Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Počet občanov z krajín EÚ, ktorí sa sťahujú do Británie, vytrvalo klesá. Najväčší odliv nastal v uplynulom roku u ľudí z nových krajín Únie, ku ktorým patrí aj Slovensko.Podľa nových údajov v Británii medzi marcom 2018 a marcom 2019 pribudlo 59-tisíc ľudí z iných krajín EÚ, čo je najmenej od roku 2013.

Podľa štatistikov možno pokles migrácie z krajín EÚ pričítať plánovanému odchodu Británie z EÚ, o ktorom krajina rozhodla v referende v roku 2016.

Pred plebiscitom – medzi marcom 2014 a marcom 2015 – v Británii pribudlo 219-tisíc občanov EÚ, teraz počet poklesol o dve tretiny.

Vôbec najvýraznejšie pritom o život v Británii stratili záujem občania z ôsmich krajín EÚ, ktoré do únie vstúpili v roku 2004, teda zo Slovenska, Česka, Slovinska, Poľska, Maďarska, Litvy, Lotyšska a Estónska. Počet občanov týchto krajín, ktorí z Británie v uplynulom roku odišli, bol o 7000 vyšší ako tých, ktorí sa tam za toto obdobie prisťahovali.

Financial Times v tejto súvislosti citoval Juliu Onslowovú-Coleovú z právnickej firmy Fragomen, podľa ktorej je pokles ľudí prichádzajúcich z krajín strednej a východnej Európy „znepokojujúcim trendom“. Práve občania týchto krajín totiž tvoria podstatnú časť pracovníkov v sektoroch ako je reštauračný biznis, stavebníctvo či zdravotníctvo.

Čistá migrácia do Británie, čo je údaj, ktorý označuje rozdiel medzi počtom ľudí, ktorí sa novo prisťahovali, a počtom ľudí, ktorí naopak z Británie odišli, sa celkovo znížila o 12 percent. V Británii pribudlo 226-tisíc ľudí odinakiaľ, ale zatiaľ čo počet ľudí pôvodom z krajín EÚ sa znižuje, zvyšuje sa počet novo prichádzajúcich zo štátov mimo EÚ. Tých bolo za rok do tohtoročného marca 238-tisíc, ešte v roku 2016 to bolo 193-tisíc. (čtk, ft)

Dnes na DennikE.sk

  • Mýto: Autodopravcovia z UNAS obnovili blokády hraničných priechodov
  • Financie: Lemikon opäť žaluje Tipos o 33 miliónov eur (Pravda)
  • Dane: Piatok je posledný deň na zaplatenie dane z motorových vozidiel
  • Panel expertov: Je Slovensko ohrozené robotizáciou?
  • Ekonomický newsfilter: Už je skoro isté, že diaľničný násyp s azbestom treba rozobrať

Minúta po minúte

Zdieľať

Brazílsky protimonopolný úrad schválil Boeingu prevzatie kontroly v divízii komerčných lietadiel konkurenta Embraer. Transakciu v hodnote 4,2 miliardy dolárov by mala do konca apríla posúdiť ešte Európska komisia.

Divízia brazílskeho Embraeru vyrába tryskové osobné lietadlá s kapacitou 70 až 150 miest. Boeing v nej podľa dohody získa 80-percentný podiel.

Bude tak priamo konkurovať lietadlám A220, ktorých výrobu prevzal rival Airbus od kanadskej firmy Bombardier, píše Reuters.

Ako postupuje Európska komisia:

Brusel vlani na jeseň začal hĺbkové vyšetrovanie transakcie Boeing – Embraer. Chce zabezpečiť, aby neobmedzila hospodársku súťaž a nezvýšila ceny.

Obáva sa, že Embraer prestane fungovať ako tretí najväčší hráč vo výrobe komerčných lietadiel a konkurenti z Číny, Japonska a Ruska ho nebudú schopní v najbližších 5 až 10 rokoch nahradiť.

Zdieľať

Robotizácia môže mať vážnejší dosah na informatiku či „supportné“ centrá, než  na slovenské automobilky, myslí si IT špecialista Miroslav Pikus. „Počítač už vie hravo spravovať servery aj účtovať, ale kým karosérie zvárajú roboty aj u nás už dávno, uchopiť mäkšie časti auta majú údajne problém,“ píše v Paneli expertov.

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Miroslav Pikus, IT špecialista

Ak žijete prácou alebo vás práca len živí, oboje môže byť v budúcnosti problém. Umelá inteligencia už prekonala ľudí v rozpoznávaní obrazu, ľudskej reči, obchodovaní na burze, aj predpovedaní zemetrasení. Roboty už lepšie zvárajú aj doja kravy.

Zároveň však tá štúdia OECD, ktorá stavia Slovensko na prvú priečku v ohrození, silne zjednodušuje, keď vyzdvihuje ohrozenie „nízkokvalifikovaných“ povolaní. Schopnosť automatov vykonať tú či onú prácu totiž nesúvisí s tým, ako sa ju musí učiť človek.

Niekedy je to priam naopak. Robot skôr nahradí lekára než sestričku, prv astronóma než kominára a maséra možno nikdy. To preto, lebo roboty majú stále problém s pohybom v zložitom priestore, novými situáciami či komunikáciou s ľuďmi a v niektorých povolaniach budeme z rôznych citových či nostalgických dôvodov uprednostňovať ľudí azda navždy.

Inokedy príde zmena nepriamo, napríklad málokto bude možno ochotný otvoriť ústa robotickému zubárovi, ale ak počítač vynájde dokonalú zubnú pastu a zmizne zubný kaz, zubárov ubudne. Predpovedať dosah na jednotlivé povolania či sektory ekonomiky je preto skôr nemožné.

U nás sa pokojne môže stať, že bude mať robotizácia v dohľadnej dobe vážnejší dosah na informatiku či „supportné“ centrá, než napríklad na automobilky. To preto, lebo počítač už vie hravo spravovať servery aj účtovať, ale kým karosérie zvárajú roboty aj u nás už dávno, uchopiť mäkšie časti auta majú údajne problém.

Isté je to, že sa budeme musieť celý život priebežne doučovať. Bremeno vzdelávania nebude len na štáte, ale aj na firmách a jednotlivcoch. Každý by mal chcieť byť digitálne gramotný.

Práve v tom môže tkvieť rozdielny dosah digitalizácie na mužov a ženy. Podľa Eurostatu je naše deväťpercentné zastúpenie žien v informatike úplne najnižšie v rámci EÚ. Kultúrny stereotyp, že sa dievčatám nepatrí hrať s technologickými hračkami, bude mať na ne neblahý dosah.

Nečítal som program Smeru, ale zdaňovanie robotov nie je hlúposť. Hovorí o tom napríklad Bill Gates, i keď v inom, dlhodobom horizonte. Ak raz budú produkty a služby vytvárať roboty akoby zadarmo, naozaj môže byť nutné zmeniť to, ako zdaňujeme výrobu a hodnotíme ľudskú prácu.

Nateraz je dôležitejšie podporiť vzdelávanie. Inšpirovať sa môžeme napríklad rozsiahlou iniciatívou „Elementy AI“ vo Fínsku. Štátom vytvorené online kurzy o umelej inteligencii tam absolvovalo už 340-tisíc ľudí.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Boeing si zabezpečil prísľub pôžičky od viac ako desiatky bánk v celkovej hodnote vyše 12 miliárd dolárov. Reaguje tak na silnejúce tlaky, ktorým čelí pre problémy s lietadlami 737 Max.

Firma sa pôvodne snažila získať pôžičku 10 miliárd dolárov. Prísľub vyššej sumy je dôkazom dôvery veriteľov, píše CNBC.

Prevádzka lietadiel 737 Max bola prerušená vlani v marci po dvoch tragických nehodách, pri ktorých zahynulo celkovo 346 ľudí.

Analytici odhadujú, že Boeing pre odstavenie lietadiel prichádza mesačne zhruba o jednu miliardu dolárov.

Očakáva sa, že podrobnosti o finančnej stratégii firma predstaví tento týždeň pri zverejnení hospodárskych výsledkov.

Boeing počíta s návratom 737 Max do prevádzky do polovice tohto roka.

Zdieľať

Jaroslav Haščák by chcel vyzerať ako normálny podnikateľ, ale nie je

Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N - Tomáš Benedikovič
Jaroslav Haščák počas prestávky súdneho pojednávania. Foto N – Tomáš Benedikovič

Šéf Penty Jaroslav Haščák chápe Gorilu ako svoje nespravodlivé poníženie. Nedochádza mu, že ponížení ňou boli najmä všetci ostatní ľudia, píše Konštantín Čikovský. „Mal by sa im ospravedlniť, a nie skúšať ich zmanipulovať tak, aby za obeť považovali jeho.“

Zdieľať

Ekonomický newsfilter: Už je skoro isté, že diaľničný násyp s azbestom treba rozobrať +

  • Samsung sa ocitol v bode zlomu. Prepúšťa, ale dúfa v novú výrobu
  • Zhodnocovanie Tesly pokračuje, dostala sa už na úroveň VW
  • Lidl po pol roku zatvoril svoj pokus o outlet
Zdieľať

V stredu sa stretnú vedenia Banskobystrického kraja a SAD Zvolen a je šanca, že sa definitívne vyrieši problém s prímestskou autobusovou dopravou. Uviedol to podpredseda kraja Ondrej Lunter.

Prímestská autobusová doprava počas víkendu nepremávala v deviatich okresoch kraja po tom, čo sa obe strany v piatok nedohodli ohľadne financovania prímestských spojov.

Podpredseda Lunter na pondelňajšom rokovaní zastupiteľstva kraja vysvetlil poslancom dôvody sporu, ktorými sú tzv. Kotlebove dodatky k zmluvám s dopravcami. Kraj zdôraznil, že nemal inú možnosť, ako ich platnosť spochybniť na súde. Existovalo dôvodné podozrenie, ktorému dal za pravdu aj Okresný súd vo Zvolene, že dodatky, uzavreté na päť rokov, sú v rozpore s európskym právom. Bez verejnej súťaže je totiž možné uzavrieť podobnú zmluvu len na dva roky, čo dopravcovi aj ponúkli, ale on to odmietol. K tomu sa pridali ekonomické požiadavky.

Autobusy v pondelok vyšli na cesty v kraji tak, ako sú ľudia zvyknutí. Je to však len dočasné riešenie, zmluvy totiž počas víkendu uzavreli primátori a starostovia priamo so SAD Zvolen.

Podľa Ondreja Luntera je to riešenie na štyri – päť dní, keďže bez verejného obstarávania môžu samosprávy objednať služby len do výšky 70-tisíc eur. Po prepočítaní na počet kilometrov a sumu 1,45 eura na kilometer je kríza zažehnaná najdlhšie do konca pracovného týždňa. Kraj náklady samosprávam preplatí.

„V stredu nás čakajú rokovania s dopravcom a sme radi, že si opäť sadneme za rokovací stôl. Našou povinnosťou je obhajovať zákonnosť a ak je niečo v rozpore so zákonom, musíme konať. Zároveň nemôžeme predpokladať, že druhá strana začne využívať svoje monopolné postavenie. Najväčšou lekciou tejto krízy je, že na Slovensku máme zákony, ktoré musia byť opravené a inštitúcie, ktoré musia byť posilnené. Toto sa v demokratickej spoločnosti nemôže stať,“ reagoval pre médiá Lunter.

„Doručili sme druhej strane informáciu o tom, že všetky ekonomické požiadavky, na ktorých sme sa dohodli a ktoré sú odôvodnené, boli naplnené. Zajtra budú peniaze na účte druhej strany. Budeme sa rozprávať o tom, ako natrvalo vyriešiť túto situáciu a ako sa k sebe navzájom správať do momentu, kým budú právoplatné rozsudky a kým prijmeme novú dohodu,“ konštatoval podpredseda kraja.

Viac k téme: Buď sa SAD-ka dohodne, alebo dostane príkaz. Lunterov advokát vidí tri scenáre

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska v utorok od 8. hodiny obnoví po dvoch týždňoch blokády hraničných priechodov s Českom, Poľskom a Maďarskom. UNAS o tom informovala s tým, že vláda odmietla akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo.

UNAS zdôraznila, že neobmedzí osobnú dopravu a dopravcovia v prípade potreby okamžite vytvoria zákonnú „záchranársku uličku“. „Prosíme spoluobčanov o pochopenie a podporu,“ uvádza únia.

UNAS očakávala od ministerstva dopravy do pondelka 16:00 odpoveď na návrhy zliav na mýte a od ministerstva financií spracovanie predloženého návrhu na zmenu dane z motorových vozidiel. Únia podotkla, že v opačnom prípade hrozí štrajk.

UNAS sa zároveň na nedeľňajšom mimoriadnom zasadnutí valného zhromaždenia rozhodla ukončiť akúkoľvek spoluprácu so Združením cestných dopravcov Česmad Slovakia. „Únia sa dištancuje od akýchkoľvek vyhlásení a podpisov zmlúv s ministerstvom financií a dopravy, ktoré odsúhlasil a podpísal Česmad Slovakia. Od dnešného dňa jedná Únia autodopravcov Slovenska samostatne,“ uviedli dopravcovia v reakcii na postoj zástupcov Česmadu.

Česmad v stredu prijal návrh rezortu financií na úpravu dane z motorových vozidiel. Ten spočíva v zrušení malusov na vozidlá, ktoré majú viac ako 13 rokov. Aj autá, ktoré sú najstaršieho dáta, by tak mali mať minimálne nárok na 20-percentnú zľavu. Združenie je zároveň pripravené prijať návrh rezortu dopravy na zľavy zo sadzieb mýta od prvého kilometra. Na konci roka by sa malo spočítať, do ktorej zľavy kamión patrí, a podľa toho sa spätne aplikuje zľava od prvého kilometra. UNAS sa k týmto návrhom postavila odmietavo a predložila vlastné.

„Ministerstvo financií aktuálne kvantifikuje dosahy návrhu, ktorý rezortu predložilo združenie UNAS, a v ktorom autodopravcovia navrhli úplne nový systém výpočtu dane z motorových vozidiel,“ uviedla hovorkyňa ministerstva s tým, že aj rezort dopravy prepočítava a vyhodnocuje posledný doručený návrh UNAS.

„Je dôležité pripomenúť, že nie je dôvod vyvíjať nátlak a prijať extrémne rýchlo unáhlené riešenie v priebehu niekoľkých hodín či dní. Daň z motorových vozidiel za rok 2020 bude splatná koncom januára 2021 a rovnako tak zľavy z mýta je možné uplatniť až od začiatku júla tohto roka,“ upozornila hovorkyňa. Na nájdenie optimálneho riešenia je podľa nej dostatok času. (tasr)

Zdieľať

Vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier varoval, že po 1. januári 2021 hrozí riziko „brutálneho“ prerušenia obchodných vzťahov medzi Britániou a EÚ, ak sa obom stranám dovtedy nepodarí dosiahnuť pobrexitovú dohodu o vzájomných vzťahoch.

„Prvá fáza je dokončená. Musíme začať odznova,“ vyhlásil Barnier v Dubline po rokovaniach s írskym premiérom Leom Varadkarom, len štyri dni pred oficiálnym dňom odchodu Británie z EÚ. Počas spoločnej tlačovej konferencie spresnil, že ak sa do konca tohto roka nepodarí dospieť k dohode o budúcich vzťahoch s Britániou, tak sa obe strany ocitnú na pokraji priepasti, najmä pokiaľ pôjde o obchod.

Pri neexistencii dohody o budúcej podobe obchodovania sa hospodárske vzťahy medzi Bruselom a Londýnom od 1. januára 2021 začnú riadiť oveľa menej výhodnými pravidlami Svetovej obchodnej organizácie, ktoré stanovujú colné tarify na tovary. (afp, tasr)

Zdieľať

India obnovila plán predaja leteckej spoločnosti Air India, výťažok chce použiť na zvýšenie príjmov rozpočtu. Nového majiteľa hľadá pre celé aerolinky, v roku 2018 sa do tendra na väčšinový podiel neprihlásil žiadny záujemca.

Podľa zverejnených dokumentov majú uchádzači vyjadriť predbežný záujem do 17. marca, informuje Reuters.

Podmienkou vlády je, aby faktická kontrola nad aerolinkami zostala niekomu z Indie. Prípadný záujemca bude musieť prevziať tiež dlh 3,3 miliardy dolárov.

Získa aj 100-percentný podiel v nízkonákladovej dcére Air India Express a polovicu vo firme AISATS, ktorá poskytuje nákladné a pozemné odbavovacie služby na veľkých indických letiskách.

Záujem o Air India už údajne prejavil indický konglomerát Hinduja Group a americký fond Interups.

Prečo predaj už raz nevyšiel:

  • vláda sa pokúsila predať v Air India 76 % a zbaviť sa dlhu 5,1 miliardy dolárov,
  • počiatočný záujem prejavili aerolinky IndiGo a Jet Airways, po zverejnení podrobnejších podmienok sa stiahli (nový majiteľ napríklad nesmel prepúšťať),
  • proti predaju protestovali zamestnanci – aerolinky majú 9400 stálych a 3600 zmluvných zamestnancov na dobu určitú.

Air India vlani prepravili 18,4 milióna domácich pasažierov, píše agentúra AP.

Problémy štátnych aeroliniek súvisia s byrokratickým manažmentom a zasahovaním politikov, na ich úkor rastie trhový podiel súkromných nízkonákladových leteckých spoločností.

Air India drží nad vodou 10-ročný záchranný úver 4,2 miliardy dolárov, ktoré získali od štátu v roku 2012.

Zdieľať

Opatrne s alarmistickými komentármi k ohrozeniu Slovenska automatizáciou, hovorí odborník na trh práce Martin Kahanec. Kto by štúdiu OECD podľa neho dočítal do konca, pri hodnotení dosahov na zamestnanosť by bol veľmi opatrný.

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Automatizácia a robotizácia pomáhajú pri výkone mnohých úloh na pracovisku, čím zvyšujú produktivitu, kvalitu komodít a služieb a podporujú inovácie.

Mnoho alarmistických komentárov sa však objavilo po zverejnení štúdie OECD z roku 2016, ktorá zaradila Slovensko medzi krajiny s jedným z najvyšších percent pracujúcich s vysokým rizikom automatizácie. Menej komentátorov si tú štúdiu prečítalo až do konca.

V poslednom odseku by sa totiž dozvedeli, že pri interpretácii týchto výsledkov a hodnotení možných dosahov na zamestnanosť je potrebné byť veľmi opatrný, lebo:

  • Štúdia je o technologickej možnosti automatizácie, nie o tom, či tie technológie budú aj skutočne implementované takým spôsobom.
  • Dosahy na zamestnanosť budú závisieť od toho, či a ako sa zamestnanci novým technológiám prispôsobia (a oni sa do určitej miery prispôsobia). Toto štúdia nezohľadňuje.
  • Štúdia zohľadňuje len efekty na existujúce pracovné miesta a nie to, že nové technológie vytvoria aj nové pracovné miesta a celé povolania.
  • Tiež nie je zohľadnené to, že nové technológie zvýšia produktivitu práce a následne príjmy obyvateľstva, čo môže zvýšiť dopyt po existujúcich, ale aj úplne nových tovaroch a službách a následne posilniť dopyt po pracovnej sile.

Pravdupovediac, každý so základmi ekonómie by mal byť voči alarmistickému vnímaniu dosahov robotizácie a automatizácie skeptický. David Ricardo už v roku 1817 vydal knihu O princípoch politickej ekonómie a zdaňovania, v ktorej predstavil princíp komparatívnej výhody.

Podľa princípu komparatívnej výhody ľudia o prácu neprídu, ale budú sa špecializovať na úlohy, ktoré roboty zvládajú ťažšie. Napríklad nerutinné, kreatívne zamestnania alebo také, ktoré vyžadujú komplexné kognitívne, sociálne alebo emočné zručnosti a schopnosti.

Sú však určité veľmi významné dosahy automatizácie a robotizácie, ktoré si vyžadujú systematické a robustné verejné politiky a riešenia.

Nové technológie prichádzajú tak rýchlo, že sa na ne zamestnanci, zamestnávatelia, školy a vlády nestíhajú dostatočne rýchlo adaptovať.

Zvyšujú nerovnosť na trhu práce tým, že nahrádzajú najmä pracovné miesta v priemerne komplexných povolaniach a zvyšujú relatívny dopyt po vysoko- a nízkokvalifikovaných pracovníkoch.

Tieto technológie tiež zvyšujú rôznorodosť úloh a umožňujú decentralizáciu vo vysokokvalifikovaných povolaniach, čím ich robia viac motivujúcimi. Opak platí pre povolania vyžadujúce strednú úroveň kvalifikácie.

Preto je kľúčové implementovať účinné opatrenia tak, aby sme zabezpečili vzdelávanie a prípravu na povolanie nových pracovníkov s ohľadom na meniace sa požiadavky trhu práce, celoživotné vzdelávanie, adaptáciu a prípadné preškolenie súčasných pracovníkov na nové technológie, ako aj udržanie a posilnenie inkluzívnej a sociálne spravodlivej spoločnosti.

Digitálne technológie a umelá inteligencia tiež prinášajú úplne nové spôsoby zberu, spravovania, použitia a šírenia informácií. To vyvoláva urgentnú potrebu premyslenou reguláciou a legislatívnym rámcom chrániť súkromie občanov a bezpečnosť dát.

No a pikoška na záver: veľa ľudí sa obáva, že ich robot nahradí na pracovisku. Lenže ono je to vážnejšie. Robot ich totiž môže nahradiť aj v sociálnych a partnerských vzťahoch. O tom možno nabudúce.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať