Dva dni pred koncom minulého roka uzavrelo ministerstvo dopravy riadené hnutím Sme rodina zmluvy na nákup vysielacieho času v hodnote viac ako 2,5 milióna eur. Viac ako 625-tisíc dostane televízia TA3, ďalších 141-tisíc eur dostane Fun rádio, ktoré vlastní šéf hnutia Sme rodina Boris Kollár.
Nakúpená kampaň má verejnosť počas tohto roka informovať o operačnom programe Integrovaná infraštruktúra (OPII).
Ministerstvo nakúpilo vysielací čas v dvoch televíziách a šiestich rádiách:
- RTVS – Jednotka, Dvojka – vysielací čas v hodnote 1 162 200 eur
- TA3 – 625 800 eur
- RTVS – Rádio Slovensko – 211 488 eur
- Rádio Expres – 176 280 eur
- Fun rádio – 141 000 eur
- Europa 2 – 105 720 eur
- Rádio Vlna – 70 440 eur
- Rádio Jemné – 35 160 eur
Kampaň je financovaná z fondov EÚ. „Informovanie o pomoci Európskej únie pri eurofondových projektoch je povinnosťou, ktorá vyplýva z nariadení EÚ, ako aj z národného systému riadenia európskych štrukturálnych a investičných fondov. Financie na komunikačné aktivity sú účelovo viazané na komunikáciu a nie je možné ich využiť na iné účely, ako napríklad na modernizáciu ciest či železníc. Informovanie prispieva aj k podpore financovania projektov a posilneniu verejnej kontroly realizácie jednotlivých aktivít,“ vysvetlilo dôvody kampane ministerstvo.
„Nákup vysielacieho času sa realizoval priamym oslovením,“ dodalo ministerstvo. Ide o druhú etapu kampane. V prvej, ktorá prebehla vlani, dostali zákazku televízie Markíza a Joj, teraz chcelo ministerstvo osloviť „špecializované celoslovenské televízie“, a tak dostali prednosť RTVS a TA3.
Pre rádiovú kampaň bolo vybraných šesť najpočúvanejších staníc.
Konflikt záujmov?
Ministerstvo dopravy riadi nominant hnutia Sme rodina Andrej Doležal. Majiteľom Fun rádia je predseda hnutia Boris Kollár, v zákazke pre svoju stanicu však nevidí konflikt záujmov.
Tlačové oddelenie Sme rodina tvrdí, že Kollár momentálne čaká na zákon o zvereneckých fondoch, ktorý má pripraviť ministerstvo spravodlivosti. Po jeho prijatí vraj Kollár vloží Fun rádio do fondu.
Niečo podobné urobil formálne český premiér Andrej Babiš, ktorý dal do fondu viaceré médiá, napríklad denníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny či Rádio Impuls.
Kollár bol kritizovaný už v lete minulého rokua, keď si štátna spoločnosť Tipos objednala reklamné spoty vo Fun rádiu. Kollár to vtedy nazval „pseudokauzou“. Ministerka pre investície Veronika Remišová (Za ľudí) nakoniec vydala pokyn, aby úradníci v jej rezorte pozastavili uzatváranie zmlúv s firmami, v ktorých je konečným užívateľom výhod Kollár či iní aktívni politici.
Krátko po tom, čo Kollár založil hnutie Sme rodina a v roku 2016 sa po prvý raz dostal do parlamentu, oznámil, že chce rádio predať. Neskôr vravel, že nenašiel kupca „za podmienok, aké požadoval“.
Ako bude efektivita kampane vyhodnotená?
Cieľom novej kampane je informovať verejnosť o podpore EÚ pri modernizácii dopravy na Slovensku. Ministerstvo to meria prostredníctvom prieskumov verejnej mienky.
„Pri poslednom prieskume verejnej mienky z augusta 2018 (agentúra Focus, 1 048 respondentov, reprezentatívna vzorka obyvateľstva) bola nameraná 41-percentná miera informovanej znalosti OPII – respondenti poznali názov aj správne zaradili zameranie operačného programu. Uvedená hodnota predstavuje nárast o 5 percentuálnych bodov oproti meraniu realizovanému vo februári 2017 (37 %),“ uviedlo ministerstvo.