Najnovšie z témy: Hoaxy a propaganda, MediaBrífing
Dve tretiny ľudí zdieľajú príspevok na sociálnych sieťach, hoci boli vystríhaní pred jeho nepravdivosťou, ukázali to najnovšie dáta od Facebooku, Instagramu a TikToku. „Kvalitná práca fact-checkerov a zdanlivo efektívny nástroj upozorňujúci na lži majú len obmedzený vplyv,“ píše Filip Struhárik v MediaBrífingu.
Vyrobiť deepfake videá je stále jednoduchšie, čoskoro to dokáže pomaly ktokoľvek, myslí si odborník Peter Jančárik. Rozvoj umelej inteligencie spôsobí, že dezinformácie môžu byť stále uveriteľnejšie. „Na druhej strane vidíme aj to, že slovenskú spoločnosť bolo roky možné manipulovať aj menej sofistikovanými dezinformáciami,“ dodáva.
V týchto voľbách sa prvýkrát používajú falošné videá a nahrávky vytvorené pomocou umelej inteligencie. Deje sa to aj v čase moratória, keď médiá môžu reagovať na nepravdivé tvrdenia len obmedzene. Úrady od začiatku týždňa evidujú už 37 prípadov deepfake videí.
Nahrávka reportérky Moniky Tódovej s predsedom jednej z politických strán je podvod vytvorený umelou inteligenciou a technológiou syntetického hlasu. Pre agentúru AFP to uviedli analytici na základe niekoľkých faktorov záznamu.
Hoci je v politike menej žien, útočí sa na ne častejšie ako na mužov, ukázal monitoring od Globsecu. Medzi najviac atakované ženy vo verejnom živote patrili novinárka Monika Tódová a prezidentka Zuzana Čaputová. Medzi mužmi sú terčom najčastejšie Ľudovít Ódor a Eduard Heger.
Na internete sa šíri „deepfake“ zvuková nahrávka, ktorá predstiera, že sa predseda jednej z kandidujúcich strán dohovára s reportérkou Denníka N Monikou Tódovou na falšovaní volieb. Aj z kolísavej intonácie hlasov a prestávok v interakcii je zjavné, že nejde o prirodzený rozhovor, ale o zmanipulovanú nahrávku.