Lučenec a maďarské mesto Balážske Ďarmoty sa v memorande dožadujú železničného spojenia. Aktivitu iniciovalo maďarské turistické združenie v ipeľskom regióne. Na Slovensku vlaky obvykle financuje štát.
Primátorka Lučenca Alexandra Pivková (Za ľudí) argumentuje podporou cestovného ruchu a podnikania. Vraví, že vďaka prepojeniu projektu s cyklobusmi či skibusmi by turisti z Maďarska mohli navštíviť nielen Novohrad, ale aj Gemer, Podpoľanie či Horehronie.
Trocha železničnej histórie
- Pravidelná osobná doprava z Lučenca do Maďarska je minulosťou od prvej polovice 90. rokov. Trať však naďalej existuje.
- Vlaky pred zrušením nejazdili priamo z Lučenca do Balážskych Ďarmot (po maďarsky Balassagyarmat), ale po prejdení úseku Ipolytarnóc – Nógrádszakál v Maďarsku pokračovali znovu na Slovensko do Veľkého Krtíša.
- V súčasnosti jazdia v Maďarsku z pohraničného Ipolytarnócu do Balážskych Ďarmot a ďalej štyri vlaky denne. Na slovenskom úseku z Lučenca neexistuje žiadna osobná doprava.
- Memorandum žiada aj obnovenie krátkej neprejazdnej trate z Drégelypalánk do Šiah.
Memorandum o obnove železničného spojenia podpísalo celkovo osem subjektov. Cestovný poriadok by mal byť podľa podpísaných koordinovaný s autobusmi a vlakové spojenie by mohlo pokračovať aj do Budapešti. Radia využívať eurofondy. (tasr, e)