Niekoľkí bývalí aj súčasní sólisti a sólistky Opery SND považujú za neopodstatnené obvinenia z narušenia výberu generálneho riaditeľa. Reagujú tak na otvorený list zamestnancov divadla.
Reakcia sólistov Opery SND na Otvorený list zamestnancov SND
Vážené poslankyne, vážení poslanci – členovia Výboru NR SR pre kultúru a médiá, týmto reagujeme na Otvorený list zamestnancov SND zo dňa 16. marca 2023, v ktorom podpísaní zamestnanci SND nás, bývalých aj súčasných kolegov Opery SND, obvinili zo „snahy o spochybnenie a narušenie celého procesu verejného vypočutia na post generálneho riaditeľa SND, ako aj z neustálej snahy o napadnutie jeho zákonnosti“, pričom tiež tvrdia, že sa tak údajne dialo aj v ich mene.
Dôrazne odmietame tieto obvinenia. Sme nútení konštatovať, že podpísaní zamestnanci SND nepodložili žiadnym dôkazom opodstatnenosť svojich tvrdení. Považujeme ich za nepravdivé a pravdu skresľujúce tvrdenia, ktoré pramenia buď z absencie relevantných informácií, alebo z neochoty a ignorancie vnímať fakty o etike a postupoch bývalého generálneho riaditeľa Mateja Drličku, na ktoré sme opakovane upozorňovali.
Obvinenia zo strany signatárov Otvoreného listu poukazujú na hĺbku polarizácie vo vnútri SND. Táto polarizácia, ktorá v histórii SND nemá obdobu, bola spôsobená neetickými praktikami a formami komunikácie Mateja Drličku ako aj dehonestovaním tých, ktorí si dovolili kritizovať jeho skutky.
Cieľom našich aktivít a verejných vyhlásení nebolo narušenie procesu verejného vypočutia a napádanie jeho zákonnosti, ale upozornenie na nesúlad medzi požiadavkami MK SR na osobné spôsobilosti uchádzača o funkciu generálneho riaditeľa SND a viacerými prešľapmi a neetickým správaním Mateja Drličku.
Medzi Osobné spôsobilosti, ktoré by mal kandidát na pozíciu štatutára SND spĺňať MK SR zaradilo aj „etické správanie a zásadný postoj v tejto oblasti za každých okolností“.20. februára 2023 bolo Výboru NR SR pre kultúru a médiá ako aj ministerke kultúry, Natálii Milanovej zaslané Vyhlásenie sólistov Opery SND ku kauze odvolaného generálneho riaditeľa SND, Mateja Drličku a Výzva ministerke kultúry, Natálii Milanovej.
V predmetnom Vyhlásení boli na základe zdokumentovaných faktov a skutočností pomenované disproporcie medzi tvrdeniami Mateja Drličku a jeho konaním v pozícii vrcholového manažéra, viaceré jeho vecné a komunikačné chyby, nekoncepčné kroky, manažérske pochybenia, porušovanie právnych predpisov a Kolektívnej zmluvy ako aj na deficit ďalších osobných spôsobilostí, ktoré má v zmysle požiadaviek Ministerstva kultúry SR generálny riaditeľ SND spĺňať.
Tvrdenia vychádzali z preukázateľných zdrojov, ktoré boli v analýze uvedené, pravdivosť ť uvedených tvrdení je možné verifikovať. K tejto verifikácii, či sa tvrdenia zakladajú na pravde, sme vyzývali oslovených verejných činiteľov ako aj médiá. Bezvýsledne.
Dôkazom o vyššie uvedených prešľapoch uchádzača na najvyššiu funkciu v erbovej kultúrnej inštitúcii nemá nik záujem venovať náležitú pozornosť, čo vnímame z hľadiska stavu objektivity a transparentnosti verejného diskurzu ako alarmujúce.
V tejto súvislosti dávame do pozornosti niekoľko príkladov neetického konania Mateja Drličku:
1. Parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií rozhodol 20. septembra v roku 2022 o strate funkcie generálneho riaditeľa SND Mateja Drličku vzhľadom na to, že v rámci jedného funkčného obdobia opakovane porušil ústavný zákon, keď dva roky po sebe podal neskoro majetkové priznanie. Rozhodnutie výboru mala ešte potvrdiť Národná rada SR.
2. Na panelovej diskusii konferencie Opera Europa v Budapešti 20.októbra.2022 vtedajšígenerálny riaditeľ Slovenského národného divadla, Matej Drlička uviedol: “ V skutočnostisa nič nedialo, kým sme sa nedotkli sólistov opery, ktorí sa v našej krajine považujú zanárodných umelcov. To sú asi najdôležitejší ľudia v krajine (…). Tak sólisti, ktorých smesa rozhodli prepustiť – môžete mi veriť, že sme mali dobrý dôvod vybrať presne tých, ktorých sme vybrali, okamžite začali kontaktovať každého politika v krajine, ktorý dýcha.Nanešťastie mnohí z nich stále dýchajú.“
Matej Drlička sa za nevhodný výrok voči politikom ospravedlnil a ponúkol rezignáciu nasvoju funkciu, ktorú ministerka kultúry Natália Milanová prijala a odvolala Mateja Drličku z funkcie generálneho riaditeľa SND.
3. Matej Drlička označoval konanie predstaviteľov verejnej správy za politickú šikanu.V deň odvolania z funkcie (28.10.2022) zvolal Matej Drlička tlačovú konferenciu a následneabsolvoval sériu rozhovorov v médiách, kde tvrdil, že jeho odvolaniu z funkcie„predchádzal niekoľkomesačný boj, ktorý sa dá definovať ako šikana zo strany štátu- prejavovala sa rôznymi formami, od vyjadrení členov výboru (…), predvolaním a ažpo kontroly. (…) Prvé čo urobili, poslali nám kontrolu z Ministerstva kultúry, tákontrola dopadla v náš prospech, zistilo sa, že všetky pracovno-právne vzťahy boliurobené v súlade s legislatívou. Čo urobil parlamentný výbor? Poslal ďalšiu kontrolu,a ďalšiu kontrolu a ďalšiu kontrolu.“
Týmito vyjadreniami sa Matej Drlička snažil vo verejnosti vzbudiť dojem, že Výbor mal zacieľ šikanovať generálneho riaditeľa SND a inicioval po prvej kontrole z Ministerstva kultúry SR sériu ďalších troch kontrol a to len preto, že prvá z nich dopadla v prospech SND. Skutočnosť však bola iná. Z podnetu Výboru NR SR pre kultúru a média uskutočnilalen jedna kontrola hospodárenia v SND a to kontrola NKU. Vyplýva to z výročne správy o činnosti a hospodárení SND za rok 2022, str. 88 a 89., ktorá je zverejnená na webstránke SND.
(Pozn. Ministerstvo kultúry SR a Inšpektorát práce nevykonali kontrolu v SND z podnetu Výboru, ale prešetrovali sťažnosti zamestnancov SND.)
4. Vo vzťahu k prepúšťaniu sólistov na tlačovke Matej Drlička povedal: „Na základe dát, niena základe pocitov, som sa rozhodol, že ideme zredukovať počet sólistov. Stále smepresvedčení, že to bolo správne.“
NKU vykonal od 01. 08. 2022 do 30.11.2022 v SND kontrolu hospodárenia SND. Protokol o výsledku kontroly hospodárenia SND vo vzťahu k organizačným zmenám v SND uvádza nasledovné: „ Za obdobie rokov 2019 až k 30. júnu 2022 bolo v SND vykonaných celkom 36 zmien organizačnej štruktúry. SND ani v jednom prípade nepreukázalo opodstatnenosť organizačných zmien kvalifikovanou personálnou analýzou.
K najpočetnejšiemu zníženiu pracovných miest došlo v roku 2021 v celkovom počte 132pracovných miest, z toho v Opere SND 63 pracovných miest a na technicko-prevádzkovom úseku 23 pracovných miest.“
Toto konštatovanie kontrolnej skupiny NKÚ je v priamom rozpore s tvrdením Mateja Drličku, ktoré vyjadril na svojej rozlúčkovej tlačovej besede.
5. Rezortná kontrola MK SR prešetrovania sťažnosti sólistov Opery SND, ktorej predmetom bolo o.i. aj rozhodnutie o organizačnej zmene, ktorou bol znížený stav sólistov opery SND o 33%. V Zápisnice o prešetrení sťažnosti č. 5/2022 (č. zázn. MK-3626/2022-170/) je vo vzťahu k prerokovaniu organizačných zmien uvedené: „Zo Zápisnici zo stretnutia Generálneho riaditeľa SND s predsedami odborových organizácií zo dňa 14.02.2022, 22.03.2022 a 19.04.2022 vyplýva, že k problému organizačnej zmeny sa viedol dialóg so zástupcami zamestnancov. „(…) Za porušenie organizačnej kultúry je možné považovať krátky časový priestor na pochopenie, preštudovanie problematiky, na možnosť interných konzultácií, možnosť porád, práva na otázky a práva na odpoveď na otázky. Súčasťou prerokovania má byť aj rešpektovanie slobody prejavu, právo na posúdenie dostupných informácií, právo na vnútornú konzultáciu sociálnych partnerov a právo na vyjadrenie názoru kolektívneho orgánu. (…) Vzhľadom k uvedenému je možné na túto skutočnosť nahliadať ako na etické pochybenie, ale do budúcnosti je nutné sa takéhoto postupu vyvarovať.“
Z uvedeného vyplýva, že Kontrola MKSR konštatovala etické pochybenia na strane SND,ktorého štatutárom bol v tom čase Matej Drlička a teda bol v plnom rozsahu zodpovedný za celý priebeh prerokovania organizačných zmien – a to nie len z hľadiska vecného a procesného, ale aj etického. MK SR preto odporučilo prijať opatrenie: „Do 31.12.2022 v Kolektívnej zmluve SND ustanoviť mechanizmus prerokovania organizačných zmien v SND.“
Napriek týmto evidentným prešľapom sa Matej Drlička opätovne uchádza o verejnú funkciu.
Otvorený list podpísaných zamestnancov obsahuje rad ďalších nepravdivých a nelogických tvrdení a pseudoargumentov.
Signatármi Otvoreného listu je 23 zamestnancov SND, pričom len 9 z nich je z Opery SND, ďalších 8 je z Činohry SND a 6 zamestnancov z ostatných úsekov SND.
Medzi signatármi sa nachádza 6 vedúcich zamestnancov, ktorí boli súčasťou manažmentu Mateja Drličku a jeden zamestnanec, ktorého Matej Drlička plánuje vymenovať na pozíciu riaditeľa Opery SND (!).
Signatári Otvoreného listu uvádzajú: „(…) úzka skupina ľudí, ktorí sa označujú a vystupujúako „sólisti Opery SND”, no zamestnancami SND z tejto skupiny sú len 2 (slovom dvaja)členovia sólistického súboru.“
Pripomíname, že pod Otvoreným listom je síce podpísaných 23 zamestnancov SND, alelen dvaja sólisti Opery SND.
Ďalším zo pseudoargumentov je tvrdenie signatárov: „Ostatní desiati signatári otvorených listov, vyhlásení a správ (…) sú bývalí zamestnanci, ktorí v SND nepracujú už viac ako polroka.“ Je paradoxné, že pod Otvoreným listom je podpísaných 15 zamestnancov, ktorí nikdy v Opere SND nepracovali – z týchto je 8 zamestnancov Činohry SND.
Signatári Otvoreného listu tiež vyjadrujú nesúhlas s tým, ako sú v poslednom čase prostredníctvom predsedu odborov operných sólistov komunikované témy týkajúce sa Opery SND. Podotýkajú, že tento predseda nie je sólistom, ale inšpicientom opery a nemá legitimitu komunikovať „operné témy“.
Pripomíname, že František Šenigla bol riadne zvolený za predsedu ZO ÚNIE Sólistov Opery SND, je irelevantné na akej pracovnej pozícii v Opere SND pracuje, pretože má ako predseda mandát zastupovať oprávnené záujmy členov ZO, ktorej členmi nie sú len sólisti Opery SND, ale aj iní umeleckí zamestnanci. O situácii v Opere SND je plne informovaný.
Úlohou predsedu ZO (v jeho neprítomnosti podpredsedu ZO) je predovšetkým zúčastňovať sa na rokovaniach s vedením Opery SND a GR SND za účelom prerokovania dramaturgických a hracích plánov, ako aj na kolektívnom vyjednávaní a pod., kde zastupuje oprávnené záujmy sólistov.
Predseda sólistických odborov nemá nižšiu legitimitu komunikovať „operné témy“ ako napríklad 8 podpísaných členov Činohry SND a 6 zamestnancov ostatných organizačných zložiek SND. Alebo chcú signatári Otvoreného listu takto vytvoriť zdanie, že členovia činoherného súboru SND sú lepšie informovaní a zorientovaní v opernej problematike a majú väčšiu legitimitu sa vyjadrovať k situácii v Opere SND?
Nie je známe, na základe akých argumentov signatári Otvoreného listu tvrdia, že „Opera SND je vo výbornej kondícii, dokonca v najlepšej za posledných 15 rokov – rovnako po umeleckej stránke, ako aj zo strany návštevnosti.“
So situáciou v Opere SND nie sú nespokojní iba sólisti Opery SND, ale aj predstavitelia odbornej verejnosti, ktoré nehodnotia umelecké smerovanie opery pozitívne. Za všetky tieto hodnotenia uvádzame vyjadrenia opernej historičky, kritičky, vedeckej pracovníčky Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV a predsedníčky výboru Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov Michaely Mojžišovej: „Napríklad duálne riadenie, ktoré mal Drlička ako princíp svojho riadenia Opery, (Dalibor Jenis ako umelecký riaditeľ a Lubor Cukr ako výkonný riaditeľ) sa rozpadlo hneď v úvode. Medializované zúženie sólistického ansámblu nedokomunikované, bolo to do vnútra súboru urobené zjavne veľmi nešťastne, ale aj navonok toho divadla.
Vieme, aká bola situácia, keď sa pán Robert Bayer snažil v Hudobnom živote túto tému reflektovať a aká bola ne-komunikácia zo strany SND, aké ťažké bolo vôbec „vytlačiť“ nejaké odpovede.“ (…) „Prichádzajúci hosťujúci speváci neprekročili nejaký priemer, mnohí z nich neboli ani len na tej úrovni domáceho súboru. Tie nové inscenácie, ktoré prišli La Traviata, Čert a Káča a Carmen sa do histórie nezapíšu ani dramaturgicky, ani hudobne ani divadelne. Vlastne jediný ozajstný počin, ktorý bol slovenská premiéra Čekovskej opery Impresário Dotcom, bola zároveň derniérou. Jedna sezóna éru nerobí a tieto personálne otrasy vnímam ako traumatizujúce.“
Kto sa bojí Mateja Drličku?
Na tomto mieste si dovoľujeme neformálne uviesť skúsenosti z uplynulých dní, v ktorých sme neveriacky počúvali osobné vyjadrenia viacerých verejných činiteľov, obávajúcich sa toho, že v prípade nezvolenia pána Drličku za generálneho riaditeľa by jeho prívrženci v SND protestovali proti inému ministerkou Milanovou menovanému kandidátovi a prostredníctvom spriaznených médií by rozpútali spoločensky výrazné protesty. A to je pred nastávajúcimi predčasnými voľbami pre politikov, ktorí majú eminentný záujem o znovuzvolenie, desivá predstava.
Výzva na dialóg o osobných spôsobilostiach na báze faktov a dôkazov Proces verejného vypočutia sa má v zmysle Smernice č. 9/2021 MK SR realizovaný ako efektívne riadený a transparentný proces vzbudzujúci dôveru nie len u všetkých zúčastnených osôb, ale aj verejnosti. Je orientovaný na výber uchádzačov konajúcich vo verejnom záujme,ktorí majú spĺňať zadefinované osobné spôsobilosti.
Signatári Otvoreného listu sa odvolávajú na zákonnosť verejného vypočutia a dodržiavanie interných predpisov MK SR, preto je legitímne očakávať, že práve oni budú akceptovať predpoklady, ktoré MK SR stanovilo na budúceho generálneho riaditeľa SND.V prípade, že budúci GR SND tieto predpoklady nespĺňa (vrátane etického správania za každých okolností) a bude do funkcie napriek tomu vymenovaný, vzniká otázka, prečo MK SR vypracovalo rozsiahlu smernicu o procese verejného vypočutia a za akým účelom stanovilo predpoklady na výkon funkcie?
Našou snahou – a veríme, že aj snahou a cieľom ostatných zamestnancov SND je, aby budúci generálny riaditeľ uvedené osobné predpoklady spĺňal, preto sme pripravení na konštruktívny dialóg na báze predložených faktov a dôkazov so signatármi Otvoreného listu zamestnancov SND na pôde parlamentného výboru pre kultúru a médiá ako aj na iných spoločenských fórach.
František Šenigla, predseda ZO Únie sólistov Opery SND
Alžbeta Bednáriková, ZO SLOVES
Ján Babjak, Jozef Benczi, Ján Galla, Katarína Juhásová, Tomáš Juhás,
Terézia Kružliaková, Ľudovít Ludha, Juraj Peter, Eva Šeniglová, Denisa Šlepkovská