Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Približne milión občanov krajín Únie žijúcich v Británii už získalo povolenie žiť v krajine aj po brexite so zachovaním všetkých doterajších práv. Vyplýva to zo štatistiky, ktorú zverejnilo ministerstvo vnútra.

Najviac žiadostí podali Poliaci, Rumuni a Taliani. Slováci predstavujú s 19-tisíc žiadosťami úniový priemer.

V Británii podľa odhadov dlhodobo žijú tri milióny občanov ďalších krajín EÚ. (čtk)

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Košický župan zosmiešňuje U. S. Steel, komentuje ministerstvo hospodárstva návrh na odkúpenie fabriky za jedno euro.

Čo sa stalo: Košický župan Trnka neoficiálne ponúkol U. S. Steelu, že od nich odkúpi košické železiarne za symbolické euro.

Reakcia U. S. Steelu: Firma povedala, že reagovať bude iba v prípade, ak dostane oficiálnu ponuku.

Reakcia ministerstva hospodárstva: „Pre svoje osobné PR Rastislav Trnka zosmiešňuje jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku,“ uviedol v pondelok hovorca rezortu Maroš Stano.

„Je to absurdné a nezodpovedné voči serióznemu investorovi, ale predovšetkým voči tisícom zamestnancom fabriky a mal by zvážiť zotrvanie vo funkcii. Toto vyhlásenie nestojí za žiaden seriózny ani slušný komentár,“ dodal hovorca.

Reakcia vicepremiéra pre investície a informatizáciu Richarda Rašiho (Smer-SD): „Toto je cynický a nechutný prvoaprílový žart župana voči ľuďom, ktorí v U. S. Steele pracujú a žijú v neistote. Ako by mohla župa, ktorá nemá zdroje ani na financovanie svojich ciest, škôl a sociálnych zariadení, čo má v správe, zvládnuť vedenie jednej z najväčších slovenských fabrík?“

Ako to vysvetľuje košický župan: Podľa Trnku dočasným vstupom do podniku chce kraj predísť následkom negatívneho vývoja v závode, najmä prepúšťaniu ďalších zamestnancov. „Vzhľadom na predchádzajúcu diskusiu o investičnom dlhu a ekonomických problémoch, s ktorými U. S. Steel bojuje, sme vedeniu spoločnosti ponúkli pomocnú ruku. Aby sme predišli následným problémom a uchránili zamestnanosť v kraji, zatiaľ neoficiálne sme ponúkli odkúpenie závodu U. S. Steel Košice za obdobných podmienok ako v srbskom Smedereve, kde prešli oceliarne do rúk verejného sektora za jeden dolár,“ uviedol v pondelok predseda KSK.

Zdieľať

Saudská Arábia obnovila tri štvrtiny výpadku produkcie ropy

Saudská Arábia obnovila zhruba 75 percent ropnej produkcie, ku ktorej výpadku došlo po útokoch dronov na ropné zariadenia. K plnému objemu výroby by sa mala vrátiť začiatkom budúceho týždňa.

Denná produkcia z ropného poľa Churajs v súčasnosti presahuje 1,3 milióna barelov, v závode na spracovanie ropy v Búkjaku sa pohybuje na zhruba 3 miliónoch barelov, píše Reuters.

Po útoku na obe lokality, ktoré patria k najväčším ropným strediskám v Saudskej Arábii, sa produkcia ropy znížila o 5,7 milióna barelov. To predstavuje viac ako polovicu denného výtlaku.

Saudskoarabskí predstavitelia nedávno tvrdili, že produkcia ropy bude plne obnovená do konca septembra.

Zdieľať

Benzina sa na Slovensku rozširuje, preberá 7 čerpacích staníc od spoločnosti Fontee, koncentráciu schválil Protimonopolný úrad. Benzina, ktorá len nedávno otvorila prvú čerpačku v Malackách, patrí pod poľský koncern PKN Orlen, v Česku má vyše 400 púmp. Fontee vlastní Juraj Végh, ktorý v minulosti podnikal aj s O. Világim, šéfom Slovnaftu.

Zdieľať

Celý október bude na úseku diaľnice D1 Poprad východ – Beharovce najvyššia povolená rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. Ministerstvo dopravy chce takto zistiť, aké bude správanie vodičov. (tasr)

Zdieľať

Železničiarom rastú tržby, lebo ľudia uvažujú ekologicky

Železničnej spoločnosti Slovensko rastú tržby, lebo ľudia sa správajú ekologicky a v Bratislave sú zápchy. Zároveň železničiarom viac peňazí dáva aj štát. Najlepšie čísla dosiahli v lete, pretože sa viac cestuje vlakmi aj na dovolenky.

Minulý týždeň sa Železničná spoločnosť Slovensko pochválila, že v auguste dosiahla výnimočne dobré tržby. Prvýkrát boli vyššie ako pred zavedením bezplatnej prepravy v roku 2014.

Čo železničiarom pomohlo v biznise:

  • Štát im dal viac peňazí, aby posilnili vlaky. Viac vlakov prilákalo viac platiacich cestujúcich. Na rok 2019 im podľa zmluvy poskytol 226 miliónov eur, čo bolo o 28 miliónov (14 percent) viac ako v roku 2014. A objednal si takmer 33 miliónov vlakokilometrov, čo bol nárast o 4 milióny (12 percent).
  • Hustá premávka a zápchy v okolí Bratislavy, ale napríklad aj pod Strečnom pri Žiline zvyšujú popularitu vlakovej dopravy a podporujú tržby. Na silný bratislavský región myslela Železničná spoločnosť aj pri pridávaní vlakov v posledných rokoch.
  • Ľudia viac cestujú aj preto, že sa darí ekonomike.
  • Zároveň zmýšľajú ekologickejšie, preto viac využívajú ekologickú dopravu.
  • Pomáha aj štátna podpora domáceho cestovného ruchu cez rekreačné poukazy.
  • Železničná spoločnosť obnovila IC vlaky, čím vytlačila prémiové vlaky RegioJetu a prebrala jeho klientov.

Prečo je zvlášť zaujímavé leto:

Júl a august sú podľa hovorcu ZSSK Tomáša Kováča najsilnejšie mesiace.

Je menej ľudí, ktorí pravidelne dochádzajú do práce a do školy a využívajú zľavy alebo jazdia zadarmo.

Stúpa však počet platiacich cestujúcich, ktorí jazdia síce nepravidelne, ale bez zliav. Absolvujú aj dlhšie, čiže drahšie cesty. Železničiari okrem toho v lete nasadzujú posilnené turistické spoje, napríklad na Tatranskú elektrickú železnicu.

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Zdieľať

Rozpočtová rada v najnovšom odhade predpokladá spomalenie ekonomiky v tomto roku na 2,7 %. Očakávania ekonomického rastu sa zhoršili najmä vplyvom slabšieho externého dopytu. Slovenský export sa spomaľuje. „Priemyslu dochádza po prudkých rastoch dych.“

Neistota týkajúca sa vývoja ekonomiky sa prejavuje i vo volatilných investíciách a vo väčšom hromadení úspor domácností na úkor spotreby.

Okrem slabšieho dopytu a neistoty mohli mať vplyv na negatívnu dynamiku vývozu aj jednorazové faktory (odstávky v priemysle), preto nie je možné jednoznačne určiť, či bude výrazne negatívny trend pokračovať aj v najbližších mesiacoch.

Ministerstvo financií v septembrovej prognóze ráta so spomalením ekonomického rastu v tomto roku na 2,4 %.

Najnovšia prognóza rozpočtovej rady je tu.

Čím sa líši odhad rastu na rok 2019 podľa RRZ od prognózy makrovýboru pri ministerstve financií?

Viktor Novysedlák, riaditeľ kancelárie RRZ:  Naša krátkodobá prognóza využíva rýchlejšie dostupné indikátory o ekonomike a priamo odhaduje agregát HDP a nezávisle i zložky HDP. Prístup sa teda líši od detailnejších prognóz Výboru pre makroekonomické prognózy (VpMP) používaním prístupu zdola-nahor.

Avšak predpoklady, ktoré využíva VpMP pri odhade najpravdepodobnejšieho vývoja ekonomiky sú si veľmi podobné. Technický odhad však indikuje, že rast vývozu a dovozu bude pomalší, skôr bližšie k nule, než sú prognózy VpMP.

Odklad investícií a spotreby vplyvom neistôt bude u našich obchodných partnerov výraznejší a bude trvať zrejme dlhšie. Na druhej strane očakávame o niečo lepší vývoj domácej spotreby, najmä spotreby domácností z dôvodu vyšších disponibilných príjmov.

Zdieľať

CK Neckermann Slovakia momentálne nemá k dispozícii na rezerváciu zájazdy touroperátorov Thomas Cook ani Neckermann, predáva však produkty iných cestoviek. Thomas Cook Austria je podľa Finstat.sk vo firme Neckermann Slovakia 60-percentným spoločníkom.

Zdieľať

Slovenská asociácia cestovných kancelárií sa snaží zistiť, či a do akej miery sa krach CK Thomas Cook dotkol klientov zo Slovenska. Potvrdil to jej šéf Roman Berkes. Thomas Cook je aj spolumajiteľom CK Neckermann, ktorá pôsobí aj u nás.

Podľa Berkesa žiadna z veľkých cestoviek zo Slovenska, ktoré sú členmi asociácie, od Thomasa Cooka priamo zájazdy nekupovala, pretože majú vlastné produkty.

CK Neckermann, ktorá tu pôsobí, má aj svoje vlastné produkty a nakupuje aj pobyty od touroperátorov v Rakúsku či Nemecku. Podľa toho, čie produkty Neckermann kupuje, sa odlišuje aj poistenie proti insolventnosti, ktoré má uzatvorené – pri zahraničných zájazdoch môžu byť klienti proti krachu poistení v zahraničí, pri zájazdoch z vlastnej ponuky Neckermanna zase na Slovensku.

Čo sa týka zájazdov, ktoré Neckermann nakupuje od CK Thomas Cook v Rakúsku, mali by byť pre prípad insolventnosti poistené do sumy 21, 9 milióna eur. Takú sumu poistenia proti úpadku uvádza Neckermann na svojom webe, pričom poistenie platí do konca tohto roka.

V Česku prestala CK Neckermann, ktorá je súčasťou britskej CK Thomas Cook, do odvolania predávať nové zájazdy. ČTK to povedal podpredseda Asociácie cestovných kancelárií ČR Jan Papež. CK Neckermann sa podľa neho postará o českých klientov, ktorí už na zájazdoch sú alebo si ich kúpili.

Zdieľať

Nemecký letecký prepravca Condor napriek krachu britskej materskej spoločnosti Thomas Cook pokračuje v prevádzke. Firma požiadala nemeckú vládu o preklenovací úver. Condor prevádzkuje okolo 40 lietadiel. 

Zadlžená cestovná kancelária Thomas Cook dnes oznámila, že vstúpila do nútenej likvidácie po krachu rokovaní o záchrane.

S firmou je teraz na dovolenke okolo 600-tisíc ľudí, podľa DPA je medzi nimi zhruba 140-tisíc  Nemcov. (čtk)

Zdieľať

Audítorka Renáta Bláhová kritizuje nízku úroveň recyklovania: „Je dobré, že na Slovensku utlmujeme ťažbu uhlia, ale je hanba, ako sme na jednej strane dovolili rúbať naše lesy a na druhej sa nikto nezaujímal o to, ako biedne triedime a recyklujeme odpad.“ 

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázky:

Čo konkrétne by mala podľa vás slovenská vláda a iné inštitúcie urobiť v reakcii na klimatickú zmenu? Do akej miery sa podľa vás môže Slovensko v tejto téme spoľahnúť na politiku Európskej komisie? Alebo by sme mali mať vlastnú stratégiu premeny priemyselnej výroby, dopravy a spotreby?

Renáta Bláhová, daňová poradkyňa BMB Partners a prezidentka The International Fiscal Association na Slovensku: 

Ochrana planéty je veľmi emotívna téma a prináša veľa paradoxov. Slovensko by určite malo v základnej stratégii rešpektovať stratégiu EK, aj keď nie všetky jej opatrenia sú racionálne.

Je dobré, že na Slovensku utlmujeme ťažbu uhlia, ale je hanba, ako sme na jednej strane dovolili rúbať naše lesy a na druhej sa nikto nezaujímal o to, ako biedne triedime a recyklujeme odpad. Tam si naša vláda za posledné desaťročie svoje základné povinnosti voči planéte neplnila. Napriek tomu, že motivovať ľudí recyklovať je určite jednoduchšie aj lacnejšie ako poskytovať im daňové a dotačné stimuly na kúpu elektrických áut.

Na druhej strane si myslím, že veľa aktivít za záchranu planéty je iracionálnych. Smutne zábavný sa mne napríklad javí aj posledný nápad tímu Grety Thunbergovej, ktorej inak veľmi držím palce. Táto sympatická, svetu známa 16-ročná dievčina bola presvedčená, že keď pocestuje do New Yorku plachetnicou, a nie lietadlom, ušetrí emisie CO2 a pôjde dobrým príkladom.

Jej tím však pozabudol na to, že kým lietadlom by cestovala sama, na plavbe dlhej 2500 námorných míľ ju musia sprevádzať dvaja profesionálni skipperi, ktorí sa budú musieť do Európy vrátiť lietadlom. V skutočnosti sa teda emisií na jej cestu spotrebuje dvojnásobok, ako keby Greta letela do Ameriky sama.

Obdobných paradoxov je pri diskusiách o klimatickej politike veľa. Navyše vedecké analýzy prínosu rôznych opatrení často absentujú. Hľadať zlatú strednú cestu bude ťažké, ale treba sa o to neustále pokúšať. Dôležité je, aby ľuďom na našej planéte záležalo.

Čítajte aj ostatné odpovede členov Panela expertov Denníka E.