Tri štvrtiny obyvateľov Slovenska súhlasia so zákazom parkovania na chodníkoch, ukázal prieskum NMS Slovakia pre Cyklokoalíciu. Väčšina si myslí, že autá na chodníkoch prekážajú chodcom. Polovica opýtaných by bola viac motivovaná chodiť pešo, ak by sa chodníky uvoľnili.
Zákaz „paušálneho parkovania“ na chodníkoch odhlasoval minulý rok parlament. Znamená to, že parkovanie by už bolo možné iba tam, kde to dovoľuje dopravné značenie.
Pôvodne mal byť zákaz účinný od 1. marca, no po tlaku samospráv sa termín zrejme ešte posunie. Starostovia a primátori nie sú proti zákazu parkovania na chodníkoch, naopak, mnohí ho podporujú. Nepáči sa im však, že na prípravu dostali málo času.
Vyznačenie parkovacích miest, ktoré neprekážajú chodcom, sa totiž nemôže z technických dôvodov robiť v zime. Predchádzať tomu musí schvaľovanie projektov a obstarávanie dodávateľov. Ak by sa to nestihlo pred platnosťou zákazu, len v Bratislave by podľa starostov skokovo ubudlo niekoľko tisíc parkovacích miest.
Na aktuálnom rokovaní parlamentu majú poslanci hlasovať o posunutí účinnosti novely cestného zákona. Podľa navrhovateľov z koaličných strán by sa z 1. marca 2022 posunula až na 31. marca 2024. Taká dlhá lehota sa však nepozdáva dopravným expertom zo združenia Cyklokoalícia.
„Rozumieme samosprávam, ktoré potrebujú viac času na úpravu dopravného značenia na svojich komunikáciách v súvislosti s novelou zákona. To je však možné stihnúť za šesť, maximálne dvanásť mesiacov. Je najvyšší čas scivilizovať naše ulice a prestať odkladať tento jasne nevyhnutný krok v podpore udržateľnej mobility,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície.
Upozorňuje aj na to, že komunálni politici dlho vyhlasujú, že sa dopravnou situáciou a parkovacou politikou zaoberajú. Riešenia by tak už mali mať dávno pripravené.