Najnovšie z témy: Médiá, Voľby 2023
Nie hrozba prepadnutia hlasov, ale stratené peniaze možno v ďalších voľbách odradia od trieštenia strán, píše Newsfilter. Modrí, Most-Híd a Demokrati dali do volieb až 3,35 milióna eur a nedosiahli ani na štátny príspevok, ktorým by svoje záväzky mohli vyrovnať.

Krúžkovacie správanie voličov na Slovensku má dve typické črty: hlasovanie za politikov z okolia a krúžkovanie zhora nadol. Ukazujú to aj výsledky Györgya Gyimesiho či Rudolfa Huliaka. Voliči majú tendenciu viac dôverovať niekomu, kto sa svojimi charakteristikami podobá na nich, a niekoho zo susedstva zas môžu považovať za súčasť svojej komunity.
Na zisk hlasu vo voľbách najviac minuli Dzurindovi Modrí, v prepočte ich vyšiel 145 eur. Demokrati Eduarda Hegera mali kampaň, ktorá bola takmer rovnako drahá ako kampaň Progresívneho Slovenska. Modrí aj Demokrati si na nákladné kampane požičali, detaily o tom, ako peniaze splácajú či odkiaľ ich majú, neprezrádzajú.

Krúžkovanie vo voľbách môže pomôcť politikom, ktorí v rámci strany vytvoria pomyselnú koalíciu štyroch kandidátov. V posledných voľbách to najlepšie zvládli poslanci OĽaNO Peter Pollák, Lukáš Bužo, Viliam Tankó a Anežka Škopová. Žiadna iná kombinácia kandidátov nemá vo výsledkoch takú výraznú súvislosť.

Voliči na Slovensku krúžkujú čoraz viac, postupne tak preberajú zloženie parlamentu do vlastných rúk. V posledných voľbách zužitkovali 66,1 percenta preferenčných hlasov, čo je najviac od roku 1994. Najviac a najlepšie s krúžkami pracovali voliči Aliancie. Spomedzi relevantných strán najmenej krúžkovali voliči Progresívneho Slovenska.
Novinárka Veronika Folentová v podcaste českého Deníka N hovorí o Ficových útokoch na médiá. „Jedna vec je, keď o nás hovorí ako o nepriateľských médiách; druhá vec, že my to potom vidíme v správach, ktoré nám chodia od ľudí. Vidíme to v množiacich sa emailoch, ktoré sú vulgárne a agresívne, a je otázkou času, kedy to z online prostredia prejde do ulíc.“