Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Slovensko chce podľa vzoru Francúzska v reakcii na situáciu v Amazónii tiež blokovať obchodnú dohodu s krajinami Južnej Ameriky. Ministerstvo pôdohospodárstva tiež pripomína potravinové škandály a nízke štandardy kvality potravín.

Celé stanovisko bez úprav:

Ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná (SNS) je pripravená na Rade EÚ pre poľnohospodárstvo a rybolov blokovať uzatvorenie obchodnej dohody s krajinami Južnej Ameriky (Mercosur). Dôvodom sú potravinové škandály v minulosti, nízke štandardy v oblasti kvality a bezpečnosti potravín, ale najmä devastovanie Amazonského pralesa.

„To, ako sa v poslednej dobe správa Brazília k amazonskému pralesu je neakceptovateľné. Európska únia musí využiť všetky dostupné formy ako donútiť Brazíliu zmeniť svoj prístup. Jednou z možností je ekonomický tlak. Mali by sme prestať dovážať poľnohospodárske produkty a potraviny, ktoré sú dorábané pri nerešpektovaní európskych ekologických štandardov a menej prísnych životných podmienok chovu zvierat, takzvaného welfare zvierat. Ušetríme tak množstvo emisií CO2, ktoré vznikajú pri dovoze potravín cez pol sveta,“ vysvetlila Gabriela Matečná, podpredsedníčka vlády a ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.

Čoraz intenzívnejšie klčovanie, vypaľovanie a odstraňovanie Amazonského pralesa sa podľa Matečnej významnou mierou podieľa na globálnej zmene klímy. V posledných týždňoch ubúdajú lesy v Brazílii aj kvôli rozsiahlym požiarom. „Je nevyhnutné zastaviť úbytok lesov kvôli poľnohospodárskej produkcii. Lesy majú zostať lesmi a v prípade potreby ekologického materiálu, ktorým je drevo, majú byť znovu vysádzané na rovnako veľkých plochách. Lesy nemôžu byť zaberané natrvalo,“ uviedla podpredsedníčka vlády.

Gabriela Matečná pripomenula, že Brazília mala v minulosti problém aj s kvalitou a bezpečnosťou potravín. V roku 2017 prepukol škandál s pokazeným brazílskym kuracím mäsom z roku 2017, ktoré zasiahlo spotrebiteľov celej Európskej únie. Štátna veterinárna a potravinová správa SR vtedy plošne dovoz brazílskeho mäsa zakázala.

Šéfka slovenského agrorezortu už v roku 2016 hlasovala proti uzatvoreniu obchodnej dohody s krajinami Južnej Ameriky združených v organizácii Mercosur a je pripravená blokovať účinnosť tejto dohody opätovne. Diskusia o obchodnej dohode medzi Európskou úniou a združením Mercosur prebiehala 20 rokov. K politickej dohode dospeli obe strany až v júni tohto roku. Podstatou dohody je zásadné zníženie existujúcich vysokých colných sadzieb. Clá majú byť postupne eliminované na 93% colných položiek týkajúcich sa vývozu agropotravinárskych výrobkov z EÚ. Na druhej strane, EÚ má liberalizovať 82% poľnohospodárskych dovozov z krajín Mercosur.

„Európska únia požaduje od slovenských a európskych farmárov, aby používali menej chemikálií, držali zvieratá v čo najlepších podmienkach a viac chránili krajinu. Na druhej strane uzatvára zmluvy s krajinami, ktoré nerešpektujú požiadavky na ochranu životného prostredia. EÚ tak vlastne vytvára nekalú konkurenciu svojim poľnohospodárom a potravinárom produktami s nižšími nárokmi na kvalitu, bezpečnosť i podmienky držania hospodárskych zvierat. S takýmto prístupom Slovenská národná strana nemôže súhlasiť,“ uzatvorila Matečná.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

  • Nezamestnanosť: Hromadných výpovedí bolo v máji prekvapujúco menej
  • Železnice: Súťaž o trať Bratislava - Komárno sa zopakuje
  • Slovenská pošta: Novým predsedom predstavenstva je Martin Ľupták
  • Financie: Schodok štátneho rozpočtu v máji opäť výraznejšie stúpol a prekročil hodnotu plánovanú na celý rok
  • Ekonomický newsfilter: Vláda má tento týždeň zvýšiť kurzarbeit. Podniky chcú na zamestnanca aspoň 1 200 eur
  • Autá: Predaj vo Francúzsku v máji klesol medziročne o polovicu na vyše 96-tisíc
  • Pomoc: Čo zatiaľ vieme o preplácaní nájmov za zatvorené prevádzky
  • Radíme: Ako odmietnuť odklad dovolenky a kedy sa dajú získať peniaze

Minúta po minúte

Zdieľať

Súd nevzal do väzby vrcholového manažéra D4R7 Construction Michaela Heerdta, ktorého polícia obvinila z ohrozovania a poškodzovania životného prostredia.

„OS Bratislava III nevyhovel návrhu prokurátora Krajskej prokuratúry (KP) v Bratislave na vzatie do väzby obvineného Michaela H. a prepustil ho zo zadržania na slobodu. Súd prijal písomný sľub obvineného a nahradil väzbu dohľadom probačného a mediačného úradníka s nasledovnými obmedzeniami: zákaz vycestovať do zahraničia, po druhé, jedenkrát týždenne hlásiť sa u probačného a mediačného úradníka,“ objasnil ďalej hovorca.

Adamčiak dodal, že uznesenie nie je právoplatné. Prokurátor KP podal sťažnosť a obvinenému plynie lehota na prípadné podanie sťažnosti. KS v Bratislave bude o sťažnosti rozhodovať budúci pondelok.

Generálneho riaditeľa D4R7 Construction Michaela Heerdta polícia zadržala v piatok počas akcie Konateľ. Ďalší obvinený, občan Španielska, sa podľa polície už dlhšie nezdržiava na Slovensku, budú preto voči nemu uplatnené opatrenia v rámci medzinárodných dohôd v oblasti trestného práva. (tasr)

Zdieľať

Zynga kupuje tureckého producenta hier pre mobilné prístroje Peak za 1,8 mld. USD. Ide o doteraz najväčšiu akvizíciu amerického výrobcu počítačových hier, zvýši mu počet denných používateľov o 60 %. Zynga stojí napríklad za hrou FarmVille.

Dohoda prichádza v čase zvýšeného záujmu o hranie hier, ktorý podporili karanténne opatrenia súvisiace s koronavírusom a obmedzenia ďalších zábavných aktivít. Dokončená by mala byť v 3. štvrťroku.

Šéf Zyngy Frank Gibeau očakáva, že akvizícia zvýši priemerný počet aktívnych hráčov hier firmy o vyše 60 percent vďaka zahraničnej expanzii. Transakcia je tiež dôležitá pre rast jej tržieb a ziskovosť.

Spoločnosť Peak bola založená v roku 2010 v Istanbule. Patrí medzi takzvané technologické jednorožce, teda začínajúce súkromné IT firmy s hodnotou nad 1 miliardu dolárov. Z jej produkcie pochádza obľúbená hra Made in Istanbul. (bloomberg, reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecko pripravuje nový balík fiškálnych stimulov v hodnote 75 až 80 miliárd eur na podporu ekonomiky zasiahnutej koronakrízou. Peniaze majú ísť nad rámec marcového záchranného plánu za 750 miliárd eur.

Podľa Bild am Sonntag by väčšinu financií v ďalšom stimulačnom balíku mala vyčleniť vláda kancelárky Angely Merkelovej, doplnia ju jednotlivé spolkové krajiny. Podporný program má byť predstavený tento týždeň.

Na čo by mohlo dať Nemecko peniaze:

  • zníženie daní,
  • peňažná podpora rodinám,
  • dodatočné financie pre malé firmy,
  • odpustenie dlhov pre obce,
  • dotácie na automobilový priemysel.

Šéf nemeckého parlamentu Wolfgang Schäuble vyzval kabinet, aby stimulmi podporil politiku v oblasti klímy, digitalizáciu a inovácie. Dotácie na kúpu nového auta, ktoré už ohlásilo napríklad Francúzsko, považuje za niečo „nepredstaviteľné“.

Predseda Asociácie nemeckých strojárskych firiem VDMA Carl Martin Welcker nedeľníku FAS povedal, že stimuly na nové vozidlá by „diskriminovali iné výrobky“. (tasr)

Zdieľať

Európsky automobilový priemysel vykázal v máji neisté náznaky oživenia. Prepad odbytu sa zmiernil v Španielsku i Francúzsku, no napríklad do predajní PSA či Renault prišli najmä klienti, ktorí si prevzali autá objednané pred koronakrízou.

Európske vlády hľadajú akékoľvek signály, že uvoľnenie koronavírusových reštrikcií a znovuotvorenie tovární pomôže naštartovať automobilový priemysel.

Ako sa vyvíja trh

Vo Francúzsku sa medziročný prepad odbytu áut v máji zmiernil na 50 percent z aprílových 89 percent. Podobný trend sa ukázal v Španielsku, kde sa pokles predaja stlmil na takmer tri štvrtiny, v apríli presiahol 96 %.

Menej jasný je vývoj vo Švédsku, kde obchody mohli zostať počas pandémie otvorené. Nové registrácie áut klesli v máji o 50 %, čo sa veľmi nelíšilo od údajov za apríl.

V čom je problém

Automobilky v Európe museli počas pandémie na niekoľko týždňov zatvoriť svoje závody aj autosalóny. I keď už obnovili produkciu, zatiaľ vyrábajú len malé množstvá vozidiel.

Predajcovia zase čelia slabej dôvere investorov. Spotrebitelia sú opatrní, obávajú sa druhej vlny pandémie, ktorá by mohla spôsobiť obnovenie reštrikcií. (tasr)

Zdieľať

Žilinský kraj pridal po otvorení škôl viaceré prímestské autobusy, naďalej sa však jazdí zväčša podľa cestovného poriadku cez prázdninové pracovné dni. Kraj od soboty okrem toho spúšťa cyklobusy pre turistov, pridá aj nové spoje na Liptove.

Ako budú jazdiť prímestské autobusy v Žilinskom kraji:

Samosprávne kraje si objednávajú prímestskú dopravu od autobusových dopravcov, s ktorými majú dlhodobé zmluvy.

Ďalšie kraje podobne ako žilinská krajská samospráva ohlásili pridanie spojov od 1. júna, nevrátili sa však zatiaľ k plnej prevádzke ako pred pandémiou.

Zdieľať

Čínska firma BYD bude dodávať Fordu batérie do elektromobilov. Americká automobilka s nimi počíta pri plug-in hybridnom modeli, ktorý plánuje vyrábať spolupráci s čínskym partnerom Changan Automobile.

BYD je výrobca elektromobilov, k jeho investorom patrí tiež Američan Warren Buffett. Dodávky batérií pre Ford sú prvým známym kontraktom BYD v tejto oblasti s veľkou globálnou automobilkou.

Podľa vyjadrení z minulého roka Ford plánuje uviesť na čínsky trh viac ako 30 nových alebo upravených modelov áut do konca roka 2021, z toho vyše tretina majú byť elektrické vozidlá. (reuters)

Zdieľať

Novým predsedom predstavenstva Slovenskej pošty sa stal Martin Ľupták a dočasne bude vykonávať aj povinnosti generálneho riaditeľa. Na túto pozíciu rezort dopravy vyhlási výberové konanie. Ľupták doteraz pôsobil v špedičnej spoločnosti Bring Trucking patriacej do štruktúr nórskej pošty.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať