Obchodník s cennými papiermi Finax začal na overovanie nových klientov využívať tvárovú biometriu. Na Slovensku ju používa len Tatra banka a testuje aj Slovenská sporiteľňa. Finax tvrdí, že je prvý broker v Európe s takýmto overením klientov.
Čo je na tom zaujímavé:
Pomocou rozpoznania tváre môže broker na diaľku identifikovať človeka a overiť jeho občiansky preukaz cez web. To musí urobiť vzhľadom na zákon o zamedzení prania špinavých peňazí
Investície do indexových fondov môžu byť vďaka technológii dostupnejšie pre viacerých a špeciálne mladších klientov, ktorí si na takéto novinky potrpia
Technológia zrýchľuje registráciu a aktiváciu zákazníckeho účtu (neskôr aj zmeny pri výmene dokladov) a odbremeňuje klientských pracovníkov
Šéf Finaxu Juraj Hrbatý hovorí, že všetko zariadili so slovenskými firmami. “Na Slovensku máme veľmi talentovaných programátorov a dokázali sme, že aj slovenské firmy sa vedia vo svete technologicky presadiť,“ pokračuje.
Pripomína, že tvárovú biometriu zatiaľ nevyužívajú ani najmodernejšie online banky ako Revolut či N26.
Ako to funguje:
Na biometrickú verifikáciu klientov Finax využil technológiu slovenskej spoločnosti Innovatrics podnikateľa Jána Luntera. Využíva ju aj Tatra banka, ktorá túto technológiu zaviedla začiatkom roka. Testuje ju Slovenská sporiteľňa. Innovatrics má väčšinu zákazníkov v zahraničí.
Technológia web-based od firmy Wezeo zasa overuje totožnosť bez potreby stiahnuť aplikáciu. J. Hrbatý tvrdí, že ide o európsky a možno aj celosvetový unikát.
Foto – Finax
Podľa J. Hrbatého je tvárová biometria extrémne dôležitá najmä preto, že Finax chce expandovať v zahraničí. “Tento týždeň by sme mali spustiť našu službu pre poľských zákazníkov,” hovorí. Práve na trhu ako je Poľsko podľa neho treba mať proces absolútne digitalizovaný. “Tu vieme získavať stovky až tisícky zákazníkov denne a postačí nám minimálny počet poľsky hovoriacich zamestnancov,” dodáva.
Na prelome roka chce Finax vstúpiť na ďalší trh a budúci rok ešte na dva veľké východoeurópske. Tie zatiaľ nekonkretizuje.
Ako sa overuje totožnosť:
Počas registrácie klient nahráva preukaz totožnosti, ktorého súčasťou je aj fotografia klienta. Potom urobí svoju fotografiu online.
Tá sa na základe charakteristických čŕt porovnáva s črtami tváre na občianskom preukaze.
Vykoná sa aj overenie živosti. Pri ňom sa sleduje, či klient pohybuje očami a sleduje červený bod na obrazovke.
Algoritmus vyhodnocuje percentuálne zhody a pri dosiahnutí miery istoty vysoko nad 90 % overí identitu zákazníka.
Benefitom tvárovej biometrie je aj skenovanie údajov na preukaze totožnosti prostredníctvom technológie OCR. Osobné údaje z preukazu totožnosti už klient nemusí vypisovať.
Investovanie do indexových fondov je len jednou z možností, kam môžu ľudia umiestniť svoje voľné prostriedky. V bankách sú síce v bezpečí, sú chránené Fondom ochrany vkladov, no úročenie je mizivé. V inflačnom prostredí teda peniaze v bankách strácajú na svojej reálnej hodnote.
Dlhodobé a pravidelné investovanie by malo sporiteľom pomôcť pripraviť sa na dôchodok, peniaze od štátu totiž najmä mladším ročníkom nebudú stačiť.
Investovať možno rôzne, závisí od vyspelosti investora, jeho potrieb, času, na ktorý chce odložiť peniaze bokom.
Podielové fondy sú tradičnou voľbou, ponúkajú sa aj v rámci bankových skupín.
Ľudia môžu investovať aj priamo do konkrétnych cenných papierov, v ostatnom čase neraz smerujú svoje prostriedky aj do podnikových dlhopisov .
Indexové fondy, čiže exchange traded funds (ETF), ktoré ponúka aj Finax, by mali mať na rozdiel od aktívne riadených fondov tunajších správcov väčší potenciál zárobku. Aj pre nižšie poplatky či daňové zvýhodnenia. Indexové fondy banky nezvyknú ponúkať, investovať do nich možno cez obchodníkov s cennými papiermi. J. Hrbatý tvrdí, že majú zatiaľ “niekoľko tisícok” klientov, tento rok odhaduje ich rast na “niekoľkonásobný”.
Konkurenciu v tomto prostredí Finaxu tento rok vytvorili finanční poradcovia z Partners Group, keď založili novú firmu na investovanie do indexových fondov. Partners Investment s má za sebou najväčšieho sprostredkovateľa investičných služieb, a tak bude vedieť osloviť všetkých svojich klientov.