Pamiatkový úrad píše otvorený list poslancom, aby upravili stavebný zákon. Pamiatkari kritizujú plán na premenu ich úradov na špeciálne stavebné úrady a informujú, že ich výhrady nie sú zapracované v pripomienkach ministerstva kultúry, ktorému ich predkladali.
Celý text listu bez úprav:
Vážená pani poslankyňa, vážený pán poslanec,
Pamiatkový úrad Slovenskej republiky ako vedecko-výskumná inštitúcia je jediným úradom Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Odborné pripomienky pracovníkov tejto špecializovanej inštitúcie ochrany kultúrneho dedičstva – pamiatkarov k aktuálnej zmene stavebného zákona, sme v roku 2021 predkladali na všetkých rozporových konaniach na pôde Ministerstva kultúry SR. Teraz sme zistili, že v písomných pripomienkach Ministerstva kultúry SR nie sú v potrebnom a dôvodovom rozsahu výhrady pamiatkarov zapracované. Obraciame sa preto na Vás – volených zástupcov občanov, poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí môžu pripomienkovať a budú hlasovať o novom stavebnom zákone. Nový zákon o výstavbe pokladáme za potrebný a žiaduci, avšak jeho aktuálne znenie, spájajúce ochranu pamiatkového fondu s činnosťou špeciálneho stavebného úradu, spôsobí pre občanov a všeobecne pre verejnosť zmätok a neprehľadnosť v kompetenciách úradov pri povoľovaní stavieb. Tým sa stratí a zneistí aj jeho pôvodný účel zjednodušiť a skrátiť náročné územné a stavebné konania, ktoré zvlášť v oblasti pamiatkovej ochrany podliehajú špecifickým podmienkam a súvisiacim zákonným ustanoveniam legislatívneho systému Slovenskej republiky.
Znenie aktuálne navrhovanej úpravy:
§ 6
Špeciálne stavebné úrady
(1) Špeciálnym stavebným úradom je ….
…..
f) krajský pamiatkový úrad v prvom stupni a Pamiatkový úrad Slovenskej republiky v druhom stupni pre stavby, ktoré sú národné kultúrne pamiatky, pre stavby v pamiatkovej rezervácii a pre stavby nachádzajúce sa na území zapísanom do Zoznamu svetového dedičstva za podmienok ustanovených v medzinárodnej zmluve, okrem tých stavieb, ktoré sú v správe služobných úradov Zboru väzenskej a justičnej stráže, stavieb pre obranu štátu, stavieb pre bezpečnosť štátu a stavieb pozemných komunikácií,
…..
Pripomienka pamiatkarov k tomuto zneniu:
Žiadame § 6 odsek (1) písmeno f) vypustiť.
Odôvodnenie:
Väčšina národných kultúrnych pamiatok na Slovensku je v súkromnom vlastníctve. Pri počte 17 103 nehnuteľných pamiatkových objektov, 28 pamiatkových rezervácií, 82 pamiatkových zón a 6 lokalít Svetového kultúrneho dedičstva UNESCO (SKD) ide o nemalý počet občanov, ktorých sa uvedenie nového zákona o výstavbe v predkladanej podobe dotkne. Sme toho názoru, že takýto návrh zákona postavenie vlastníkov zásadným spôsobom zhorší.
Snahou predkladateľa zákona bolo zrejme zjednotiť postup vlastníkov tak, aby nemuseli chodiť na dva úrady. Vychádzal pritom z predpokladu, že ak bude konať špeciálny stavebný úrad pre pamiatky, vlastník pamiatky si vybaví všetko na jednom mieste. Toto sa má však vzťahovať výlučne na národné kultúrne pamiatky, pamiatkové rezervácie a na lokality UNESCO. Na územiach pamiatkových zón, územiach ďalších ochranných pásiem a územiach s archeologickým potenciálom zostávajú krajské pamiatkové úrady v polohe dotknutých orgánov štátnej správy a ich vyjadrenie bude podkladom pre rozhodovanie iného stavebného úradu.
Zásadná komplikácia po nadobudnutí účinnosti takéhoto predpisu nastane v praxi. Založí to rozdrobenosť agendy medzi dva stavebné úrady: špeciálny a všeobecný. V administratívnom procese z hľadiska pamiatkovej ochrany predkladateľ zákona nenavrhuje oproti súčasnému stavu žiadnu zmenu. V základnom procese „stavebný zámer – projekt – realizácia“ sa v podstate nič nemení. Vznikne však zmätok, v ktorom sa občan – vlastník budovy alebo akejkoľvek súčasti hmotného kultúrneho dedičstva – stratí. Kým príslušný krajský pamiatkový úrad, ktorého prvoradou úlohou by mala byť ochrana kultúrneho dedičstva, bude vydávať stavebné povolenie k zatepleniu školy či k výmene výťahu v panelovej bytovke banskoštiavnického sídliska, alebo k stavbe garáže v Bijacovciach (obec na území lokality SKD Spišský hrad), zatiaľ vlastník domu v Pamiatkovej zóne v Spišskej Novej Vsi bude vybavovať povolenie k rekonštrukcii jedného domu na dvoch stavebných úradoch: projekt na obnovu historického domu (národnej kultúrnej pamiatky) na krajskom pamiatkovom úrade, ale projekt na obnovu dvorového krídla (ktoré nie je pamiatkou) bude predkladať na všeobecnom stavebnom úrade. Riešenie akýchkoľvek susedských sporov na území 82 pamiatkových zón spustí opäť konanie dvoch úradov. Aj keď platí zásada predstihu a zásada špeciálnosti, v praxi to bude znamenať zdĺhavé vyjasňovanie kompetencií úradov. Na to opäť doplatí občan.
Sme toho názoru, že v prípade schválenia zákona v tejto podobe, keď sa krajské pamiatkové úrady majú stať špeciálnymi stavebnými úradmi, nové ustanovenie poškodí predovšetkým oprávnené záujmy a práva občanov, najmä súkromných vlastníkov kultúrnych pamiatok, na ktorých štát uvalil bremeno zodpovednosti za naše spoločné kultúrne dedičstvo, a to bez možnosti automatickej kompenzácie, avšak pod hrozbou pokuty.
Systémovou pomocou, ktorú aj v súčasnosti štát poskytuje vlastníkom kultúrnych pamiatok v zmysle zákona č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu prostredníctvom krajských pamiatkových úradov, je práve odborné poradenstvo pri záchrane a obnove kultúrnych pamiatok. Na túto nemateriálnu pomoc si občania za 20 rokov existencie Pamiatkového úradu SR a krajských pamiatkových úradov zvykli. Spojenie ochrany pamiatkového fondu s efektívnou činnosťou stavebného úradu pre pamiatky by však bolo na úkor oboch druhov činnosti, a na to v konečnom dôsledku doplatí občan – vlastník pamiatky alebo akejkoľvek súčasti kultúrneho dedičstva Slovenska. Neprispeje to pritom k transparentnosti a účinnosti služieb verejnej správy, aj keď to navrhovateľ v Dôvodovej správe uvádza.