Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Železnice predstavili varianty pre Bratislavu. Oživenie Filiálky nezavrhli

Oživenie stanice Filiálka alebo rozdelenie staníc na diaľkovú a regionálnu dopravu sú podľa Trendu dva varianty, ktoré preferuje štúdia realizovateľnosti bratislavského železničného uzla, objednaná Železnicami SR.

Ďalšie dva varianty boli preferencia súčasnej Hlavnej stanice a rozdelenie premávky medzi viacero staníc podľa smerov. Hlavná stanica však podľa štúdie na očakávaný nárast dopravy nemá kapacity a rozdelenie staníc podľa smerov má najhoršie ekonomické parametre.

Zamotaný uzol. Hlavná stanica nielenže kapacitne nestačí, ale je navyše dlhodobo hanbou Bratislavy. Štúdiu financovanú z eurofondov, ktorá by ukázala východiská pre dlhodobo zabrzdený rozvoj, mali dokončiť už pred dvomi rokmi. Medzi Bratislavčanmi rezonuje najmä možnosť obnovenia stanice Filiálka pri Trnavskom mýte. To má veľmi dobré napojenie na všetky druhy mestskej hromadnej dopravy, územie je však dlhodobo nevyužívané. Lepšie prepojenie železníc a MHD si žiada aj koncept integrovanej prímestskej dopravy.

Železnice SR zatiaľ zo štúdie žiadny variant nevybrali, hovoria len o tom, že hľadajú najväčšie prínosy pre bezpečnosť, komfort a zrýchlenie dopravy, a sľubujú, že prvé výsledky by mali byť viditeľné už v priebehu roka 2020. Chcú sa zamerať na najkritickejšie časti infraštruktúry, tými sú revitalizácia Hlavnej stanice a vybudovanie nových prestupných zastávok.

V štúdii zverejnenej Trendom by sa mala:

Do roku 2025

  • zvýšiť výkonnosť úseku Bratislava-Nové Mesto – Podunajské Biskupice realizáciou odbočky Ružinov (ako nevyhnutný predpoklad na realizáciu budúceho terminálu integrovanej prepravy)
  • prestavať prestupový uzol Vinohrady/Predmestie
  • zvýšiť výkonnosť úseku Bratislava-Nové Mesto – Bratislava Hlavná stanica (2. koľaj)
  • zmodernizovať úsek Devínska Nová Ves – Bratislava-Lamač
  • modernizovať prioritne úseky medzinárodných koridorov
  • elektrifikovať úsek Devínska Nová Ves – štátna hranica SR/Rakúsko (Marchegg) (projekt Twin City Rail)
  • predpripraviť projekt modernizácie Hlavnej stanice a revitalizácie úseku Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka

Do roku 2030

  • zmodernizovať, resp. rekonštruovať úseky Bratislava Hlavná stanica – Bratislava-Rača / Bratislava-Vajnory, Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka
  • zmodernizovať rozhodujúcu časť tratí v uzle a centrum riadenia dopravy v uzle
  • revitalizovať úsek Bratislava Predmestie – Bratislava Filiálka (ak bude prijatá alternatíva s Filiálkou)
  • zmodernizovať bratislavskú Hlavnú stanicu

Po roku 2030

  • zvýšiť výkonnosť úseku Bratislava Hlavná stanica – Bratislava-Lamač (3. koľaj)
  • zvýšiť výkonnosť úseku Bratislava-Lamač – Devínska Nová Ves (3. koľaj v nadväznosti na vývoj nákladnej dopravy)
  • zvýšiť výkonnosť úseku Devínska Nová Ves – št. hranica SR/Rakúsko – Marchegg (2. koľaj v nadväznosti na vývoj nákladnej dopravy)
  • zvýšiť výkonnosť úseku Bratislava-Petržalka – št. hranica SR/Rakúsko – Kittsee (2. koľaj v nadväznosti na vývoj nákladnej dopravy)
  • zrekonštruovať ďalšie úseky
  • potenciálne: napojiť Letisko M. R. Štefánika na trať do Viedne
  • potenciálne: postaviť nové regionálne trate Bratislava – Stupava a Bratislava – Chorvátsky Grob – Pezinok

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Kondrót ustúpil pri ďalšej novele podozrivej z pokusu o pomoc Babišovi

Poslanec Maroš Kondrót zo Smeru ustúpil pri novele, pre ktorú ho v SaS podozrievali z pokusu pomôcť Duslu Šaľa Andreja Babiša. On aj ďalší koaliční poslanci podporili pozmeňujúci návrh od Karola Galeka z SaS, ktorý spornú novelu okresal. „Ušetrili sme ľuďom sedem miliónov eur ročne v účtoch za elektrinu, na ktoré by sme sa museli všetci spoločne poskladať Andrejovi Babišovi,“ povedal Galek.

Poslanci Maroš Kondrót a Robert Fico v parlamente v roku 2003. Foto – TASR
Poslanci Maroš Kondrót a Robert Fico v parlamente v roku 2003. Foto – TASR

Minúta po minúte

Zdieľať

Útok dronov na najväčšie ropné zariadenie na svete zrejme zdvihne ceny komodity

Dva útoky na veľké saudskoarabské ropné zariadenia spôsobia výpadok zhruba 5 % svetovej produkcie ropy. Po víkende tak zrejme stúpnu ceny ropy na svetových trhoch.

Prečo je to dôležité: Saudská Arábia dodáva v súčasnosti trhu asi 10 percent svetových dodávok ropy, aktuálny výpadok by mal byť vo výške 5 miliónov barelov denne.

Financial Times tvrdí, že výpadky by mohli byť relatívne rýchlo nahradené, no trhy budú minimálne v prvých dňoch tak či tak zasiahnuté.

Spoločnosť Saudi Aramco ani saudskoarabské oficiálne orgány ani 15 hodín  po útoku nepovedali, aký je odhadovaný rozsah škôd.

Problémom sú aj pochybnosti, či Saudská Arábia dokáže zabezpečiť ochranu svojich zariadení pred útokmi dronov v budúcnosti. To by mohlo ceny ropy ovplyvňovať dlhšie.

Útočili jemenskí povstalci: K sobotňajšiemu útoku na dve veľké ropné zariadenia v Saudskej Arábii sa prihlásili jemenskí šiitskí povstalci húsíovia.

Ich vojenský hovorca vyhlásil, že vyslali desať dronov, aby zaútočili na závod na spracovanie ropy v Búkjaku a ropné pole Churajs na východe krajiny. Informovala o tom agentúra AP.

Hovorca súčasne varoval, že útoky húsíov proti Saudskej Arábii sa len zintenzívnia, ak bude vojna v Jemene pokračovať. „Jedinou možnosťou pre saudskoarabskú vládu je prestať na nás útočiť,“ vyhlásil vo vystúpení, ktoré odvysielala satelitná televízia húsíov.

Saudskou Arábiou vedená vojenská koalícia bojuje proti povstalcom v susednom Jemene od marca 2015.

Útok na najväčšie ropné zariadenie na svete:       

Terčom jedného útoku bol spracovateľský závod štátnej ropnej a plynárenskej spoločnosti Saudi Aramco v Búkjaku, ležiacom neďaleko pobrežného mesta Dammán vo Východnej provincii.

Firma označuje svoje zariadenie v Búkjaku za „najväčší závod na stabilizáciu ropy na svete“. Závod spracováva tzv. kyslú ropu na sladkú, ktorú potom prepravujú na prekládkové stanice na pobreží Perzského zálivu a Červeného mora. Podľa odhadov dokáže spracovať až sedem miliónov barelov ropy denne.

Závod bol v minulosti terčom militantov. Samovražední bomboví útočníci al-Káidy sa neúspešne pokúsili zaútočiť na tento ropný komplex vo februári 2006.

Druhým miestom útoku bolo podľa ministerstva ropné pole Churajs.

Požiare po útoku dronov na zariadenia firmy Aramco.
Požiare po útoku dronov na zariadenia firmy Aramco.