Investigatívna novinárka odhalila fungovanie poľskej farmy trollov. Oficiálne išlo o marketingovú firmu Cat@Net sídliacu vo Vroclavi, v utajení v nej strávila šesť mesiacov.
Vroclav. Ilustračné foto – Jumpstory
Spoločnosť Cat@Net sa označuje za internetovú PR agentúru, v ktorej „špecialisti“ budujú najmä na sociálnych sieťach „pozitívny imidž firiem, jednotlivcov či verejných inštitúcií“.
Práca reportérky Katarzyny Pruszkiewiczovej ale ukázala, že „budovanie imidžu“ spočíva v snahe ovplyvňovať voličov či spotrebiteľov pomocou falošných internetových osobností.
Informoval o tom denník Guardian .
Cieľ: vybudujte si dôveru oboch strán
Keď reportérka do spoločnosti nastúpila, jej prvou úlohou bolo založiť si profil pre zdieľanie „spoločenského a politického“ obsahu a nazbierať 500 fanúšikov.
Nakoniec okrem iného spravovala anonymné účty, ktorými propagovala materiály štátnej televízie TVP, kritikmi považovanej za extrémne provládne médium šíriace nenávisť voči menšinám.
Neautentické profily však propagovali obsah rôznych politických odtieňov v snahe pritiahnuť pozornosť a získať podporu ďalších užívateľov, ktorí mohli byť následne využití v prospech klientov.
„Cieľom je vybudovať si dôveru u ľudí z oboch strán politického spektra. Akonáhle získate niečiu dôveru tým, že im vraciate naspäť ich vlastné názory, ste v pozícii, kedy ich môžete ovplyvniť,“ povedal kolega Pruszkiewiczovej z investigatívnej skupiny Reporters Foundation Wojciech Cieśla.
Inštrukcie, čo písať a kde sa zapájať
Každý zo zamestnancov Cat@Net mal na starosti okolo desiatky profilov na sociálnych sieťach a dostával inštrukcie ohľadom toho, do akých diskusií sa zapájať, koho je potrebné kritizovať a koho naopak velebiť.
„Bolo by skvelé, keby si pridávala pozitívne komentáre o vládnom príspevku pre TVP a o televíznych koncesionárskych poplatkoch,“ písalo sa v jednom e-maili od nadriadeného.
Okrem verejnoprávnej televízie ťažil z takej vplyvovej operácie aj istý kandidát Zväzu demokratickej ľavice (SLD) čerstvo zvolený do poľského parlamentu. Pri jeho májovej kandidatúre do Európskeho parlamentu najmenej 90 ľavicových účtov Cat@Net zdieľalo jeho príspevky a reagovalo na ne. Pravicové účty marketingové firmy potom svojim náprotivkom odpovedali nesúhlasnými príspevkami, čím generovali konflikt a priťahovali ku kandidátovi pozornosť.
Nie je jasné, či organizácie a jednotlivci, za ktorých falošné profily lobovali, o metódach Cat@Net vedeli. Interné firemné dokumenty naznačujú, že spoločnosť väčšinu zákaziek, ak nie všetky, dostávala od inej PR agentúry, ktorá mohla vplyvové operácie zabezpečovať externe bez toho, aby o tom boli klienti oboznámení.
Expert: Je to dôkaz, akí sme zraniteľní
Vroclavská firma vo vyhlásení odmietla, že predstavuje „farmu trollov“, a tvrdí, že sa zameriava na marketingové operácie na sociálnych sieťach.
„Odovzdávame presné informácie, hovoríme za našich klientov a propagujeme ich produkty a služby rovnako ako ktorákoľvek iná agentúra tohto druhu,“ uviedla spoločnosť.
„Zásadnou otázkou je to, ako úrady po celom svete zareagujú na výzvu, ktorú prinášajú takéto aktivity,“ myslí si odborník na dezinformácie pôsobiaci v Londýne Peter Pomerantsev.
„Mohli by povedať, že nič z toho, čo bolo zdieľané, nie je nelegálne: Neboli to nenávistné prejavy, nešlo o podnecovanie násilia, nebola to vojnová propaganda. Je to však dôkaz toho, aký chatrný a neefektívny je v skutočnosti náš regulačný rámec a akí sme zraniteľní voči nebezpečnejším hráčom využívajúcim podobné postupy, „dodal. (guardian , čtk)