Hlavný hygienik Ján Mikas obhajuje regionálnych hygienikov, ktorí vo svojich okresoch zatvárajú školy. „Pri takej miere incidencie, akú dnes máme, de facto neexistujú triedy, kde nie je problém s nákazou,“ tvrdí. Deti podľa neho priamo neplnia covidové lôžka, no zohrávajú v tom významnú úlohu.
Regionálne ÚVZ, ktoré rozhodli o plošnom prerušení prezenčnej výučby vo svojich obvodoch, si uvedomujú závažnosť svojich rozhodnutí a nerobia to „len tak od boku“, dodal. „Radi by sme mali k dispozícii riešenia, ktoré by nikoho neboleli. Také však v prípade covidu zatiaľ neexistujú,“ píše Mikas v stanovisku.
„Pri viac ako 3400 hospitalizovaných pacientoch preto musíme využiť každý dostupný a efektívny mechanizmus, aby sme šírenie ochorenia spomalili. A to okamžite,“ vyzýva hlavný hygienik.
Podľa neho sú rozhodnutia pre regionálnych hygienikov náročné, navyše ich nerobia sami, ale s miestnymi krízovými štábmi. Hlavný hygienik ľudí vyzval, aby verili odborníkom.
„Akékoľvek spochybňovanie odborných názorov a rozhodnutí jednotlivých RÚVZ naprieč politickým spektrom len znižuje vážnosť a autoritu orgánov verejného zdravotníctva v očiach verejnosti a v konečnom dôsledku znižuje aj účinnosť a rešpektovanie opatrení,“ tvrdí Mikas.
Stredné školy a druhý stupeň základných škôl už zatvorilo niekoľko okresov – Rožňava, Vranov nad Topľou, severné okresy Tvrdošín, Čadca či Dolný Kubín, takisto Trnava a Piešťany.
Celé stanovisko hlavného hygienika Jána Mikasa k zatváraniu škôl:
V situácii, keď kolabuje zdravotníctvo a keď u detí a mladých ľudí zaznamenávame vysokú incidenciu, je prechod na dištančnú formu vzdelávania veľmi dôležitým nástrojom. Na tomto sa zhodujú epidemiológovia i ďalší odborníci v medicíne aj verejnom zdravotníctve vrátane odborného konzília.
Pri takej miere incidencie, akú dnes máme, de facto neexistujú triedy, kde „nie je problém s nákazou“. Teraz sa musíme všetci sústrediť na záchranu životov a slovenského zdravotníctva. Radi by sme mali k dispozícii riešenia, ktoré by nikoho neboleli. Také však v prípade covidu zatiaľ neexistujú.
Rozumieme snahe ministra školstva udržať prezenčné vzdelávanie na Slovensku čo najdlhšie. Aj my si uvedomujeme dôležitosť prezenčnej formy vzdelávania a následkov, ktoré takéto rozhodnutie môže pre tisíce rodičov a detí znamenať.
Deti priamo neplnia covidové lôžka v nemocnici, avšak, bohužiaľ, zohrávajú významnú úlohu v mechanizme prenosu tohto ochorenia na členov spoločnej domácnosti, ktorí ho následne môžu zanášať ďalej. Pri viac ako 3400 hospitalizovaných pacientoch preto musíme využiť každý dostupný a efektívny mechanizmus, aby sme šírenie ochorenia spomalili. A to okamžite.
Regionálne úrady verejného zdravotníctva, ktoré rozhodli o plošnom prerušení prezenčného vyučovania vo svojich územných obvodoch, si uvedomujú závažnosť svojich rozhodnutí. Nerobia to „len tak od boku“. Ide o odborníkov z oblasti medicíny a verejného zdravotníctva a tieto kroky prijímajú v spolupráci s miestnymi krízovými štábmi, pandemickými komisiami, bezpečnostnými radami, inými rezortmi či inštitúciami.
Situácia je zlá. Najskôr sa z nej dostaneme vtedy, ak budeme počúvať odborníkov a rešpektovať ich rozhodnutia namiesto toho, aby sme ich spochybňovali. Akékoľvek spochybňovanie odborných názorov a rozhodnutí jednotlivých RÚVZ naprieč politickým spektrom len znižuje vážnosť a autoritu orgánov verejného zdravotníctva v očiach verejnosti a v konečnom dôsledku znižuje aj účinnosť a rešpektovanie opatrení.
Epidemická situácia sa nedá posúdiť na základe jedného faktora a nedá sa zhrnúť do jedného čísla. Pri svojich rozhodnutiach sledujeme dynamiku ochorenia v populácii, veľkosť a rozsah ohnísk nákazy, lokality, odkiaľ deti dochádzajú. Rovnako preplnenosť nemocníc, incidenciu, počet hospitalizácií detí a podiel nakazených podľa vekových štruktúr. Sledujeme vek a riziko exponovaných učiteľov, mieru zaočkovanosti na školách, ako aj v regióne a mnoho ďalších faktorov.