Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

V druhom pilieri je oveľa závažnejšia otázka, ako pomôcť sporiteľom, ktorí už v systéme sú a hrozia im v budúcnosti nízke dôchodky. Do väčšieho rizika by sme ich tlačiť nemali, ale čiastočne by sa strata z príliš konzervatívneho prístupu mohla znížiť upravením programového výberu pri dosiahnutí dôchodkového veku, tvrdí v Paneli expertov Branislav Žúdel.

Slovenským ekonómom v Paneli expertov Denníka E sme položili otázku:

Je 15 rokov po zavedení druhého dôchodkového piliera čas nechať ho nezmenený alebo ho treba zrušiť, alebo ho treba zmeniť (ak zmeniť, tak ako)?

Branislav Žúdel, ekonóm IFP

Najväčším problémom druhého piliera sú dnes príliš konzervatívne portfóliá sporiteľov, na čo upozornila už revízia výdavkov sociálnej politiky v roku 2017. Veľká väčšina majetku druhého piliera je investovaná do menej rizikových dlhopisov, čomu však zodpovedá v dlhšom horizonte aj nižší výnos.

Nie je to pritom ani tak dôsledok racionálneho rozhodnutia sporiteľov ako dôsledok nevhodnej regulácie. A hoci je možné investičnú stratégiu z vlastnej vôle jednoducho zmeniť, sporitelia tak nerobia. Finančná gramotnosť obyvateľstva je v priemere nízka a sporitelia sú pasívni.

Riešenie pre nových sporiteľov je pomerne jednoduché: napravme reguláciu a zaveďme dynamickejšiu predvolenú investičnú stratégiu.

IFP už na jar navrhlo zvoliť ako predvolenú celoživotnú stratégiu, keď si človek prvú polovicu kariéry odkladá výhradne do globálnych akciových indexov a až následne do dlhopisových fondov. Možnosť voľby vlastnej stratégie by zostala pritom zachovaná.

Oveľa závažnejšia otázka však je, ako pomôcť sporiteľom, ktorí už v systéme sú a hrozia im v budúcnosti nízke dôchodky. Mali by zariskovať a snažiť sa dobehnúť stratu agresívnejšou stratégiou?

V tomto momente by sme existujúcich sporiteľov do väčšieho rizika tlačiť nemali. Odporúčame ich aj presun do dynamickejších fondov podľa kľúča celoživotnej stratégie.

Čiastočne by sa však strata z príliš konzervatívneho prístupu mohla znížiť upravením programového výberu pri dosiahnutí dôchodkového veku. Sporitelia by si doživotnú rentu nemuseli kupovať ihneď po dosiahnutí dôchodkového veku, ale istý čas by mohli nechať investované peniaze pracovať a čerpali by z nich mesačne len obmedzenú sumu.

Osobitnú pozornosť treba venovať aj výške zakúpenej renty v životných poisťovniach. Tá by mala byť opretá o transparentný odhad dĺžky života seniorov, aby sa dala posúdiť primeranosť výšky dôchodku za nasporené peniaze.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na editori@dennikn.sk.

Dnes na DennikE.sk

30. výročie malej privatizácie: Ako som dohodla deal s bratislavskou mafiou

Medzi 34 prevádzkovými jednotkami zaradenými do 1. kola aukcií, ktoré sa 24 . februára 1991 začali na siedmich miestach na Slovensku, bolo aj osem na území hlavného mesta. Na snímke Jarmila Lebeňová vydražila predajňu Tabaku z vyvolávacej sumy 6 000 Kčs na 1 320 000 Kčs, čo bolo dovtedy v dražbách na Slovensku unikát. Foto - TASR
Medzi 34 prevádzkovými jednotkami zaradenými do 1. kola aukcií, ktoré sa 24 . februára 1991 začali na siedmich miestach na Slovensku, bolo aj osem na území hlavného mesta. Na snímke Jarmila Lebeňová vydražila predajňu Tabaku z vyvolávacej sumy 6 000 Kčs na 1 320 000 Kčs, čo bolo dovtedy v dražbách na Slovensku unikát. Foto – TASR

Priama účastníčka malej privatizácie v roku 1991 spomína, ako sa dohodla s dražobnou mafiou, ako jej rodine v tom čase pomohol Ľudovít Kaník a prečo je po 30 rokoch s výsledkom spokojná.

Minúta po minúte

Externý poradca premiéra Pavol Kalinský vylučuje spájanie úspešnosti projektu s jeho súčasným pôsobením. Jeho občianske združenie získalo dotácie na projekty v rezorte životného prostredia.

„Hodnotenie projektov bolo anonymné, prostredníctvom nezávislých hodnotiteľov, ktorých pôsobenie neovplyvňuje pôsobenie toho-ktorého vedenia štátu či ministerstva,“ tvrdí.

Kalinský napísal, že od začiatku dodávania externých služieb pre úrad vlády nevyvíja žiadnu podnikateľskú činnosť, ktorá by mohla byť považovaná za konflikt záujmov.

„Neuchádzam sa ani o žiadne granty a dotácie pre OZ Pre lepšiu spoločnosť či iné, kde som predsedom či členom. Pôvodným spoluzakladateľom OZ Pre lepšiu spoločnosť zaniklo členstvo dňom 28. 5. 2020,“ napísal na Facebooku.

Viac o téme čítajte tu.

Miera nezamestnanosti dosiahla v decembri 8,4 % a rástla už štvrtý mesiac po sebe. Prekonala tak úroveň z júla 2020, keď dosiahla svoje maximum po prvej vlne pandémie. „V priemere sa miera nezamestnanosti v roku 2020 zvýšila o 1,5 percentuálneho bodu na 7,6 %,“ uviedla Národná banka Slovenska.

Počet nezamestnaných narástol v decembri oproti novembru o 3,5 tisíca osôb (o 0,1 percentuálneho bodu).

Podľa evidencie posledného zamestnania pred zaradením vzrástol počet ľudí, ktorí prišli zo stavebníctva, dopravy.

Tretí mesiac po sebe rastie počet osôb, ktoré pracovali pred zaevidovaním vo verejnej správe, obrane a povinnom sociálnom zabezpečení, dodala NBS.

Flydubai nespustí pravidelné lety z Bratislavy do Dubaja od 6. februára, ako plánoval, informuje bratislavské letisko. V pláne sú až od konca marca. Lety bude podľa štátneho letiska rušiť aj Ryanair a Wizz Air.

  • Ryanair podľa letiska zrejme nebude lietať do Atén, Bologne, Eindhovenu, Leedsu, Nišu, Paríža a Solúnu, pozastavil tam totiž predaj leteniek.
  • Wizz Air neponúka lety do Petrohradu a zredukoval aj lety do Londýna-Lutonu.
  • Dopravca Pobeda zrušil plánované lety do Moskvy.

Letisko tento týždeň informovalo, že mu vlani klesol počet cestujúcich o 82 % a vrátil sa tak na úroveň roka 2002.

LG chce rozšíriť závod na výrobu batérií do elektromobilov v Poľsku na najväčší na svete. Do prevádzky plánuje investovať ďalších vyše 300 miliónov eur, v súčasnosti je najväčšou továrňou v odvetví v rámci Európy.

Juhokórejská firma LG investuje do závodu neďaleko Vroclavu od roku 2016. Batérie z neho kupuje automobilka VW, ktorá ich používa aj pre model Škoda Enyaq.

Viac o novej investícii LG:

  • Firma má do konca roka 2022 zamestnať najmenej 500 nových pracovníkov. Dostane aj štátnu podporu zahŕňajúcu daňové úľavy.
  • Po dokončení projektu by celková investícia LG do továrne mala prekročiť 3,1 miliardy eur, v závode by malo pracovať 10-tisíc ľudí.
  • Finálne má fabrika vyrábať batérie s kapacitou 100 gigawatthodín, čo stačí na uspokojenie 60 % súčasného dopytu v Európe. (čtk)

Slovnaft od dnešného dňa testuje vo svojich priestoroch zamestnancov a ich rodinných príslušníkov, ktorí o to prejavia záujem. Testovanie bude počas pracovných dní v čase od 6.00 do 16.00 h. a potrvá do utorka 26. januára.

Na testovanie Slovnaft vyhradil jedno odberné miesto v areáli firmy.

Kritických zamestnancov firma testuje od začiatku pandémie. Od začiatku pandémie eviduje skupina viac ako 200 prípadov nákazy koronavírusom.

„Slovnaft ako kritický prvok v zásobovaní Slovenska motorovými palivami prejavil záujem aj o očkovanie svojich zamestnancov proti ochoreniu covid-19. V tejto otázke spoločnosť aktívne komunikuje so zástupcami štátu,“ povedal hovorca skupiny Anton Molnár.

Rozhodnutie Joea Bidena zastaviť výstavbu ropovodu Keystone XL znamená stratu tisícok pracovných miest, najmä v USA. Biden projekt stopol hneď po nástupe do prezidentského úradu. Ropovod mal privádzať surovinu zo západnej Kanady do USA.

Biden avizoval zastavenie kontroverzného projektu už pred nástupom do Bieleho domu. V zásade sa ním vracia k politike prezidenta Baracka Obamu, ktorý výstavbu ropovodu pozastavil v roku 2015.

Projekt znovu získal povolenie v roku 2017 po nástupe Donalda Trumpa do úradu prezidenta. Ropovod za 8 miliárd dolárov je rozšírením existujúcej siete ropovodov a produktovodov, stavia ho kanadská firma TC Energy.

Biden vydal rozhodnutie o zastavení Keystone XL spolu s ďalšími exekutívnymi príkazmi. Zdôvodnil ich tým, že ruší povolenia, ktoré boli podpísané v posledných štyroch rokoch a nie sú v národnom záujme USA.

Čo na to Kanada

Kanadskí predstavitelia upozorňovali, že Keystone XL je z hľadiska dosahov na životné prostredie úplne inde než v roku 2008, keď o ňom Kanaďania začali prvý raz hovoriť.

Podľa právnikov však TC Energy nemá veľa možností, ako sa brániť. Môže sa obrátiť na súd alebo odkázať na obchodné pravidlá medzi USA a Kanadou, čo urobila už po Obamovom rozhodnutí.

Spolu s vládou provincie Alberta, ktorá do projektu investovala, bude môcť žiadať náhradu za finančnú ujmu. S prípadnou žalobou by musela súhlasiť aj federálna vláda v Ottawe, čo sa pravdepodobne nestane, pretože premiér Justin Trudeau si nebude chcieť hneď na začiatku znepriateliť Bidena. (čtk, politico)

Francúzska centrálna banka zatvorí 40 % centier pre nakladanie s hotovosťou, pretože ľudia v dôsledku pandémie menej používajú bankovky a mince. Centrá držia zásoby meny a nahrádzajú poškodenú hotovosť.

Po redukcii plánovanej do konca budúceho roka zostane centrálnej banke 23 pobočiek tohto typu. Uzatvorenie centier ovplyvní 134 zamestnancov

Používanie hotovosti vo Francúzsku sa v rokoch 2012 až 2019 znížilo o 20 %. Pandémia bola ďalším impulzom, aby sa používala ešte menej. Centrálna banka očakáva do budúceho roka pokles oproti vlaňajšku o ďalších 25 %.

Ako sú na tom iné krajiny

Francúzsko je spolu s Holandskom a Fínskom jednou z krajín eurozóny, kde spotrebitelia tradične preferujú platobné karty pred hotovosťou. Naopak, v Nemecku, Španielsku a Taliansku je odklon od bankoviek a mincí oveľa pomalší. (čtk, bloomberg)

Sulík vs. postrach investorov: minister podal trestné oznámenie v súvislosti s aktivitami Marcela Slávika

Minister hospodárstva Richard Sulík podáva trestné oznámenie na aktivity Marcela Slávika, ktorý brzdí stavebné konania početnými podnetmi a od investorov berie peniaze. Sulík sa v oznámení opiera o svedectvá podnikateľov.

Minister hovorí, že investorom spôsobuje problémy aj komplikovaný stavebný zákon. K tomu sa ešte pridal aj Marcel Slávik. „Je to človek, ktorý vstupuje do stavebných konaní s nezmyselnými požiadavkami, kým nedostane sponzorské,“ povedal dnes na tlačovej konferencii Sulík.

Podľa neho má Slávik oči všade – od kultúrnych stavieb cez developerov až po štátne podniky. Úraduje po celom Slovensku – do stavebných konaní posiela pripomienky, zdržuje a urobil si z toho živnosť, hovorí Sulík. Minister sa nevie ubrániť pocitu, že Slávikovi ide len o peniaze, aj keď sa aktivista tvári, že mu ide o životné prostredie.

Podnikatelia mu zaplatia, lebo čas je pre ich investície dôležitý, dodal Sulík.

SaS sľúbila riešenie vo volebnom programe

SaS vo volebnom programe sľúbila, že s tým niečo urobí. Nie je to však jednoduché, lebo Slávikove aktivity nie sú zakázané. Písanie nezmyselných podnetov podľa Sulíka umožňuje zle napísaná európska smernica, ktorú Slovensko prenieslo do svojho práva.

Po necelom roku vo funkcii minister zozbieral svedectvá od investorov, ktorí prišli so Slávikom do kontaktu. „Dnes podávam v tejto veci trestné oznámenie na generálnu prokuratúru a dúfam, že prokuratúra na čele s novým generálnym prokurátorom bude konať a ukončí toto trápenie staviteľov, ktoré trvá celé roky. Tu je trestné oznámenie. Je tam spísaných a doložených päť konkrétnych prípadov. Chcem sa poďakovať týmto piatim ľuďom, lebo treba kus odvahy, aby sa na také niečo dali.“

Sulík sa opiera o výpovede svedkov. „Na základe výpovedí svedkov posielajú v Amerike mafošov do basy,“ hovorí.

Vyzval aj ďalších staviteľov, ktorí majú problémy či už s Marcelom Slávikom, alebo s inými združeniami. „Zriadil som na to adresu – vtaci@mhsr.sk,“ hovorí Sulík. Keď sa ozvú ďalší stavitelia, minister podá ďalšie trestné oznámenie.

Holý ho zavolal do tímu

Slávika si ako poradcu zobral podpredseda vlády pre legislatívu Štefan Holý (Sme rodina). Slávik mu mal pomáhať pri tvorbe nového stavebného zákona. Čo na to Sulík? „Nevyzerá to dobre, keď v tíme poradcov pána Holého je M. Slávik,“ pripustil.

Podľa Sulíka to môže byť z podobného dôvodu, ako keď si softvérové firmy najímajú hekerov. Inými slovami, Slávik má Holému pomôcť napísať zákon tak, aby už v budúcnosti nemohol robiť to čo doteraz.

Slovenská elektrizačná a prenosová sústava testuje zamestnancov PCR testami, nie antigénovými. Najbližšie firemné testovanie je naplánované na 21. až 25. január.

Firma spravuje sústavu na prenos elektrickej energie.

Štátny podnik hovorí, že zamestnancov podľa rozhodnutia z novembra bude testovať raz za osem týždňov a vybrané profesie v prevádzke a dispečingu raz za dva týždne.

SEPS od 18. júna do konca minulého roka hlási 1717 PCR testov pracovníkov a vybraných dodávateľov a pozitívny výsledok u 41 zamestnancov. (tasr, e)

Bratislavský dopravný podnik poskytne na testovanie cez víkend 50 vozidiel, prevažnú väčšinu budú tvoriť kĺbové autobusy. Vznikne tak viac než 20 odberných miest. Testovať sa bude vonku pri dverách. Autobus, trolejbus či električka budú slúžiť personálu.

  • Na odberových miestach sa bude testovať 23. a 24. januára od 8.00 do 18.00 h s prestávkou od 12.00 do 13.00 h.
  • Pri jedných dverách dopravného prostriedku prebehne administratíva a pri ďalších odber vzorky.
  • Následne otestovaný dostane informáciu e-mailom alebo esemeskou.
  • Plošné testovanie v Bratislave zastrešuje magistrát v spolupráci s mestskými časťami.

Aerolínie KLM od piatka zastavia všetky diaľkové lety a výrazne obmedzia spojenie po Európe. Dôvodom je pripravované výrazné sprísnenie opatrení proti covidu-19 v Holandsku.

„Zrušíme všetky diaľkové lety a lety po Európy, pri ktorých posádky zostávajú cez noc,“ uviedol dopravca.

Podmienkou nástupu do lietadla, ktoré mieri do Holandska, má byť maximálne štyri hodiny starý antigénový test. KLM sa obávajú, že v dôsledku tohto opatrenia im môžu v zahraničí uviaznuť piloti či letušky.

Holandská vláda navrhuje striktnú uzáveru, počíta so zákazom vychádzania v noci aj so zákazom príletov z Británie, Južnej Afriky a Južnej Ameriky. KLM preruší lety aj do iných diaľkových destinácií z dôvodu povinného testovania na covid-19 pred každým odletom do Holandska.

Prečo je to dôležité
Prerušenie letov môže znamenať komplikácie pre viaceré krajiny, do ktorých KLM lietajú. V prípade Európy ide často o jediné spojenie.

Osobné lietadlá sa využívajú aj na prepravu nákladu, v súčasnosti napríklad vakcín. KLM ešte verí, že vláda vyjme posádky z prísnych opatrení. Odborová organizácia De Unie tvrdí, že obmedzenie prevádzky KLM je pre aerolínie „rozsudkom smrti“. (zdopravy)

Kedy bude web Slovensko.sk vyzerať inak? Riaditeľ štátnej akciovky Slovensko IT Pavol Miroššay o konečnom termíne nehovorí, ale dodáva, že na prelome rokov 2021 a 2022 by už malo byť vidieť výsledky práce štátnych itečkárov.

V Rimavskej Sobote chcú nový park, aby investori neodchádzali do Maďarska ako BMW

Minister hospodárstva SR Richard Sulík chce pripraviť parky pre budúcich investorov. Foto – TASR
Minister hospodárstva SR Richard Sulík chce pripraviť parky pre budúcich investorov. Foto – TASR

Projekt priemyselného parku v Rimavskej Sobote je podľa Útvaru hodnoty za peniaze lacnejší, než pôvodne mal byť. Ministerstvo hospodárstva podľa ÚHP súhlasilo so znížením nákladov o 1,78 milióna eur a odložila sa výstavba transformátorovej stanice za 3,6 milióna eur.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať