Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Fico prehral, návrh na presun zlata z Londýna neprešiel ani po štyroch pokusoch

Foto - TASR
Foto – TASR

Slovenské zlato zostáva vo Veľkej Británii. Parlament ani na tretí pokus a následne ani na štvrtý pokus neschválil Ficov návrh na presun zlata na Slovensko. Opäť nebol uznášaniaschopný. Danko pripustil, že bude možno zvolaná ďalšia schôdza, ale pre istotu všetkým zaželal všetko dobré. „Bolo mi cťou byť predsedom parlamentu,“ dodal.

Minúta po minúte

Zdieľať

Ani druhé hlasovanie o presune investičného zlata z Veľkej Británie nebolo úspešné, parlament opäť nebol uznášaniaschopný. Tretí pokus bude o 19.15 h. Ak sa nepodarí hlasovať ani vtedy, predseda parlamentu ponechá hlasovanie na zasadnutie riadnej schôdze, ak bude do volieb zvolaná.

Zdieľať

Parlament na prvý pokus neschválil uznesenie o presune investičného zlata späť na Slovensko. Parlament nebol uznášaniaschopný. Pokračovať bude o 18.50 h.

Zdieľať

Tému druhého dôchodkového piliera treba odpolitizovať. Dobré pravidlá a inštitúcie sú nástroj ako politikov udržať v zmysluplných mantineloch vo všetkých oblastiach verejnej politiky, odpovedá v Paneli expertov Štefan Kišš.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Je 15 rokov po zavedení druhého dôchodkového piliera čas nechať ho nezmenený alebo ho treba zrušiť, alebo ho treba zmeniť (ak zmeniť, tak ako)?

Štefan Kišš, riaditeľ Útvaru hodnota za peniaze MF SR

Dôchodky a zdravotníctvo sú dve najväčšie výdavkové položky. V našej čerstvej štúdii Rozpočet 2.0. – ako dostať slovenské verejné financie do prvej ligy sme ich zároveň pomenovali ako sektory, kde strácame najviac hodnoty. Lebo ich manažujeme zle, naprieč volebnými obdobiami.

Prvá výborná správa (v dôchodkovej téme) po dlhej dobe je, že dvaja z najlepších slovenských ekonómov sa chopili témy od podlahy a bez servítky nám ukazujú, o koľko sme pre to chudobnejší a ako prestať naše dôchodkové peniaze páliť hore komínom.

Pre časté a prudké pohyby sme prišli o miliardy. Na vine sú politici aj DSS – tvrdia autori. Súhlasím s nimi. Generálnou opravou môžeme svoje dôchodky z druhého piliera zvýšiť o 20 až 80 %.

Dôchodkový systém potrebuje v prvom rade stabilitu. Myslím si, že by sme ho mali stabilizovať ústavným zákonom. Jeden z autorov už raz ukázal, že sa to dá. Zákon o rozpočtovej zodpovednosti (dlhová brzda) sa osvedčil.

Ctíme si naše právo demokraticky si voliť svojich politikov. Ale nevidím dôvod, prečo túto tému neodpolitizovať. Dobré pravidlá a inštitúcie sú nástroj, ako politikov udržať v zmysluplných mantineloch vo všetkých oblastiach verejnej politiky. Navyše, odporúčania zo štúdie sú štandardom v najvyspelejších krajinách, v tomto prípade je najlepší príklad Nový Zéland.

Ale pridám, že podiel viny máme aj my, sporitelia. Je pochopiteľné, že nie každý občan sa vyzná v investovaní. Rovnako si všetci sami neopravíme auto ani nepostavíme dom, ale o stav sa zaujímame. Nízka miera záujmu o správu svojho majetku je však naozaj prekvapivá. Zvýšiť ju môžeme jasnou komunikáciou – napríklad výškou budúcich dôchodkov – a znížením administratívnych prekážok.

A potrebujeme, aby optimálnu stratégiu definoval niekto iný. Ctíme si však aj svoju slobodu. Ak chce niekto investovať ináč, nech má možnosť veľmi ľahko to urobiť (nezrozumiteľnosť a administratíva sú hlavnými ťahúňmi našej prokrastinácie). Ak však nechceme, aby pasivita znamenala chudobu, dlhopisy nemôžu byť základnou voľbou.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Metro finišuje s predajom hypermarketovej divízie Real

Metro exkluzívne rokuje o predaji divízie hypermarketov Real s konzorciom pod vedením realitnej investorskej firmy X+Bricks. Nemecký obchodník chce uzatvoriť súčasnú fázu rokovaní do konca januára.

V rámci dohody by konzorcium malo získať aj internetové stránky Real.de a 80 nehnuteľností, píše Reuters.

Naďalej plánuje prevádzkovať niektoré z vyše 270 obchodov Real. Väčšina z nich by mala byť predaná konkurentom, ako sú Kaufland, Edeka, Rewe či Tegut.

Nemecký koncern si neplánuje v Reale nechať žiadny podiel. Prípadnú dohodu budú musieť schváliť antimonopolné úrady.

Najväčším akcionárom Metra je skupina EPGC českého miliardára Daniela Křetínskeho a slovenského investora Patrika Tkáča.

Ako je na tom divízia Real:

  • roky bojuje so silnou konkurenciou na nemeckom trhu, kde dominujú diskonty Aldi a Lidl;
  • tlačí na ňu rast internetového predaja, ktorý ohrozuje hypermarkety aj na iných trhoch;
  • za 9 mesiacov fiškálneho roka jej porovnateľné tržby klesli o 0,8 percenta a Metro zaúčtovalo mimoriadne odpisy hodnoty divízie 385 miliónov eur.

Kto je kupec:

X+Bricks založil vlani Sascha Wilhelm, bývalý šéf realitnej firmy Corestate.

Špecializuje sa na investície do nehnuteľností spojených s predajom potravín, napríklad do supermarketov, diskontov a maloobchodných skladov.

Kto vypadol z hry:

Metro rokovalo o predaji Realu tiež s konzorciom na čele s firmou Redos Real Estate, rozhovory už nepokračujú.

Predaj skupine Redos kritizoval Křetínský, podľa ktorého ponúkala príliš nízku cenu.

Ponuka Redosu na rozdiel od X+Bricks počítala s tým, že Metro si v Reale ponechá určitý podiel.

Metro v skratke:

Metro má v 26 krajinách viac ako 770 veľkoobchodov Cash & Carry, ktoré zamestnávajú vyše 150-tisíc ľudí.

V uplynulom období sa zbavilo viacerých aktivít. Predalo napríklad obchodné domy Kaufhof, vyčlenilo skupinu Ceconomy zameranú na predaj spotrebnej elektroniky.

Na Slovensku Metro prevádzkuje 6 veľkoobchodných predajní s priľahlými čerpacími stanicami.

Zdieľať

Maloobchod je polroka v mínuse. Nepriaznivú sériu zrejme potiahne ďalej

Tržby v maloobchode v októbri klesli šiesty mesiac po sebe, v medziročnom porovnaní sa znížili o 3,3 percenta. Pokles výdavkov spotrebiteľov sa v posledných mesiacoch začal čoraz viac presúvať od potravín aj do nepotravinového segmentu.

V porovnaní so septembrom sa tržby maloobchodníkov, s výnimkou predaja motorových vozidiel a motocyklov, zvýšili o 0,4 percenta, informuje Štatistický úrad.

Čo vyplýva zo štatistík:

  • naďalej sa potvrdzuje, že pretrvávajúci rast miezd sa prejavuje skôr na raste úspor domácností ako na ich spotrebe, tvrdí analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák;
  • pokles tržieb vo väčšinou stabilnejšom potravinovom segmente sa posledné mesiace skôr zmierňoval, v nepotravinovom sa prehlboval;
  • klesajúce tržby v nepotravinovej časti maloobchodu majú plošný charakter (v októbri klesali vo všetkých jeho zložkách okrem trhovísk).

Nižšie tržby maloobchodníkov v októbri kompenzovali ostatné zložky spotreby. 

Tržby hotelov a reštaurácií sa zvýšili o vyše 20 percent aj vďaka stimulu rekreačných poukazov.

Dynamicky rastú tržby predajcov áut a autoservisov, vo októbri medziročne o 8,7 percenta.

Aký je výhľad:

Spomalenie európskych ekonomík sa pozvoľna začína prelievať aj do domácej spotreby.

„Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by slovenské domácnosti  našli odvahu opäť zvyšovať spotrebu,“ myslí si Koršňák.

Aj v najbližších mesiacoch by mal pokračovať medziročný prepad tržieb predajcov.

Zosilniť by ho mohol slabší efekt predvianočnej nákupnej sezóny.

Zdieľať

Vo Francúzsku má „štrajková kultúra“ silnú pozíciu. Krajina galského kohúta je na čele rebríčka štátov OECD podľa počtu štrajkových dní na tisíc obyvateľov. Povesť Francúzov potvrdzuje prebiehajúci veľký protest proti dôchodkovej reforme.

Do rozsiahleho štrajku vo Francúzsku dnes vstúpili zamestnanci štátnych železníc, mestských dopravných podnikov, aeroliniek Air France či vodiči kamiónov.

Nepracujú ani zamestnanci niektorých nemocníc, justície či hasiči.

Protesty skomplikovali dopravu najmä v okolí Paríža, do ulíc francúzskych miest vyšli tisícky ľudí, píše ČTK.

Francúzi protestujú proti reforme dôchodkového systému. Prezident Emmanuel Macron chce podrobnosti predstaviť v polovici decembra.

Podľa prieskumov so zmenami už v súčasnosti nesúhlasí takmer polovica obyvateľstva.

Cieľom reformy je zjednodušiť komplikovaný systém, ktorý sa skladá zo 42 rôznych dôchodkových plánov.

Zdieľať

Diaľničná známka s platnosťou 365 dní by mala stáť rovnako ako tá s platnosťou na kalendárny rok, teda 50 eur. Vyplýva to z návrhu nariadenia vlády, ktorý predložilo ministerstvo dopravy do medzirezortného pripomienkového konania. Účinnosť by mala byť od 1. februára 2020. (tasr)

Zdieľať

Jesenná revízia zahraničného obchodu nepriniesla zásadnú zmenu objemov exportu, importu ani salda. Najviac sa zmenili cezhraničné toky zemného plynu a vývozno-dovozné vzťahy so Spojeným kráľovstvom, dovoz z Ruska a vývoz do Maďarska, informuje Národná banka Slovenska.

Kým väčšina brexitových dopadových odhadov vychádzala z objemu slovenského exportu do Británie vo výške 4,5 mld. eur za rok 2017, po revízii je to o miliardu menej.

Import z Británie klesol na polovicu pôvodného objemu.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať