deprivácia dosiahla svoj vrchol v roku 2012, keď bolo takto ohrozených až 10 % Európanov. Aj na Slovensku počet takýchto ľudí v materiálnej núdzi klesá. Ešte v roku 2010 ich bolo takmer 12 percent, dnes hovoríme o zhruba siedmich percentách obyvateľov,“ povedala Buchláková.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte prosím na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Ekonomický newsfilter: Najlepší volebný program podľa INESS, PAS a Zastavme korupciu má SaS
  • Voľby: Zrušili by strany záväzok štátu odkúpiť nekomerčnú časť Národného futbalového štadióna Kmotríka?
  • Trhy: Cena zlata vyskočila na 7-ročné maximum, dostala sa na 1621,60 USD za uncu
  • Koronavírus: Môže spôsobiť prvý pokles globálneho záujmu o osobnú leteckú dopravu od roku 2003
Zdieľať

Cena za kilometer diaľnice pri Žiline rástla aj vlani, rekordná bola už predtým

Deň otvorených dverí na úseku D3 Žilina-Strážov - Žilina-Brodno v roku 2017. Foto - TASR
Deň otvorených dverí na úseku D3 Žilina-Strážov – Žilina-Brodno v roku 2017. Foto – TASR

Krátky severozápadný obchvat Žiliny slúži šoférom od konca roku 2017 a jeho cena stále rastie. Naznačujú to posledné dodatky a pokyny na zmenu zverejnené za minulý rok. Cena za úsek by sa podľa nich mohla dostať nad 264 miliónov eur. Rekordná bola už predtým.

Minúta po minúte

Zdieľať

Americká investičná banka Morgan Stanley prevezme zhruba za 13 miliárd dolárov on-line maklérsku spoločnosť E*Trade Financial. Je to najväčšia transakcia, akú niektorá z bánk na Wall Street urobila od finančnej krízy.

Morgan Stanley tak podporí svoju divíziu správy majetku, na ktorú šéf banky dosť stavia, aby zaistil rýchlejší rast a zmiernil dosahy slabšieho obchodovania.

Morgan Stanley zaplatí za akciu E*Trade 58,74 dolára v akciách. Fúzia spojí aktíva klientov v celkovej hodnote 3,1 bilióna dolárov. Transakcia by sa mala dokončiť v poslednom kvartáli 2020. (čtk, tasr)

Zdieľať

Cena zlata vyskočila na 7-ročné maximum, dostala sa na 1621,60 USD (1502,87 eura) za uncu, čo je najviac od februára 2013. Dôvodom je rastúci dopyt po bezpečných aktívach.

Zvyšujú sa totiž obavy, že epidémia koronavírusu pribrzdí globálnu ekonomiku.

V stredu zlato uzavrelo na 1611,80 USD za uncu. To bola najvyššia zatváracia cena od 21. marca 2013.

Zlato posilňuje už šiesty obchodný deň po sebe a zrejme zaznamená ôsmy týždenný nárast z posledných deviatich týždňov.

Počet potvrdených prípadov nákazy koronavírusom už prekonal 75 700, pričom počet úmrtí je už nad 2130.

Čoraz viac firiem varuje pred ekonomickými dôsledkami epidémie, a to vrátane koncernu Apple, ktorý v pondelok oznámil, že zrejme nesplní svoj kvartálny cieľ v oblasti tržieb. (tasr)

Zdieľať

Koronavírus by mohol spôsobiť prvý pokles globálneho záujmu o osobnú leteckú dopravu od roku 2003, keď svet zápasil s epidémiou SARS. Letecké spoločnosti by tak mohli prísť o tržby v hodnote 29,3 miliardy dolárov.

Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu predpokladá, že globálny záujem o osobnú leteckú dopravu v tomto roku klesne o 0,6 percenta. Ešte v decembri predpovedalo nárast o 4,1 percenta.

„Nachádzame sa v ťažkom období pre globálnu leteckú dopravu,“ uviedol šéf združenia Alexandre de Juniac. „Odhadujeme, že vírus zníži globálnu dopravu o 4,7 percenta. Mohol by tak zmazať rast, ktorý sme skôr predpokladali, a spôsobiť prvý celkový pokles dopytu od krízy SARS v roku 2003,“ dodal.

V samotnom ázijsko-pacifickom regióne by aerolinky pre koronavírus mali prísť o tržby z osobnej dopravy v hodnote 27,8 miliardy dolárov. Dopyt po osobnej preprave v tomto regióne by mal klesnúť o 8,2 percenta namiesto skôr očakávaného nárastu o 4,8 percenta, uviedlo združenie. (čtk)

Zdieľať

Španielska spoločnosť Renfe získala zmluvu za 6 miliárd dolárov na vývoj prvej vysokorýchlostnej železnice v USA. Podľa jej vyjadrenia sa na projekte dohodla s firmou Texas Central.

Zmluva o spolupráci s Texas Central je na trať medzi Houstonom a Dallasom a platí do roku 2042, cituje zo správy AFP. Vysokorýchlostné vlaky by mali prekonať 386-kilometrovú vzdialenosť medzi obidvomi texaskými mestami za menej než 90 minút.

Renfe predpokladá, že na projekte zarobí 311 miliónov dolárov z pozície konzultanta a za dohľad na stavbe. Ďalších 5,6 miliardy dolárov získa v rokoch 2026 až 2042 za prevádzku a údržbu trate.

Samotnou výstavbou, ktorá má by hotová do roku 2026, bude poverená talianska firma Salvini. (čtk)

Zdieľať

Lídri krajín EÚ už na úvod samitu potvrdili veľké rozpory pri novom rozpočte a naznačili, že kompromis sa bude hľadať ťažko.

Cieľom samitu, ktorý zvolal predseda Európskej rady Charles Michel, je nájsť riešenia na vyplnenie finančnej medzery, ktorú v eurorozpočte spôsobil brexit, a na vyrovnanie rozdielov medzi financovaním nových priorít EÚ, ako je boj proti zmenám klímy či migrácia, a tradičnými politikami súdržnosti a spoločného poľnohospodárstva.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pred začiatkom samitu varovala, že to budú dlhé a ťažké rokovania, a zdôraznila, že pre exekutívu EÚ je dôležité, aby najmenej 25 percent zdrojov budúceho viacročného finančného rámca (VFR) išlo na Európsku zelenú dohodu a digitalizáciu. Upozornila, že nové, vlastné rozpočtové zdroje by EÚ pomohli znížiť tlak, ktorý spôsobí prechod na ekologickú a digitálnu spoločnosť.

Skupina krajín, ktorú médiá označujú skratkou F4 (Frugal Four, čiže Štvorica striedmych) a do ktorej patria Dánsko, Holandsko, Rakúsko a Švédsko, trvá na svojom postoji, že národné príspevky, ktoré tvoria spoločný rozpočet EÚ, nesmú presiahnuť jedno percento HDP 27-člennej Únie.

Rakúsky kancelár Sebastian Kurz a švédsky premiér Stefan Löfven po príchode na samit potvrdili koordinovanosť skupiny F4 a Löfven sa vyslovil aj za zachovanie mechanizmu rabatov, špeciálnych zliav z odvodov do rozpočtu. Z rabatov v súčasnosti profituje päť krajín: Dánsko, Holandsko, Nemecko, Rakúsko a Švédsko.

Proti rabatom však vystupujú najmä krajiny strednej a východnej Európy, ktoré za seba žiadajú čo najmenej škrtov vo financovaní kohéznej politiky a agrosektora.

Litovský prezident Gitanas Nauséda pred samitom uviedol, že cieľom jeho krajiny je zaistiť dostatok financií pre kohéziu a že bude bojovať za zbližovanie priamych platieb poľnohospodárom. V tomto majú rovnakú pozíciu aj krajiny Vyšehradskej štvorky (V4), ale aj Bulharsko, Chorvátsko a Rumunsko.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron nesúhlasí so skupinou F4 a s názormi na zníženie finančných objemov VFR. Podľa jeho názoru by bolo „neprijateľné“ mať Európu, ktorá kompenzuje odchod Británie znížením vlastných finančných prostriedkov, pričom dodal, že diskusie lídrov sa nemôžu zastaviť na rozpočte v podobe jedného percenta HDP EÚ.

Okrem spoločných záujmov si lídri na rokovania v Bruseli pribalili aj národné záujmy, za ktoré chcú bojovať pri rozdeľovaní vyše bilióna eur. Estónsky prezident Jüri Ratas priznal, že pre jeho krajinu je to napríklad Via Baltica – cestný koridor spájajúci pobaltské štáty s Poľskom a Českom.

„Rokovania sú ťažké aj preto, že niektoré krajiny trvajú na nových cieľoch v oblasti výdavkov. Chcú zmeniť štruktúru rozpočtu a zároveň znížiť výdavky na politiku súdržnosti a poľnohospodárstva,“ opísal situáciu poľský premiér Mateusz Morawiecki. A dodal, že z poľského pohľadu nemôžu byť nové dôležité politiky – ako sú výskum, migrácia, obrana alebo inovácie – financované na úkor politiky kohézie a spoločnej poľnohospodárskej politiky.

Na druhej strane nemecká kancelárka Angela Merkelová upozornila, že jej krajina nie je spokojná so súčasným stavom rokovaní, pretože z pohľadu čistých prispievateľov sa nedosiahla správna a spravodlivá rovnováha, ak viac peňazí z eurorozpočtu pôjde na znižovanie rozdielov medzi regiónmi (kohézia) a na poľnohospodárstvo. (tasr)

Zdieľať

Nemecký kartelový úrad schválil spojenie nemeckého leteckého dopravcu Condor s poľskými aerolíniami LOT. Condor patril cestovnej kancelárii Thomas Cook, ktorá skrachovala.

Spojenie firiem Condor a LOT podľa úradu nebude mať negatívny vplyv na hospodársku súťaž. Proti fúzii sú však naďalej niektorí veritelia spoločnosti Condor a konkurenti, napísala agentúra DPA.

Aerolínie LOT a Condor dohodu o fúzii oznámili zhruba pred mesiacom. Firmu Condor podľa dohody prevezme poľská štátna spoločnosť PGL, ktorá vlastní LOT. Kúpnu cenu nezverejnili. (čtk)

Zdieľať

Slovenská sporiteľňa upozorňuje na falošný web, ktorý šíri nepravdivé informácie o obchodovaní s kryptomenami. Podvodná stránka sa navonok prezentuje tak, že ide o portál Aktuality.sk, odvoláva sa aj na ďalšie relevantné médiá.

Portál existuje v slovenskom aj anglickom jazyku a šíri sa i prostredníctvom Facebooku. Propaguje platformu Bitcoin Era a nepravdivo informuje o tom, že s ňou Slovenská sporiteľňa spustila spoluprácu. Rovnako zneužíva meno známeho podnikateľa, ktorý údajne stojí za realizáciou projektu.

Slovenská sporiteľňa upozorňuje, že ide o nepravdivé informácie, a podniká všetky dostupné kroky na to, aby zamedzila šíreniu tejto správy. Klientov vyzýva, aby boli obozretní a nenechali sa oklamať. Banka so spoločnosťou nespolupracuje v žiadnej oblasti. (tasr)

Zdieľať

L Brands predá kontrolný podiel v divízii spodnej bielizne Victoria’s Secret investičnej spoločnosti Sycamore Partners. Dohoda tým ohodnotila Victoria’s Secret na 1,1 miliardy dolárov.

L Brands sa chce venovať svojej hlavnej značke Bath & Body Works.

Sycamore bude vlastniť v predajcovi spodnej bielizne 55 percent, L Brands si nechá zvyšných 45 percent. Victoria’s Secret sa zároveň stane súkromnou firmou, uviedla agentúra Reuters.

Transakcia prichádza po období škandálov a v čase, keď firma bojuje s poklesom predaja, najmä pre rastúcu konkurenciu a zmeny spotrebiteľských preferencií.

Victoria’s Secret má stovky obchodov a vlani mala tržby zhruba sedem miliárd dolárov. Vo štvrtom kvartáli, ktorý zahŕňa dôležitú predvianočnú nákupnú sezónu, sa však tržby v obchodoch otvorených minimálne rok znížili o desať percent. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať