Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Predajca leteniek Pelikán po opätovnom povolení lovu slonov v Botswane zruší možnosť prepravy zbraní do krajiny. „Vzhľadom na aktuálnu celosvetovú diskusiu o klimatických zmenách, ktorá zahŕňa i ochranu živočíšnych druhov, sa nám zdá rozhodnutie botswanskej vlády o to viac nepochopiteľné,“ uvádza spoločnosť.

Celé stanovisko firmy bez úprav:

Prezident Botswany Mokgweetsi Masisi už v apríli 2018 po nástupe do úradu avizoval prehodnotenie zákazu lovu slonov, ktorý ešte v roku 2014 zaviedol jeho predchodca a politický súper Ian Khama. Botswanské ministerstvo životného prostredia tento zákaz koncom mája zrušilo s odôvodnením, že slony majú byť premnožené, ničia úrodu, ohrozujú domáce zvieratá a tým pádom aj živobytie ľudí.

Zdá sa však, že vlna nevôle, ktorú medzi ochranármi, ale aj domácimi obyvateľmi či turistami opätovné povolenie odstrelu slonov vyvolalo, nezostane bez odozvy. Najnovšie sa na stranu majestátnych afrických zvierat postavil aj najväčší slovenský predajca leteniek a pobytov.

„Pelikán sa počas 15 rokov svojej existencie vždy snažil prepájať svet a zbližovať ľudí. A vždy s ohľadom a dôrazom na ochranu prírody. Vzhľadom na aktuálnu celosvetovú diskusiu o klimatických zmenách, ktorá zahŕňa i ochranu živočíšnych druhov, sa nám zdá rozhodnutie botswanskej vlády o to viac nepochopiteľné,“ vysvetlil Jozef Rybár, PR Manager cestovnej kancelárie.

Aj slovenskí lovci, ktorých chce Botswana svojím rozhodnutím prilákať do krajiny, tak musia po novom počítať s tým, že ak si svoje letenky zakúpia cez Pelikána, jeho zákaznícky servis im s vyžiadaním špeciálnej služby, ktorá umožňuje prepravu zbraní lietadlom, nepomôže. Cestovná kancelária sa toto obmedzenie rozhodla aplikovať plošne na všetkých trhoch, kde poskytuje svoje produkty.

„Odmietnutie asistencie s prepravou akýchkoľvek zbraní do Botswany sa v našom prípade týka nielen Slovenska, ale aj Česka, Maďarska, Poľska, Rakúska a Nemecka. Rovnako tiež plánujeme postupovať pri anglickej jazykovej mutácii nášho webu, ktorý sme spustili len nedávno,“ upresnil Rybár s tým, že toto obmedzenie ich asistenciu s prepravou športových zbraní do iných destinácií neovplyvní.

Aj keď botswanská vláda svoje rozhodnutie už niekoľko týždňov obhajuje, zdá sa, že podobné apely ľudí a firiem ho môžu pomôcť zvrátiť. „Sme si vedomí, že z našej strany ide najmä o symbolické gesto, ktoré sa dotkne maximálne niekoľko desiatok lovcov v rámci regiónu strednej a východnej Európy,“ dodal Rybár. Dúfajú však, že sa k nim časom pridajú aj ďalší, prípadne aj samotní leteckí dopravcovia.

Botswanské ministerstvo životného prostredia už po tlaku verejnosti avizovalo, že zákaz lovu slonov síce neobnoví, ale zavedie aspoň limit 400 odstrelov ročne. Priemerná cena odstrelu jedného slona by sa mala pohybovať na úrovni okolo 45-tisíc dolárov. „Je naozaj otázne, či tých približne 16 miliónov eur ročne pomôže turizmu tejto malebnej africkej krajiny. My v Pelikánovi sme presvedčení, že podpora naozaj dlhodobo udržateľného turizmu vyzerá diametrálne odlišne,“ uzavrel Rybár.

V Botswane sa aj vďaka už neplatnému päťročnému zákazu lovu slonov podarilo vybudovať najväčšiu populáciu týchto zvierat na svete. Podľa odhadov ich v krajine žije okolo 130- až 160-tisíc. Státisíce turistov každoročne cestujú na safari aj kvôli nim. Práve turizmus pritom zamestnáva až 40 percent botswanskej populácie a tvorí až pätinu HDP, čiže generuje príjem vo výške okolo 3 miliárd eur ročne.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

Ľudia po pohreboch najviac ľutujú, že nič nepovedali, hovorí celebrantka z prírodného cintorína

Celebrantka Monika Suchánska. Foto – archív Moniky Suchánskej, Michal Jenčo
Celebrantka Monika Suchánska. Foto – archív Moniky Suchánskej, Michal Jenčo

Rodinní príslušníci a blízki po pohrebe najčastejšie ľutujú, že na ňom neprehovorili, hovorí Monika Suchánska, celebrantka rozlúčkových obradov. „Keď na ňom však prehovorili, nikdy to neľutujú.“ Obrad podľa nej nie je jednorazová záležitosť a môže navždy zmeniť vzťahy v rodine.

Minúta po minúte

Reklamné stavby by sa mohli povoľovať len na dobu určitú, najviac na tri roky. Obce by mohli po novom iniciovať odstránenie nelegálnych reklamných stavieb, ktoré nie sú na jej pozemkoch, ale sú v území obce. Vyplýva to z návrhu novely stavebného zákona, ktorý do parlamentu predložili poslanci zo Za ľudí a SaS.

Zvýšiť by sa mohli aj pokuty za nedodržiavanie zákona. Poslanci tak chcú dosiahnuť znižovanie vizuálneho smogu.

V súčasnosti sa môžu reklamné stavby povoľovať aj na dobu neurčitú. Povolenie na dobu určitú podľa poslancov zabezpečí, že mestá a obce budú môcť periodicky prehodnocovať umiestňovanie reklamných stavieb na ich územiach.

„V prípade, že zdôvodnia, že ich množstvo je neúnosné, môžu na túto skutočnosť poukázať pri predlžovaní doby trvania reklamnej stavby,“ skonštatovali v dôvodovej správe návrhu.

Ak vlastník nepožiada o predĺženie trvania reklamnej stavby alebo sa stavebný úrad rozhodne ju nepredĺžiť, po novom by ju musel vlastník odstrániť do 30 dní. Ak by tak neurobil, mal by zaplatiť pokutu 1350 eur. Poslanci tiež navrhujú sprísniť pokuty za stavbu bez ohlásenia. Zo súčasných 150 až 450 eur by sa mohla zvýšiť na 450 až 1350 eur.

Podľa súčasnej legislatívy môžu iniciovať odstránenie nelegálnej reklamnej stavby len vlastníci alebo prenajímalitelia pozemkov, na ktorých tieto stavby stoja. Po novom by mohla iniciovať odstránenie aj obec, na ktorej území sa stavby nachádzajú.

V prípade nahlásenia nelegálnej reklamnej stavby, čiže postavenej bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním alebo bez ohlásenia by stavebný úrad mal získať povinnosť do 30 dní vydať súhlas s odstránením stavby.

Vlastník pozemku či obec by tak mohla odstrániť reklamnú stavbu na náklady vlastníka stavby. Povolenia pre reklamné stavby vydané na dobu neurčitú by sa mohli po novom obmedziť na tri roky, trvali by teda len do 30. apríla 2024. Nová legislatíva by v prípade schválenia mohla byť účinná od 1. mája tohto roka. (tasr)

V Česku otvorili stovky reštaurácií a barov na protest proti opatreniam. Podniky sú súčasťou iniciatívy Chcípl PES (protiepidemický systém ČR). Podľa organizátorov nie je cieľom protestu na pandémii zarábať, ale prežiť. Tiež chcú založiť politické hnutie Otvoríme Česko.

Účasť na akcii ohlásili reštaurácie z Prahy, Teplíc, Ústí nad Labem, Brna, Kladna či okresu Jihlava, pričom sa k protestu pripojili stovky podnikov. Hromadné akcie, pri ktorých by sa zišli tisíce ľudí ako 10. januára na pražskom Staromestskom námestí, však iniciatíva nechystá.

Hovorca pražského magistrátu Vít Hofman povedal, že otvoreným reštauráciám a podnikom hrozí za porušenie pravidiel pokuta do výšky 20 000 českých korún (765 eur).

Iniciatíva Chcípl PES odmieta podmienku, v súlade s ktorou musia žiadatelia o dotáciu z programu vlády s názvom „Covid Gastro – Uzavreté prevádzky“ uviesť, že nikdy neporušili vládne nariadenie.

Zástupcovia iniciatívy oznámili, že chcú založiť politické hnutie Otevřeme Česko – Chcípl PES. Reštaurácie by sa podľa nich mali stať politickými bunkami a zostať tak otvorené, keďže podľa iniciatívy majú politické rokovania v rámci epidemiologických reštrikcií výnimku. (tasr, novinky)

V trnavskej automobilke Stellantis Slovakia absolvovalo do piatka večera testovanie na covid-19 2177 zamestnancov závodu a dodávateľských firiem. Pozitívnych testov bolo 17, miera pozitivity počas dvoch dní testovania dosiahla 0,78 %.

Testovanie v priestoroch automobilky pokračuje aj v sobotu a v nasledujúcich dňoch. V prípade potreby potrvá do utorka 26. januára.

Nová spoločnosť Stellantis vznikla spojením skupiny Fiat Chrysler Automobiles FCA a skupiny Groupe PSA, ktorej súčasťou je aj trnavská automobilka.

Koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry Slovakia Travel, vzniknúť by mohla do 1. apríla 2021. Podmienkou na vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu je ešte súhlas rezortu financií.

Potvrdil to hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf. „Môžeme potvrdiť, že koaličná rada odsúhlasila vznik agentúry na podporu a propagáciu cestovného ruchu Slovakia Travel, jej vznik je však v zmysle zákona podmienený súhlasom Ministerstva financií (MF) SR. Tento finálny akt ešte nenastal a je nutnou podmienkou vzniku spoločnosti,“ priblížil Rudolf.

Od agentúry si rezort dopravy sľubuje oživenie cestovného ruchu po pandémii ochorenia covid-19, konkurencieschopnosť na zdrojových trhoch, ktorými sú pre SR susedné krajiny, ale aj zvýšenie podielu na HDP národného hospodárstva, podporu regiónov a odstraňovanie regionálnych disparít či podporu rozvoja turistickej infraštruktúry.

Projekt a návrh na vznik organizácie počíta so zriadením samostatnej príspevkovej organizácie podľa vzoru väčšiny funkčných organizácií tohto typu na porovnateľných trhoch, napríklad v Českej republike.

Jej pôsobnosť bude priamo naviazaná na už existujúce regionálne štruktúry, ktorými sú OOCR a KOCR (oblastné a krajské organizácie cestovného ruchu).

Cieľom je pracovať s exaktnými analytickými dátami z regiónov, analyzovať ich a prinášať konkrétne riešenia na skvalitnenie cestovného ruchu na Slovensku, a to aj s prínosmi pre národné hospodárstvo.

„Sme jediná krajina, ktorá má regionálne štruktúry, ale nemáme nad nimi strešnú organizáciu. Založením Slovakia Travel vytvoríme uzatvorený celok,“ podotkol prednedávnom hovorca ministerstva dopravy.

Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) je dôležité, aby agentúra vznikla práve v tomto roku, keď sa očakáva oživenie. „Keď nevznikne Slovakia Travel a nepomôžeme cestovnému ruchu v roku 2021, tak už nemusíme pomáhať vôbec,“ upozornil pred časom na sociálnej sieti. (tasr)

Obce by mohli pokutovať porušenie zákazov zastavenia a státia vozidiel. Vyplýva to z návrhu novely zákona o cestnej premávke, ktorý do parlamentu predložili koaliční poslanci.

Predkladatelia v dôvodovej správe vysvetlili, že „v súčasnosti je možné správny delikt držiteľa vozidla, tzv. objektívna zodpovednosť, prejednať len vtedy, ak je zaznamenaný technickými prostriedkami, ktoré používa alebo využíva Policajný zbor.“

Obec tak nemá možnosť vyhotovovať dôkazy ani vydávať meritórne rozhodnutia v takýchto prípadoch.

Pri zmene legislatívy argumentujú, že mnoho obcí, najmä okresné a krajské mestá, začalo riešiť problematiku parkovania rezidentov a jasne stanovili pravidlá, pričom realizovali príslušné dopravné značenie. Nemajú však kompetencie na kontrolu rešpektovania týchto pravidiel formou objektívnej zodpovednosti.

„Z uvedeného dôvodu je potrebné, aby obec mala možnosť pokutovať držiteľa vozidla za porušenie jeho povinností, a tak zabezpečiť, aby pri prevádzkovaní jeho motorového vozidla boli dodržiavané pravidlá cestnej premávky spočívajúce v zákaze zastavenia alebo státia vozidiel v územnej pôsobnosti konkrétnej obce,“ tvrdia predkladatelia.

Účinnosť novely v prípade jej schválenia navrhujú od 1. mája 2021. (tasr)

Škody na vzdelaní sú dnes menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku majiteľov reštaurácií či fitnescentier

Aktuálne ekonomické škody sú citeľné, pri školách sa však podľa ekonóma Tomáša Hellebrandta najväčšie problémy ukážu v budúcnosti. „Keďže sú tieto škody aktuálne menej citeľné, záujmy detí sa strácajú v kriku o pomoc zo strany majiteľov reštaurácií, fitnescentier a iných prevádzok,“ hovorí v rozhovore.

Ján Budaj: Matovičove komunikačné chyby neškodia štátu a aj prezidentka polarizuje

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Predsedovia koaličných strán podľa Jána Budaja súhlasili so zákazom spaľovania zahraničného jadrového odpadu na Slovensku „Najradšej by som to ukončil ústavným zákonom,“ dodáva s tým, že môže byť pripravený do niekoľkých týždňov.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať