Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Dnes na DennikE.sk

  • Mýto: Autodopravcovia z UNAS plánujú v utorok obnoviť blokády hraničných priechodov
  • Banky: NBS bude hromadne prepúšťať, od marca mení organizačnú štruktúru (index)
  • Financie: Štát si požičal na jeden rok 200 miliónov eur cez štátne pokladničné poukážky za úrok -0,4 %
  • Obchod: Lidl zatvoril svoj jediný outlet na Slovensku
  • Ekonomický newsfilter: Lunterovci nie sú neschopní, to len zvolenská SAD zneužíva monopol

Minúta po minúte

Zdieľať

V stredu sa stretnú vedenia Banskobystrického kraja a SAD Zvolen a je šanca, že sa definitívne vyrieši problém s prímestskou autobusovou dopravou. Uviedol to podpredseda kraja Ondrej Lunter.

Prímestská autobusová doprava počas víkendu nepremávala v deviatich okresoch kraja po tom, čo sa obe strany v piatok nedohodli ohľadne financovania prímestských spojov.

Podpredseda Lunter na pondelňajšom rokovaní zastupiteľstva kraja vysvetlil poslancom dôvody sporu, ktorými sú tzv. Kotlebove dodatky k zmluvám s dopravcami. Kraj zdôraznil, že nemal inú možnosť, ako ich platnosť spochybniť na súde. Existovalo dôvodné podozrenie, ktorému dal za pravdu aj Okresný súd vo Zvolene, že dodatky, uzavreté na päť rokov, sú v rozpore s európskym právom. Bez verejnej súťaže je totiž možné uzavrieť podobnú zmluvu len na dva roky, čo dopravcovi aj ponúkli, ale on to odmietol. K tomu sa pridali ekonomické požiadavky.

Autobusy v pondelok vyšli na cesty v kraji tak, ako sú ľudia zvyknutí. Je to však len dočasné riešenie, zmluvy totiž počas víkendu uzavreli primátori a starostovia priamo so SAD Zvolen.

Podľa Ondreja Luntera je to riešenie na štyri – päť dní, keďže bez verejného obstarávania môžu samosprávy objednať služby len do výšky 70-tisíc eur. Po prepočítaní na počet kilometrov a sumu 1,45 eura na kilometer je kríza zažehnaná najdlhšie do konca pracovného týždňa. Kraj náklady samosprávam preplatí.

„V stredu nás čakajú rokovania s dopravcom a sme radi, že si opäť sadneme za rokovací stôl. Našou povinnosťou je obhajovať zákonnosť a ak je niečo v rozpore so zákonom, musíme konať. Zároveň nemôžeme predpokladať, že druhá strana začne využívať svoje monopolné postavenie. Najväčšou lekciou tejto krízy je, že na Slovensku máme zákony, ktoré musia byť opravené a inštitúcie, ktoré musia byť posilnené. Toto sa v demokratickej spoločnosti nemôže stať,“ reagoval pre médiá Lunter.

„Doručili sme druhej strane informáciu o tom, že všetky ekonomické požiadavky, na ktorých sme sa dohodli a ktoré sú odôvodnené, boli naplnené. Zajtra budú peniaze na účte druhej strany. Budeme sa rozprávať o tom, ako natrvalo vyriešiť túto situáciu a ako sa k sebe navzájom správať do momentu, kým budú právoplatné rozsudky a kým prijmeme novú dohodu,“ konštatoval podpredseda kraja.

Viac k téme: Buď sa SAD-ka dohodne, alebo dostane príkaz. Lunterov advokát vidí tri scenáre

Zdieľať

Únia autodopravcov Slovenska v utorok od 8. hodiny obnoví po dvoch týždňoch blokády hraničných priechodov s Českom, Poľskom a Maďarskom. UNAS o tom informovala s tým, že vláda odmietla akceptovať jej požiadavky a k dohode nedošlo.

UNAS zdôraznila, že neobmedzí osobnú dopravu a dopravcovia v prípade potreby okamžite vytvoria zákonnú „záchranársku uličku“. „Prosíme spoluobčanov o pochopenie a podporu,“ uvádza únia.

UNAS očakávala od ministerstva dopravy do pondelka 16:00 odpoveď na návrhy zliav na mýte a od ministerstva financií spracovanie predloženého návrhu na zmenu dane z motorových vozidiel. Únia podotkla, že v opačnom prípade hrozí štrajk.

UNAS sa zároveň na nedeľňajšom mimoriadnom zasadnutí valného zhromaždenia rozhodla ukončiť akúkoľvek spoluprácu so Združením cestných dopravcov Česmad Slovakia. „Únia sa dištancuje od akýchkoľvek vyhlásení a podpisov zmlúv s ministerstvom financií a dopravy, ktoré odsúhlasil a podpísal Česmad Slovakia. Od dnešného dňa jedná Únia autodopravcov Slovenska samostatne,“ uviedli dopravcovia v reakcii na postoj zástupcov Česmadu.

Česmad v stredu prijal návrh rezortu financií na úpravu dane z motorových vozidiel. Ten spočíva v zrušení malusov na vozidlá, ktoré majú viac ako 13 rokov. Aj autá, ktoré sú najstaršieho dáta, by tak mali mať minimálne nárok na 20-percentnú zľavu. Združenie je zároveň pripravené prijať návrh rezortu dopravy na zľavy zo sadzieb mýta od prvého kilometra. Na konci roka by sa malo spočítať, do ktorej zľavy kamión patrí, a podľa toho sa spätne aplikuje zľava od prvého kilometra. UNAS sa k týmto návrhom postavila odmietavo a predložila vlastné.

„Ministerstvo financií aktuálne kvantifikuje dosahy návrhu, ktorý rezortu predložilo združenie UNAS, a v ktorom autodopravcovia navrhli úplne nový systém výpočtu dane z motorových vozidiel,“ uviedla hovorkyňa ministerstva s tým, že aj rezort dopravy prepočítava a vyhodnocuje posledný doručený návrh UNAS.

„Je dôležité pripomenúť, že nie je dôvod vyvíjať nátlak a prijať extrémne rýchlo unáhlené riešenie v priebehu niekoľkých hodín či dní. Daň z motorových vozidiel za rok 2020 bude splatná koncom januára 2021 a rovnako tak zľavy z mýta je možné uplatniť až od začiatku júla tohto roka,“ upozornila hovorkyňa. Na nájdenie optimálneho riešenia je podľa nej dostatok času. (tasr)

Zdieľať

Vyjednávač EÚ pre brexit Michel Barnier varoval, že po 1. januári 2021 hrozí riziko „brutálneho“ prerušenia obchodných vzťahov medzi Britániou a EÚ, ak sa obom stranám dovtedy nepodarí dosiahnuť pobrexitovú dohodu o vzájomných vzťahoch.

„Prvá fáza je dokončená. Musíme začať odznova,“ vyhlásil Barnier v Dubline po rokovaniach s írskym premiérom Leom Varadkarom, len štyri dni pred oficiálnym dňom odchodu Británie z EÚ. Počas spoločnej tlačovej konferencie spresnil, že ak sa do konca tohto roka nepodarí dospieť k dohode o budúcich vzťahoch s Britániou, tak sa obe strany ocitnú na pokraji priepasti, najmä pokiaľ pôjde o obchod.

Pri neexistencii dohody o budúcej podobe obchodovania sa hospodárske vzťahy medzi Bruselom a Londýnom od 1. januára 2021 začnú riadiť oveľa menej výhodnými pravidlami Svetovej obchodnej organizácie, ktoré stanovujú colné tarify na tovary. (afp, tasr)

Zdieľať

India obnovila plán predaja leteckej spoločnosti Air India, výťažok chce použiť na zvýšenie príjmov rozpočtu. Nového majiteľa hľadá pre celé aerolinky, v roku 2018 sa do tendra na väčšinový podiel neprihlásil žiadny záujemca.

Podľa zverejnených dokumentov majú uchádzači vyjadriť predbežný záujem do 17. marca, informuje Reuters.

Podmienkou vlády je, aby faktická kontrola nad aerolinkami zostala niekomu z Indie. Prípadný záujemca bude musieť prevziať tiež dlh 3,3 miliardy dolárov.

Získa aj 100-percentný podiel v nízkonákladovej dcére Air India Express a polovicu vo firme AISATS, ktorá poskytuje nákladné a pozemné odbavovacie služby na veľkých indických letiskách.

Záujem o Air India už údajne prejavil indický konglomerát Hinduja Group a americký fond Interups.

Prečo predaj už raz nevyšiel:

  • vláda sa pokúsila predať v Air India 76 % a zbaviť sa dlhu 5,1 miliardy dolárov,
  • počiatočný záujem prejavili aerolinky IndiGo a Jet Airways, po zverejnení podrobnejších podmienok sa stiahli (nový majiteľ napríklad nesmel prepúšťať),
  • proti predaju protestovali zamestnanci – aerolinky majú 9400 stálych a 3600 zmluvných zamestnancov na dobu určitú.

Air India vlani prepravili 18,4 milióna domácich pasažierov, píše agentúra AP.

Problémy štátnych aeroliniek súvisia s byrokratickým manažmentom a zasahovaním politikov, na ich úkor rastie trhový podiel súkromných nízkonákladových leteckých spoločností.

Air India drží nad vodou 10-ročný záchranný úver 4,2 miliardy dolárov, ktoré získali od štátu v roku 2012.

Zdieľať

Opatrne s alarmistickými komentármi k ohrozeniu Slovenska automatizáciou, hovorí odborník na trh práce Martin Kahanec. Kto by štúdiu OECD podľa neho dočítal do konca, pri hodnotení dosahov na zamestnanosť by bol veľmi opatrný.

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Automatizácia a robotizácia pomáhajú pri výkone mnohých úloh na pracovisku, čím zvyšujú produktivitu, kvalitu komodít a služieb a podporujú inovácie.

Mnoho alarmistických komentárov sa však objavilo po zverejnení štúdie OECD z roku 2016, ktorá zaradila Slovensko medzi krajiny s jedným z najvyšších percent pracujúcich s vysokým rizikom automatizácie. Menej komentátorov si tú štúdiu prečítalo až do konca.

V poslednom odseku by sa totiž dozvedeli, že pri interpretácii týchto výsledkov a hodnotení možných dosahov na zamestnanosť je potrebné byť veľmi opatrný, lebo:

  • Štúdia je o technologickej možnosti automatizácie, nie o tom, či tie technológie budú aj skutočne implementované takým spôsobom.
  • Dosahy na zamestnanosť budú závisieť od toho, či a ako sa zamestnanci novým technológiám prispôsobia (a oni sa do určitej miery prispôsobia). Toto štúdia nezohľadňuje.
  • Štúdia zohľadňuje len efekty na existujúce pracovné miesta a nie to, že nové technológie vytvoria aj nové pracovné miesta a celé povolania.
  • Tiež nie je zohľadnené to, že nové technológie zvýšia produktivitu práce a následne príjmy obyvateľstva, čo môže zvýšiť dopyt po existujúcich, ale aj úplne nových tovaroch a službách a následne posilniť dopyt po pracovnej sile.

Pravdupovediac, každý so základmi ekonómie by mal byť voči alarmistickému vnímaniu dosahov robotizácie a automatizácie skeptický. David Ricardo už v roku 1817 vydal knihu O princípoch politickej ekonómie a zdaňovania, v ktorej predstavil princíp komparatívnej výhody.

Podľa princípu komparatívnej výhody ľudia o prácu neprídu, ale budú sa špecializovať na úlohy, ktoré roboty zvládajú ťažšie. Napríklad nerutinné, kreatívne zamestnania alebo také, ktoré vyžadujú komplexné kognitívne, sociálne alebo emočné zručnosti a schopnosti.

Sú však určité veľmi významné dosahy automatizácie a robotizácie, ktoré si vyžadujú systematické a robustné verejné politiky a riešenia.

Nové technológie prichádzajú tak rýchlo, že sa na ne zamestnanci, zamestnávatelia, školy a vlády nestíhajú dostatočne rýchlo adaptovať.

Zvyšujú nerovnosť na trhu práce tým, že nahrádzajú najmä pracovné miesta v priemerne komplexných povolaniach a zvyšujú relatívny dopyt po vysoko- a nízkokvalifikovaných pracovníkoch.

Tieto technológie tiež zvyšujú rôznorodosť úloh a umožňujú decentralizáciu vo vysokokvalifikovaných povolaniach, čím ich robia viac motivujúcimi. Opak platí pre povolania vyžadujúce strednú úroveň kvalifikácie.

Preto je kľúčové implementovať účinné opatrenia tak, aby sme zabezpečili vzdelávanie a prípravu na povolanie nových pracovníkov s ohľadom na meniace sa požiadavky trhu práce, celoživotné vzdelávanie, adaptáciu a prípadné preškolenie súčasných pracovníkov na nové technológie, ako aj udržanie a posilnenie inkluzívnej a sociálne spravodlivej spoločnosti.

Digitálne technológie a umelá inteligencia tiež prinášajú úplne nové spôsoby zberu, spravovania, použitia a šírenia informácií. To vyvoláva urgentnú potrebu premyslenou reguláciou a legislatívnym rámcom chrániť súkromie občanov a bezpečnosť dát.

No a pikoška na záver: veľa ľudí sa obáva, že ich robot nahradí na pracovisku. Lenže ono je to vážnejšie. Robot ich totiž môže nahradiť aj v sociálnych a partnerských vzťahoch. O tom možno nabudúce.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Zdieľať

Obrat e-shopu Alza.cz vlani podľa predbežných výsledkov stúpol o 17,6 % na v prepočte 1,2 miliardy eur bez DPH. Najsilnejší rast tržieb Alza vykázala v Maďarsku (o 69 %), na českom aj slovenskom trhu šli hore o viac ako 15 %.

Z hľadiska obratu bol najpredávanejším výrobkom smartfón iPhone 8, na kusy sa predalo najviac darčekových poukazov Alza na 50 korún (20 eur, 50-tisíc forintov).

Štatistiky Alzy za rok 2019:

  • počet vybavených objednávok stúpol medziročne o takmer pätinu na 12,3 milióna,
  • predala 37 miliónov kusov tovaru (o štvrtinu viac),
  • zaznamenala vyše 4 milióny unikátnych zákazníkov, viac ako polovica ľudí navštívila webové stránky z mobilu,
  • rozšírila sieť AlzaBoxov na osobné vyzdvihnutie tovaru na 200.

Čo má v pláne:

Tento rok chce Alza investovať do služieb. Rozšíri doručenie prostredníctvom vlastnej prepravnej služby AlzaExpres do ďalších miest, pribudnú tiež ďalšie AlzaBoxy.

Plánuje rozvíjať privátne značky a obzerá sa po vstupe na ďalšie trhy. Uvažuje o Poľsku, Rumunsku či Rakúsku.

Alza vznikla v roku 1994. Vlastní ju skupina investorov, ktorí ju ovládajú cez holdingovú spoločnosť L.S. Investments Limited. (čtk)

Zdieľať

Grécke dlhopisy zareagovali na zvýšenie ratingu krajiny prudkým posilnením. Výnosy referenčných 10-ročných dlhopisov padli na rekordné minimum. Agentúra Fitch v piatok zvýšila rating Grécka o jeden stupeň na BB z BB-.

Takisto zmenila výhľad ratingu na pozitívny zo stabilného. Ďalším faktorom sú obavy zo šírenia koronavírusu, ktoré celkovo podporili dopyt po bezpečných aktívach, medzi ktoré patria aj štátne dlhopisy.

Výnosy gréckych dlhopisov výrazne klesli, pričom výnosy 10-ročných dlhopisov sa predpoludním dostali až na rekordné minimum 1,11 %.

Na začiatku týždňa takmer paralelne ku gréckym dlhopisom posilňovali aj talianske dlhopisy. Tie podporili výsledky regionálnych volieb, v ktorých prehrala opozičná pravicová strana Liga.

Výnosy 10-ročných talianskych dlhopisov klesli na 1,061 %, čo bolo najmenej od začiatku novembra. (tasr)

Zdieľať

Dopravcovia z UNAS trvajú na svojich požiadavkách a opäť hrozia štrajkom. Únia autodopravcov Slovenska sa na nedeľňajšom mimoriadnom zasadnutí tiež rozhodla ukončiť akúkoľvek spoluprácu s ČESMAD-om.

UNAS očakáva od ministerstva dopravy do pondelka do 16. h odpoveď na návrhy zliav na mýte a od ministerstva financií spracovanie predloženého návrhu na zmenu dane z motorových vozidiel.

„Únia sa dištancuje od akýchkoľvek vyhlásení a podpisov zmlúv s ministerstvom financií a ministerstvom dopravy, ktoré odsúhlasil a podpísal ČESMAD Slovakia. Od dnešného dňa jedná Únia autodopravcov Slovenska samostatne,“ uviedli dopravcovia v reakcii na zmierlivejší postoj zástupcov združenia ČESMAD.

Podľa ministerstva dopravy sú požiadavky UNAS nesplniteľné a Slovensko by sa podľa ministra dopravy Árpáda Érseka schválením tohto návrhu dostalo aj do rozporu s európskymi pravidlami.

ČESMAD v stredu prijal návrh rezortu financií na úpravu dane z motorových vozidiel. (tasr)

Zdieľať

Nemecký export do Británie pred blížiacim sa brexitom citeľne klesol, za obdobie od januára do novembra 2019 medziročne o 4 % na 73,6 miliardy eur. Británia sa prepadla aj v zozname najdôležitejších obchodných partnerov Nemecka.

„Odchod Británie z Európskej únie je úderom pre nemecké spoločnosti,“ hovorí prezident Nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (DIHK) Eric Schweitzer.

Vystúpenie Británie z EÚ je naplánované na posledný januárový deň.

Podľa Schweitzera môže tlak na nemecké firmy do istej miery znížiť prechodné obdobie do konca tohto roka.

V priebehu uplynulých troch rokov klesla Británia z tretieho na piate miesto v zozname najdôležitejších obchodných partnerov Nemecka. Nemecký vývoz do Británie klesol o 6 %, zatiaľ čo do iných európskych krajín vzrástol o 7 %. (tasr, dpa)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať